Gå till innehåll

Projekt Salt 750L


Tweeny

Rekommenderade inlägg

Ja det är så vi känner med. att man kan köpa lite grejjer då o då. Slipper man slänga ut en klumpsumma. Så slipper man känna stressen med eftersom att vi har bestämt att inte starta upp det först efter resan =). o nu är det juh rengjort så det luktar inte heller....haha....

Men Micke, jag kan lova att det kliar i fingrarna...går o tänker hela dagarna på jobbet på vilka fiskar man ska ha o sånt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 260
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Teknik...jaaadu.

Det som fattas är väl skummare, belysning, osmosfilter, streamer...typ.

Men vilket märke o sånt har jag inte en aning om.

Är det nått mer som fattas får man gärna hojta till...har aldrig haft salt innan ju.

Så jag kan ju ha glömt nått.

och vad vi kommer ha? vad menar du då Micke? fisk o sånt menar du elle? eller menar du fortfarande tekniken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi har nog inte kommit så långt än.

jag tror nästa steg är inköp av skummare. får se vad det blir.

har inte förstått riktigt vad uvc är till för. men det går väl att läsa sig till.

glömde kalkreaktor i förra inlägget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vi har nog bestämt att nästa inköp blir en skummare.

akvariet är ju 750L, men med sump o alla "sidokar" är hela systemet på ca 1300L.

Nån som har tips på bra skummare?

Behöver ingen mega hi-tech pryl, men inte heller nått halvkasst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Mitt råd kolla runt o fråga runt vad folk tycker om sina skummare för så pass stora kar efter eran budget :)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har visserligen inte mycket att jämföra med, men kan rekomendera korallenzucht small som ska klara upp till 1500 liter. Inte gratis, men dyker upp på köp&sälj nån gång ibland för 3-4000. Ni får ta å titta in på en fika framöver å ta en titt /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig provat på beställningar från Tyskland, så jag vet inte. En skummare blir ju inte sliten på det sättet, åtminstone inte en korallenzucht (byte av pump i värsta fall), så en begagnad borde ju därmed vara ett bra köp..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja, då har man pratat med försäkringsbolaget. Försäkringen täcker om karet skulle gå sönder o allt hamnade på golvet ... det gillar vi...alltid bäst o kolla sånt först.

Dock ingen ersättning för själva karet o innehåll. men huset är väl viktigast...eller?...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Michael o Samuel...har ni koll på vad era försäkringsbolag täcker? alltså har ni ringt o kollat? nyfiken vad som gäller egentligen. alltså jag har ju pratat med mitt i dag så jag vet vad som gäller. men tänkte att det kanske inte är samma för alla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt sötvattens kar hade jag fått ut för golvet i tv rummet och pumparna samt malawi cikliderna när det gick sönder.. dock va självrisken så dryg antagligen "pga min ålder" så jag sket i det och köpte nytt golv själv bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde precis mitt bolag och kollade, blev lite nyfiken efter er diskussion, och fick svaret att den täcker även inventarier som fisk och växter och att de hade ändrat det, det hade inte varit så förut. På frågan om det täckte koraller också, som varken är fisk eller växter, så sa hon att de gick som växter de med och täcks också.

Så det kanske är värt att byta bolag, om man har ett bolag som inte ersätter det som finns i karet?

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Madde, vilket bolag har du?

Själv har vi Länsförsäkringar, och det täcker ingenting ifall det blir strömavbrott, hur det är med ett sprucket kar vet jag inte (inte frågat), men de står iaf för skadorna på huset.

Ska nog göra en uppföljning. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glenn, har du koll på vad det du tecknade heter, killen som jag pratade med sa att de inte har något som täcker fiskar och koraller efter ett strömavbrott, då nätleverantören inte kan garantera att strömmen alltid finns.

Jag har varit i direkt telefonkontakt efter ett strömavbrott och frågade om detta, men fick avslag. Skulle hjälpa mig rätt mycket om du kan se ifall du hittar något sådant åt mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...