Gå till innehåll

Projekt Salt 750L


Tweeny

Rekommenderade inlägg

ringde igen o pratade med dom. jag har "moderna trygghetsförsäkringar" heter dom. Om det går sönder så täcker det skador på huset golv m.m men måste ha drulle för att få pengar för akvariumet.....o då menar jag själva "glaslådan" men inget levande...i såntfall får man kolla på nån försäkring som gäller fiskarna för sig typ, men det fanns väl inget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 260
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jimmy, hur länge sen är det de sa att det inge gäller vid strömavbrott?

Pratade med Länsförsäkringar igen, denna gången en kvinna på skaderegleringen. Hon hade väldigt svårt att hitta uppgift om detta, vilket visade sig bero på att de nyligen hade gjort om villkoren. När hon hittade rätt, sa hon, att de nu skulle täcka skador i karet även vid strömavbrott, hon tog "Gudrun" som exempel.

Jag frågade om det gäller även om det blir elfel i bara vårt hus, och vi är bort, även det skulle det täcka.

Jag frågade också vad som händer om nån teknik, typ doppvärmaren, skulle "koka" karet (vet inte om det kan hända, men), då skulle de också ersätta fiskar och växter.

Skickar också med en text från deras villkor angående läckage:

"F.2.2. Läckage

Försäkringen gäller

För skada av vätska eller ånga som oberäknat strömmat ut från:

• vattensäng och akvarium; även skada på fiskar och växter

ersätts"

Det kan vara så att strömavbrottsdelen och "kokningen" går under tillägget Allrisk villabyggnad.

Ta inte detta nu som 100% fakta, men enligt kvinnan jag pratade med, ersätter de innehållet i akvariet i alla tre senariona. Jag sa att de i så fall antagligen kommer att få några nya kunder. :) Men kolla med dem själva om ni funderar på att byta!

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glenn, har du koll på vad det du tecknade heter, killen som jag pratade med sa att de inte har något som täcker fiskar och koraller efter ett strömavbrott, då nätleverantören inte kan garantera att strömmen alltid finns.

Jag har varit i direkt telefonkontakt efter ett strömavbrott och frågade om detta, men fick avslag. Skulle hjälpa mig rätt mycket om du kan se ifall du hittar något sådant åt mig!

Skall kolla det i morgon eller på Fredag är nu på jobbet och har jour till torsdag natt.

Vet att jag betalar 79:-/månad för den försäkringen.

Tecknad i Januari 2011

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

I wish!! januari tidigast har vi sagt... lång utlandsresa på g i December.

Sitter o kollar annonserna på forumet o blir sååå sugen på när folk säljer typ ALLT...rubb o stubb för 2000:-....

o massa fina fiskar o koraller.....jag vill NU!!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Kul att tipset föll i god jord. Det var mest belysningen jag tänkte på, men nu när jag kollade igenom annonsen så finns det en massa bra prylar ; ) så nu är det bara att vänta tills den där resan är avklarad /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär... har varit i Köping o köpt lite grejjer på annons från SVG.

  • 2st lysrörsarmaturer 6x80w T5
  • 1st Skummare Bubble Magus NAC7 med pump.
  • 1st EcoTech Marine Vortech mp40w
  • 2st JVP 201 streamer 6oooL/H
  • 1st Jebo 36W UV Steriziler
  • 1st ZEOvitfilter Grotech Large 4,5Liter (inkl Eheim pump) och media från Triton
  • 1st Tunze Osmolator 3155
  • 1st Fosfatfilter Deltec FR-509 (1000 liter)
  • Salt D-D H2Ocean 23Kg
  • Fauna Marine UltraPower Trace 1, 2 och 3. 500ml
  • Fauna Marine UltraBAK 500ml
  • Fauna Marine UltraCARB 1000ml
  • Fauna Marine UltraPHOS 1000ml
  • 2st pumpar av nått slag.
  • 1st Salifert Calcium Test
  • 1st Maxi-Jet universalpump

en heeeeldel alltså =)

post-5067-14468922571433_thumb.jpg

post-5067-14468922571224_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja...man ska ju ha tålamod i denna hobbyn och jag får verkligen bevisa att jag har det nu.

Vi har ju sagt att vi ska starta tidigast i januari.

Men nu pratar vi om man kanske skulle göra med bara vatten, salt och LS i karet över sommaren (sommaren 2012) för att se hur det blir med värmen o så.

Då kan vi ta reda på om det räcker med fläktar och i så fall hur många och kanske petflaskor med is.

Jag gissar på att det inte kommer att funka då vi har haft upp mot 32 grader inne i huset denna sommar.

Men man vill juh gärna prova ALLT innan man går o köper en kylare för 12.000:-

Ganska mycket pengar på två arbetarlöner. Men å andra sidan har jag ju väldigt långtid på mig att spara.. =)

För LSen tar väl inte lika mycket stryk av värmen som fisk och koraller gör antar jag? O då är juh akvariumet ordentligt inkört sen efter sommaren så man kan köra på.

Men det är ju låååååååångt kvar dit...:ledsen:

Vi får kanske fundera lite på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte ett måste med en kylare, Och det finns billiga att fåtag på. köpte min kylare beggad här på guiden för 3500kr om jag inte minns fel för något år sedan och den har fungerat utmärkt till min 720 liters burk. Annars så fungerar att hänga en fläkt eller flera av modell större utmärkt oxå. enda är att man får en högre avdunstning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade faktiskt aldrig med fläktar, visste inte ens att det fungerade när kylaren införskaffades. Men har hört väldigt många här på guiden som har fått lyckade resultat med ett par mindre fläktar. min första tanke varför folk köper kylare är att om man kör med enbart fläktar så ökar avdunstningen=mer fukt i lägenheten/huset och man behöver fylla på osmosbehållaren oftare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo kylaren avger ju lite värme och väsnas lite. Men det är inget jag finner direkt jätte störande. Känns ändå som en billig livsförsäkring för mina koraller och fiskar, brukar ju bli ett par kronor i burkarna efter ett tag och då är den där kylaren inte speciellt dyr längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Anders..hur varmt har du inne i din lägenhet/hus då? inne i vårt hus kommer vi ofta upp till 32 grader på sommaren... Byte av fönster och införskaffninf av markiser är visserligen inplanerat
Ungefär detsamma. (26)När det var som varmast hade jag 29 i huset men inne i akvarierummet 28. Efter det så kopplades en luft-luft pump in som funkar som AC de varmaste dagarna, mest för att lill tösen inte ska bli för varm.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft uppemot 30-31 grader i rummet där akvariet står hos oss och bara haft två fläktar som blåst över ytan vilket iofs har medfört en högre avdunstning men det har hållt karet svalt som högst 28 grader.

Ett annat "trick" man kan göra är att höja armaturen över karet alternativt köra med lite kortare belysningstid eller att minska antalet ljuskällor över karet när det är som värst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...