Gå till innehåll

Egen Vitbalans


Alfons

Rekommenderade inlägg

I menyn under vitbalans tror jag att du kan välja att också ställa in den manuellt mellan 2500-10000K. På min Nikon finns det i alla fall den möjligheten, men jag tror att det är standard att kunna göra det. Ställ den på 10 000K så har du en bra början att börja fota i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu utgår jag från en 550, men de är förhoppningsvis lika. Ta ett foto med vit bakgrund (Vitt A4 papper eller sanden i akvariet). Bilden ska tas i samma ljusförhållande som de bilder du vill ha vitbalanserade. Tryck meny och gå till vitbalans, välj bilden du ska ha som referensbild. Sen får man eventuellt trycka på Wb-knappen och ställa in att det är egeninställd Wb som skall användas. Kanske måste man även vrida från autoläge till manuellt läge. (lite sent för mig att pröva exakt hur man gör idag, barnen sover så sött..) hoppas att ni lyckas, annars kan jag skriva steg för steg när jag har kameran framför mig, och testa om man kan ta bort något av stegen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RAW är ju ett alternativ, det har jag faktiskt inte testat ännu. Väljer jag lysrör eller glödlampa så blir dem bara väldigt gula.

I menyn under vitbalans så har jag flera olika förinställda, sen står det egen och sen vet jag inte riktigt hur man gör.

Just nu blir mina bilder så här. Både suddiga och halvdåligt ljus :/

//Matilda

post-3006-14468921745742_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver också prova att ta bild med längre slutartid och/eller högre ISO för att bilden skall bli ljusare. Om du har ett stativ så försök att använda det!

När du har belysningen på så prova med ISO 320 och slutartid på ca 1/250 och f/4

Manualen är bra att sätta sig och kika igenom och samtidigt prova att fota med olika inställningar!

Köra på M läget (manuela val av inställningarna) och prova dig fram från ovanstående inställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att köra kameran med bländarprioritet, då sköter sig slutartiderna av sig själv. Skruva på bländaren tills du har över 1/80s i slutartid om du tar bilden utan stativ. Iso så lågt som möjligt, men helt okej att köra uppåt 640 eller så utan att det blir kornigt, eller ja man kan ju köra flera tusen om man verkligen behöver det. Hellre en kornig bild än ingen bild. :)

Jag tycker det bästa är att testa sig fram med vitbalansen, ta några bilder och bläddra dig uppåt i kelvintalen och se vad som ser mest naturligt och liknande ditt akvarium. Plåta i raw så du kan finjustera vitbalansen i datorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, Jag har faktiskt haft funderingar på att byta till Nikon, Men får hem och läsa manualen. Men tack för tipsen i alla fall! :)

Bah... Nikon är main stream.. Canon är hårdrock! ;)

Lägg då hellre dina pengar på ett bättre Canon kamerahus som klarar höga ISO-tal utan irriterande gryn. Då kan du behålla dina gluggar tills du tycker du har råd att köpa bättre. Jag har ett Canon EOS 5D hus, kolla den här bilden tagen med ISO 3200. Inte mycket gryn i den.

RAW file, rakt ur kameran. 5602203585_7aa9c4f73a_o.jpg

EXIF

Dates

Taken on April 9, 2011 at 11.36am PDT (edit)

Posted to Flickr April 9, 2011 at 2.16AM PDT (edit)

Exif data

Camera Canon EOS 5D

Exposure 0.003 sec (1/320)

Aperture f/4.0

Focal Length 19 mm

ISO Speed 3200

Exposure Bias 0 EV

Flash Off, Did not fire

Orientation Horizontal (normal)

X-Resolution 240 dpi

Y-Resolution 240 dpi

Software Adobe Photoshop CS5 Macintosh

Date and Time (Modified) 2011:04:09 11:11:35

Exposure Program Manual

Date and Time (Original) 2011:04:09 11:36:58

Date and Time (Digitized) 2011:04:09 11:36:58

Max Aperture Value 3.5

Metering Mode Multi-segment

Color Space Uncalibrated

Focal Plane X-Resolution 3086.925795 dpi

Focal Plane Y-Resolution 3091.295117 dpi

Custom Rendered Normal

Exposure Mode Manual

White Balance Auto

S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe, skämt och sido bäst vi håller oss i skinnet med märkesköret.

Du undrade om lite andra tips för att fota i akvariet.

Matilda vad har du för objektiv att fota med?

Ofta behöver man komma lite närmre för att få bra bilder och då är ett macro bra att ha.

Har du inte det så kan det vara ett av de första stegen att ta mot att fixa bättre bilder av akvariet. Även lite ljusstarkare normalobjektiv är bra för helbilder, tex 35 eller 50 mm f/1.8 till f/2.8 objektiv. Canon har några riktigt fina macro objektiv som man kan hitta begagnade. Sigma har också några riktigt skarpa macro. Objektiv som dessa kan man hitta beggade från 1000-5000 kr (och givetvis uppåt).

Använd stativ och fjärrutlösare så blir bilder skarpare då man slipper rörelseoskärpa som man lätt får när man kör handhållet.

Tyvärr är det så att fotografering är en materialsport till viss/stor utsträckning. Med ett kamerahus som har några år på nacken kommer man rätt långt med när man fotar i akvarium! Men utan skarpa objektiv är man ganska strandsatt.

Känner du nån som är vass fotograf så bjud hem denne på en fika en kväll och be om lite hjälp. Det gjorde jag och det hjälpte mig massor! (Tack Jani!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...