Gå till innehåll

"Begagnat" saltvatten?


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Kristian heter jag och skall ge mig in tillsammans med min fru på vårt första saltvattensäventyr ovan ytan (vi är dykare :) ).

Har siktat in mig på ett begagnat Red Sea Max 130D. Säljaren byter upp sig till ett större akvarium. I processen har han även sparat det gamla inkörda saltvattnet samt den levande sanden. Vattnet har stått med cirkulationspump i och man får väl anta att sanden har behandlats med respekt den med.

Min fråga är, är det värt att använda det gamla vattnet. Med min begränsade kunskap kan jag se båda fördelar och nackdelar med detta men det är från min sida rena spekulationer.

Vad tycker ni, skall jag köra med vattnet och med allt det innebär eller börja producera eget med osmos-anläggning istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag inte brytt mig om det. Varför använda gammalt vatten lixom?? Bättre att starta upp med nytt fräsht. Att stenen lever är dock kanske bra då man får med en massa bakterier som är bra för akvariet.

Sanden skulle jag inte heller använda utan att skölja och göra ren ordentligt då en massa bös och skräp hamnar där. Dom nyttiga bakterierna får du ju med ändå via stenen.

Men detta är ju min åsikt. Finns säkert dom som menar på att gammalt vatten är det bästa....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa nytt vatten och ny sand, det hade iallafall jag gjort. Det samlas massa smuts i sanden som kan göra din uppstart jobbigare. Ibland har jag använt en viss del gammalt vatten när jag startar nya kar, men då är det för att jag flyttar över djur och vatten från ett mindre kar, har jag tillräckligt med nytt vatten använder jag alltid nytt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill använda en del av sanden så ta en dl eller två av den gamla och blanda i med ny sand.

Sand till ett RSM kostar inte så mycket, kan det gå 4-5kg kanske efter man möblerat med stenen? Säg runt 35kr/kg för död sand och sen i med ett par skopor av den gamla sanden så får du i ett bra gäng bakterier som sprider sig i den nya sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart du kan använda den. Skölj ur den bara.

Sen kan det ju vara bra att vara medveten om att det kan följa med lite döda smådjur som ligger och ruttnar där så att man är lite försiktig precis i början. Men det är ju likadant med stenen, kan ju finnas djur där oxå som dör när man flyttar den.

Men efter nån månad så är allt lika bra som om du haft ny sand. Man kan ju inte veta vad "ny" sant inehåller heller för den delen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, när man sköljer sanden - är det viktigt att göra det i saltvatten eller fixar man det snabbt i sötvatten. Skall man kanske vara så duktig att man gör det i osmosvatten så mn inte bäddar in massa fosfat i porerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sand, så släng den inte :-) Det går rengöra den. Antagligen är det väl aragonit sand med, att slänga sand som är hämtad från andra sidan planeten(beror iofs på vart den är hämtad men inte här i närheten iaf) känns lite synd anser jag.

Hur man rengör den på bästa sätt kan nog någon annan bättre. Antagligen går det bra att skölja igenom den ordentligt. Annars kan man nog köra med väteperoxid som en del gör för att "rensa" torr levande sten, det borde lämna få spår av organiska lämningar på sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sand till ett RSM kostar dig 2-300kr (om du köper sand av högre kvalite) , personligen tycker jag det är bättre att börja om på nytt med just sanden, men rengör du den ordentligt (flera omgångar med kokande vatten så allt verkligen dör / lossnar från stenen. Annars tror jag du riskerar att mycket sitter kvar som är dött som smutsar ner det nya karet.

Sen tycker jag inte det är helt fel att ta med dig vattnet från det gammla karet, kanske 25% eller något bara så du får igång nedbrytningsprocessen snabbare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är riktigt - släng ut den levande sanden från det gamla akvariet och köp ny levande sand i vätskefyllda påsar i zooaffären. Alternativt gör som Reuben säger ta ordentligt kokande vatten så allt dör och sedan för du in det som dött med den ny levande sand. Observera ironi......

Skämt åtsido - har det inte varit några problem i akvariet som du köpt innan (med mycket skitalger och annat) så skulle jag personligen vara väldig försiktig med att störa sanden eller att rengöra den för mycket. Några uppslamningar i lite begagnat vatten som hälls ut vore det enda jag skulle göra. Och jag skulle behålla sanden. Har akvariet fungerat bra så är det balans mellan mikroorgaismer och annat i sanden - stör inte den för mycket. Om man vill ha en smidig uppstart så är det viktigaste att behålla sanden så intakt som möjligt (och LS:en). Jag skulle också starta med ca 50 % gammalt vatten och sedan om jag tycker det är nödvändigt göra några kraftiga veckovisa byten efter den andra/tredje veckan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha,ha den där Lasse var snäppet snabbare än mig,men jag fyller på.Ta med såmycket som möjligt, gör/ så lite som möjligt är mitt motto,stör så lite som möjligt..Du/ni flyttar akvariet ta med så mycket sten du kan få. Låt ev, fisk som grävt ner sig i sanden vara kvar.Ta hem tanken och fyll upp med gammalt vtn, toppa med nytt vatten. Ta kallvnt ur kranen skippa osmoset blanda nytt saltvtn med hjälp av en hushållsmixerstav och vtn du värmt på spisen. Byt ett spann 10 lit i veckan om ett par veckor kan du göra rent filtret om det finns dylikt. Så gjorde jag. Funkar enl deviset "om det inte är trasigt så laga det inte". allt som är "nytt och fräscht" är inte alltid bäst.. Koka sanden?? Då dör ju alla små djur! plug and play och Lycka till med karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså angående beg vatten, finns det något annat skäl än för tex fiskar att mjuka ut övergången till färskt vatten (långsam koppning)? Bör väl vara minimalt med goda bakterier (jämför sand) kontra höga näringsvärden och låga spårämnen?

Då utgår jag ifrån att det bara är LS som skall flyttas...

//Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag gärna vill (om det är möjligt) få med lite "gammalt" vatten vid en nystart är att ett helt nyblandat vatten är i stort sett kemiskt rent och saknar många av de biologiska molekyler som ibland går under benämningen kolloider. I "gammalt" vatten finns dessa ämnen av biologisk natur redan, bland annat då kolloider samt enzymrester och annat, och de påverkar på ett positivt sätt (skyddar) fiskar och andra djurs slemlager.

@ akvarium123. Säg så här - du startar ett nytt akvarium på 100 liter och tar 50 liter av detta vatten från ditt 300 liters akvarium (vilket därmed får 50 liter nytt vatten). Vilket av dina akvarium har då sämst vatten? Det väl fungerande 300 liters eller det nystartade 100 liters?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...