Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Jocke

Vad händer?.

5 inlägg i detta ämne

Kanjag dosera trippel buffer samtidigt som kalkmixern fyller upp akvariumet med nytt kalkvatten?.

Eller händer det något som inte är bra då?.

Och om det är något som händer vad är det då?.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror vad trippelbufferten består utav.

Fyller du på kalciumhydroxid det vill säga kalkvatten samtidigt som du tillsätter Natriumkarbonat så finns det en liten risk att Kalciumkarbonat fälls ut i vattnet och vad jag har fått höra är det samma sak som krita.

mvh Andre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge ska man vänta i mellan då mixern fyller på karet tills man kan använda trippel buffer.

Innehåller inte alla trippel buffer samma saker förutom spårämnena?.

MVH Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du ska nog vänta 24 timmar mellan doseringar av den här typen,eftersom Ph sjunker ganska kraftigt tills vattnet har buffrat upp kalciumet/ buffern till normala värden +plus att jag misstänker att du får mystiska mätvärden om du försöker testa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pröva att köra mixern på natten/morgonen och tillsätt Buffern på eftermiddagen! Så gör jag och det fungerar bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu