Gå till innehåll

Kemibegrepp...


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag undrar om man kan köpa kalciumhydroxid och sodium bikarbonat ivanliga matbutiker? Vad heter dessa i så fall? Är Sodium Bikarbonat = vanligt bakpulver? Är dessa lämpliga för akvariet?

Vad är skillnaden mellan kalcium hydroxid och kalcium klorid? Har sett att båda dessa förekommer vid korrigering av Ca värden. Sen finns det väl något som heter Sodium Karbonat också?

Lite snurrig i huvudet av all kemi och uppskattar all hjälp!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sodium är den amerikanska beteckningen på natrium, s.a. sodium-bikarbonat = natrium-bikarbonat = bakpulver.

Vet inte exakt om det är OK att tillsätta bakpulver, men de flesta föredrar väl mer "kemisk rena" kemikalier. Vet inte exakt om bakpulver har några andra "bakelse-orienterade" tillsatser. smiley2.gif. Men tror inte det...

Antar att kalcium-hydroxid är att föredra framför kalciumklorid, eftersom den senare kommer att avge kloridjoner som reagerar med fria natriumjoner i vattnet, vilket resulterar i NaCl, d.v.s. koksalt. Det gör att din salthalt kommer att dels att öka och dels så kommer du att få en högre koncentration av NaCl jämfört med andra salter. Det brukar man kompensera genom att tillsätta NaCl-fritt salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Vahagn!

Är det någon som använder vanligt bakpulver för att påverka buffertförmågan/KH?

Går det att hitta kalcium hydroxid i affärer?Har för mig att jag lästatt det finns i USA och används för att lägga in gurka. Vad heter detta i affären om man skulle leta efter det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De slutade att sälja kalciumhydroxid vintern 2003. suck..

Finns endast för Leg tandläkare (?) Privatpersoner kan inte köpa det längre.

Där drar jag gränsen! Tänker inte läsa 5 år till på universitetet, bara för att kunna köpa kalciumhydroxid på apoteket.

Fast nuförtiden kan man köpa examina på nätet... smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju vara värt att jämföra priserna från apoteket, sen kan vi ju se om det finns några tandläkare här på forumet smiley37.gif. Produkten som finns i järnhandeln kanske inte är gjord för mänsklig konsumtion och därför inte lämplig, men man kan ju alltid kolla.

Läste att det även i USA var svårt att få tag på Kalcium hydroxid men att föreningar köpte in större volymer från grossister. Kanske kan vara en idé i Sverige också?

Vad gäller bakpulver läser jag på burken att det ska vara 100% natriumkarbonat så det borde väl fungera, det är ju gjort för människor?

Nu är jag inte insatt i hur mycket dessa produkter kostar i längden. Det kanske är obetydligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga synpunkter på om vanligt bakpulver går att använda som KH buffer?

Varför chansa och riskera att få i en massa orena kemikalier.

man får ju en jättestor burk på¨akvariebutiken för 200:-

Varför riskera att döda djur för en massa pengar för att spara 50:-?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[

Varför chansa och riskera att få i en massa orena kemikalier.

man får ju en jättestor burk på¨akvariebutiken för 200:-

Varför riskera att döda djur för en massa pengar för att spara 50:-?

Men han frågar bara.. Han har aldrig sagt att han ska göra det..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Varför chansa och riskera att få i en massa orena kemikalier.

man får ju en jättestor burk på¨akvariebutiken för 200:-

Varför riskera att döda djur för en massa pengar för att spara 50:-?"

Nej självklart skulle jag inte riskera det, det var därför jag ställde frågan om det används eller inte. Eftersom det är gjort för mänsklig konsumtion och innehåller 100% natriumbikarbonat tyckte jag frågan var berättigad.

Var även lite osäker på produktdefinitionen för KH höjande preparat i butikerna då det verkar finnas en hel del. Du vill inte dela med dig vad dittbakpulver heter smiley2.gif.?

Tack för länken Klubbsson!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga synpunkter på om vanligt bakpulver går att använda som KH buffer? Brukar folk här köra med kalcium hydroxid eller är det andra blandprodukter som används?

Tack för alla snabba svar!

Måste bara förtydliga. Bakpulver är inte samma sak som bikarbonat. Det innehåller bikarbonat men även en del annat för baket. Köp påsen som det står bikarbonat på. Jag skulle gissa att den bikarbonat som fins i KH preparat håller ungefär samma kvalitet som den för livsmedel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...