Gå till innehåll

Weséns Juwel 110L


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Jag hade egentligen inte tänkt göra det här men så blir det som det ofta blir i akvariehobbyn.. historien upprepar sig.

Det har karet har puttrat någon månad nu som en typ av refugium för ca 5-6 kilo LS och någon enstaka mjukkorall och discosoma, en krabba, nakensnäcka och några små blåa sjöstjärnor.... och alger.

Tekniken har begränsats till 2x36W T5, en streamer och värmare. Ljuset har varit tänt fem timmar om dagen, inte mer. Jag har ökat upp till åtta timmar idag. Inga vattenbyten har gjorts sedan starten.

Igår togs ett beslut.. Leif i Höör satte in en annons på en Deltec MCE300 skummare och jag högg direkt, sen var det igång. Ikväll har skummaren installerats och surrar på fint. Rutorna är skrapade och stenen har lavats upp till någon form av två små pelare. På fredag kommer det en ny ramp som jag får låna av Fredrik.G i Båstad med 4x24W T5 så det blir lite mer fart i ljuset.

Inriktningen på karet har jag ingen egentlig aning om ännu, troligtvis Zooanthus, Discosoma, Ricordea och kanske någon LPS. En fragghylla är given eftersom det snart är dags att börja fragga lite smått på någon SPS i hörnkaret. Någon fisk måste där såklart också vara men jag har ingen aning om vad ännu.

post-5300-14468921970325_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där kom tvåan ja... fast det har som sagt var snurrat runt tre månader redan. Har lagt i ett par turbosar ikväll och flyttat över lite koraller som jag inte tyckte passade i det stora karet. Ska sälja av lite så småningom.

Jag tror det kommer att hamna en Chelmon Rostratus och någon liten Chaetodon i karet så småningom.

post-5300-1446892197721_thumb.jpg

post-5300-14468921977407_thumb.jpg

post-5300-14468921977587_thumb.jpg

post-5300-14468921977776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du får en chelmon R att överleva i ett så pass litet kar som 110l.. Men vet ju att är det någon som kommer o prova så är det du Mats.. Den äter långsamt o behöver god tid på sig.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog det ska funka Manne, om den inte har konkurrens om födan. Jag brukar få som jag vill med djuren, bara man ger dem exakt rätt förutsättningar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet att det är ingen idé att chata på dig så kör på.. Jag har sagt det iaf.

Det ligger en maxspect på säljes som hade passat fint :)

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det blev jättebra även det är ju rätt stor skillnad mot den enorma ljusintensiteten från Maxspectarna.

Jag har faktiskt inga bestämda planer ännu. Just nu fungerar det som refugium för korallerna jag har lyft ur det stora karet. Det blir nog iaf en fragghylla så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här har det inte hänt mycket senaste tiden.

Bytt 17 liter vatten idag så nu blir det kanske lite tillväxt. Anemonen frodas och ser pigg och kry ut igen. Tänkte köpa ett clownpar imorgon så det blir något som rör sig i karet och samtidigt lite sällskap åt anemonen. Har bokat 8kg gammal fin LS med lite småkoraller på som ska i nästa vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första fiskarna kom i karet idag. Var nere på Zoogiganten i Lomma och köpte koraller till det andra karet och passade samtidigt på att köpa ett par små Ocellaris till anemonen. Clownerna satte genast kurs mot anemonen och kände sig för lite grann, hoppas de stannar där.

post-5300-14468922261685_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...