Gå till innehåll

TMC Gamma NutraPlus


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tänkte berätta om ett nytt foder som jag testat i ett par dagar.

TMC (Tropic Marine Center) Gamma NutraPlus är ett flytande foder för både fisk och koraller som är väldigt enkelt att dosera. På förpackningen står det att man ska ha 3ml/100 liter vatten. Fodret innehåller flera olika typer av mikrofoder och är rödfärgat.

post-1377-14468921975518_thumb.jpg

post-1377-14468921975717_thumb.jpg

post-1377-14468921975917_thumb.jpg

Matningsförfarandet är väldigt enkelt, man skruvar av hatten, sätter dit pippetten, vänder upp och ner på det hela, drar ut den mängden man ska ha, vänder på det hela igen och lossar pippetten, och sedan sprutar man ut det i karet, gärna i närheten av en pump så man sprider fodret i karet.

post-1377-14468921976135_thumb.jpg

post-1377-14468921976344_thumb.jpg

post-1377-14468921976556_thumb.jpg

post-1377-1446892197702_thumb.jpg

Jag har matat två dagar i veckan med detta foder och det verkar som koraller sträcker på polyperna lite extra en stund efter matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad fick du ge för denna mat?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Fick det på köpet i samband med att jag köpte annat, vet inte vad det kostar.

Har använt det av och till under 1,5 år kanske. Påverkas din skummare av maten? Min slutar skumma i 4-5 timmar efter att jag matat detta.

Sent from my Xperia Arc

Hm, inget jag tänkt på o kolla faktiskt. Får bli till nästa matning. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker det då med 12 ml av detta per dag för ditt 400L kar? Eller matar du med något annat med? Låter ju klart mysigt annars :-) Är det kylvara eller går det bra att ha i rumstemperatur.

gamma-nutraplus.gif

A unique microalgae concentrate mix containing high natural levels of carotenes, minerals, vitamins and fatty acids.

nutraplus-pipette.jpg Gamma Nutraplus is formulated specifically for feeding livestock including herbivorous and carnivorous filter feeders in reef and mixed community marine aquarium systems.

Supplied with a feeding pipette and a pipette holder - clean and easy to feed.

Can be stored unopened at room temperature for up to 9 months. Once opened, it is recommended that the product is stored in a fridge and used within 3 months.

100% natural ingredients.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker det då med 12 ml av detta per dag för ditt 400L kar? Eller matar du med något annat med? Låter ju klart mysigt annars :-) Är det kylvara eller går det bra att ha i rumstemperatur.

Jag ser det inte som ett helfoder, utan som ett komplement till övrigt foder jag har. Kör i detta som enda foder ca 2ggr/vecka, får hoppas att korallerna gillar det lika mycket som de ser ut att göra. :) Som sagt så är det endast en liten del av detta osm mina fiskar tar, har ju inga små fiskar som är "plankton"-ätare som tex Anthais, utan har endast 2 clowner, en sixline, en "Läderjacka" och en goby som går ihop med en pistolräka. Men visst blir det iv på dem med när man matar, de fångar up de pods som finns i flaskan också.

Ang. lagring så har Danny lagt in den infon. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...