Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

hej!

är ny här på forumet. tänkte visa vad jag har nu när jag läst om vad andra har :)

jag köpte ett begagnat clownhotell, och då var det i sisådär bra skick. mycket alger och så. det var så billigt för det man fick med så jag köpte det ändå. det har varit lite krångel med vissa värden och Ca är fortfarande lite högt (ca 500-530 ppm), men annars har det gått bra.

det följde med en percula clown, tre turbosniglar, en skivanemon, och en gorgonia fragg.

jag ska köpa en till clown, och har köpt två eremiter, en putsarräka, en euphyllia glabrescens, tre små pumpand xenia, och en liten sarcophyton (stavning?).

post-5907-14468922156994_thumb.jpg

post-5907-1446892215721_thumb.jpg

post-5907-14468922157418_thumb.jpg

post-5907-14468922157642_thumb.jpg

post-5907-14468922157852_thumb.jpg

post-5907-14468922158058_thumb.jpg

post-5907-14468922158274_thumb.jpg

post-5907-14468922158485_thumb.jpg

kan börja med en fråga. vad är det för svart "spröt" som kommer upp ur gorgonian på bilden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

har inte kört med skummaren, men hade tänkt börja nu.

luftinntaget till skummaren (orginalet handlar det om) sitter ju på UV sterilisatorn. är det någon som vet hur man kan fixa så man inte behöver ha med hela den för att få skummaren att fungera?

kan man dela UV sterilisatorn så man kan se om det går att fixa? man måste väl kunna ta ut och byta rör i den, men hur gör man?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt det du skriver om UVt, är problemet att luftintaget sitter fast på den? Isf måste det ju gå ordna. Är det int en slang bara?

När det gäller skummare så brukar väl orginal skummaren anses som skräp. Jag har en WG-310 och betala 100 kr för den ungf och jag anser starkt att jag fick vad jag betala för :-) Den skummar nu efter några veckor men det är ju inget särskillt tjockt skumm. Men folk brukar ju använda den till dessa hotell.

Jag tror du kan skippa skummare och byta vatten regelbundet istället. Du kan ju inte ha så många fiskar i ett sådant här kar iaf att belastningen blir så hård ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

luftinntaget till skummaren sitter på uv sterilisatorn som sitter på pumpen. så det är samma pump till uv som till skummaren.

men om den endå räknas som skit, så köper jag nog en ny sen när det blir lite mer belastning i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade tänkt köpa en LED list att ha som kompliment till den vanliga belysningen och sen som kvällsbelysning. vad tror ni om denna:http://www.kjell.com/?item=63042&path=45000000,73000000,73020000

om den är för svag (vill att den ska synas på dagen också så det blir mer blått ljus) så kan jag köpa ett nytt helblått lysrör. men problemet är, jag har alldrig sett något som passar till clownhotell.

någon som vet var man kan få tag i det?

info om röret: powercompact rör, 18W, 4 anslutnings"piggar", tror det är 23,5 cm långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, skulle se vad andra sa här.

men denna då? det står "högintensiva" dioder. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90614&path=45000000,73000000

måste man då ha en så´n här sladd till? http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90615&path=45000000,73000000

eller är det bara att koppla in den i väggen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom såg ju fina ut!! kan kanske bli något sånt om jag inte får tag på ett bra lysrör.

men vad kostar frakten? det stod 6$ men gäller det utanför USA också? måste man betala några andra avgifter som tull eller så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ni som kan dethär lite bättre än jag, vad ska man ha för bottenmatrial?

nu har jag korallgrus, tror det var 3-4 mm. jag tycker det är lite för grovt och ser för "stenigt" ut.

ska jag bara byta till korallgrus med mindra grovlek eller ska man ha något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5907-14468922174517_thumb.jpg

post-5907-14468922174736_thumb.jpg

post-5907-14468922174956_thumb.jpg

post-5907-1446892217517_thumb.jpg

lite nya bilder på hur det ser ut nu efter att jag gjort om :) blev helt nöjd

på en bild är det putsarräkan som försöker putsa min clown, detta går clownen inte med på.

kvaliten är inte så bra men det går att se ändå ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förövrigt så blir det att jag satsar på ett helblått lysrör till att börja med. hittade en affär som kunde ta hem.

tror det är lite lättare för en novis att bara sätta i ett lysrör än att lödda och hålla på ;)

(obs jag menar novis på salt;))

det blir billigare också men kanske inte lika fint, får se om jag byter upp mig senare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag hittade jag ett eremitskal under en bit LS. jag tog ut skalet och såg att eremiten var borta. inga andra skal som finns i karet hade "flyttat" på sig. så den har inte bytt skal.

kan eremiter lämna sina skal? eller har den dött?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är klart. men jag tänkte om den skulle byta skal så kanske den parkerar sitt gamla skal precis framför det nya så blir det inte så lång gångsträcka.

den andra eremiten som jag har har ömsat en gång och då trodde jag den var död när jag hittade skalet, det var så likt den. men sen såg jag hur den satt på en sten en bit bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...