Gå till innehåll

mitt första salt, ett clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

idag var skummaren fylld med te-vatten igen. har trixat lite med den så vi får se om det blir något skumm snart :)

vill utöka fiskbesättningen men vet inte riktigt vad som kan funka. det som jag har tänkt på är om 1st okinawe gobie + 1st Wetmorella tanakai http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+2124+3043&pcatid=3043 kan funka? nu har jag 2 st percula clowner.

okinawen är ju pytteliten så det ska väl inte va något problem. men kan man ha 1 så´n + wrassen?

alla förslag välkommnas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 858
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tevattnet är den skit som skummaren tar upp nu. Var skummarkoppen helt fyld - så minska lufttillförseln. Du kommer aldrig få något skum i koppen men däremot förorenat vatten av skilda koncentrat. Ibland blir det en gegga - ibland mindre gegga.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter att jag läst mer så är en wetmorella nog inte så bra val.

hittade två spännande fiskar, Emblemaria walkeri och E. pandionis http://se.reeflex.net/tiere/290_Emblemaria_walkeri.htm och http://se.reeflex.net/tiere/849_Emblemaria_pandionis.htm.

kan en av dom funka i mitt kar + en okinawe?

någon som vet om dom finns någon stans i skåne?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har även jag varit på den nya saltavdelningen på centersyd i Lödde :)

därifrån fick en liten okinawe gobie följa med mig hem.

sen på hemvägen körde vi in på zoogiganten och därifrån köpte jag en fin fungia. vit, lila och rosa.

efter det skulle vi åka hem. halvvägs hem upptäckte jag att påsen som fungian låg i hade gått sönder och börjat läcka. jag fick mer eller mindre panik men som tur var hade jag en annan liten plastpåse som jag fick ha den i sålänge.

bilder kommer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i lomma så hade dom en rolig liten rackare. den kallades för röd scooterfisk. någon som vet vad den "igentligen" heter?

innkoppningen av innköpen är snart klar så då blir det lite bilder :)

såg att skummaren hade börjat göra riktigt skumm nu. som diskmedelsskumm. inte tevatten som innan.

kul att den funkar som den ska nu :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, ja då är det svårt. Jag har inga clowner och har försökt bygga mitt rev för att vara så grottigt det gått så jag vågar mig nog på en sådan. Ska se om det går finna den i någon av mina affärer bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja den är riktigt snygg.

skit så rädd jag blev. jag gick för att kolla på karet. då såg jag att okinawaen hade några vita prickar på magen. min första tanke var såklart-vitaprick. nu skulle ju alla fiskarna vara i fara för jag har ju inte uv-c. men så blev den skrämd så den for iväg och gömmde sig. när den visade sig igen var prickarna borta. då förstod jag. den låg ju på trachyphyllian så då hade den nog fått slemm på magen. sen hade den varit på sanden och fått sand på magen som hade fastnat i slemmet. tur för det!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur ska en frisk fungia se ut? jag tycker min är lite för "´skelettig" eller vad man ska säga.

post-5907-14468922345761_thumb.jpg såhär ser den ut. vecken på åvansidan är hårda. mellan dom finns "kött". den har inte visat sina tentakler ännu.

det skulle va bra om någon kan säga att den är frisk och inte döende. jag vet inte mycket om fungias så all hjälp uppskattas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

undrar bara om ni andra, som har någon eremit som ni tycker väldigt mycket om, hoppar högt av att hitta detta i erat kar?

är den död? har den bara ömsat? jag vet inte.. inte förrän jag tittar i skalet som ligger bredvid.

post-5907-14468922354868_thumb.jpg

eremiten var i skalet i detta fallet så den hade bara ömsat. men man blir lite rädd att den är död innan man har tittat i skalet.

post-5907-14468922354665_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja man blir lite rädd.

jag måste köpa fler eremiter. dom är riktigt duktiga städare. jag vill ha någon sort som är på sanden mer än på stenen. denna sorten rör alldrig sanden så därför blir den inte så bra städad.

tar tacksamt emot förslag på arter som är på sanden. :)-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag sitter här otoligt och väntar på postbilen. jag ska få hem lite koraller som jag köpt här på SG. ett huvud av euphyllia paradivisa och en bit stjärnpolyp.

posten brukar komma vid 12:00 men idag ska den va sen, naturligt vis. grr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton säljer ju dessa eremiter som ska enbart vara i sanden: http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1447

De kanske är något? Mina eremiter städade sanden i början, de städar nog där de tycker algerna ser roligast ut verkar det som här :-) Jag har tre eremiter men ska nog hålla mig till det då jag gärna vill ha lite fler sniglar i karet och det verkar som att risken för att eremiterna ger sig på de ökar desto fler eremiter man har. Men de är roligt djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan okinawae gobies ta en korall som värd? min sitter väldigt mycket på trachyphyllian precis som clownerna är i euphyllian.

Inte bara kan - de tar plats där. I naturen lever de bland annat i Acroporaskogarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...