Gå till innehåll

Korallkartell Hässleholm


Rekommenderade inlägg

Såvida inte moderatorer och salta hasselnötter mottycker denna lokala nisch ämnar jag med denna tråd och kartellbildning lättare kunna nå ut till saltkaren i korallmetropolen Hässleholm.

Då det nu sammanlagt rör sig om ett par tusen liter saltvatten i Hlm tänker jag mig att det blir lättare att kommunicera via denna tråd. Korallkartell hässleholm ämnar på inget sätt att konkurrera med SVG-syd, utan just nischa in mindre lokala aktiviteter.

Finns det inget intresse låter vi tråden dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har lite http://se.reeflex.net/tiere/967_Caulerpa_taxifolia.htm som du mer än gärna får. Den enda jag vill är du hämatr det själv och ger mig lite tips om mina röda alger som liknar grovt svinto. Minns att du hade en plan för såna en gång för ett tag sedan.

Så killar, är det någon som har lite caulerpa överskott till en ny koloni mellan parma och parenco? Jag kan bjuda på pizza för besväret :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars så skapa en "grupp" så blir det inga påhopp.

Sorry, menar du på SVG eller på facebook? Tänkte att det kunde vara en bra idé att lite folk omkring kunde se våra aktiviteter, men visst, kanske en bra idé med hemlighetsmakeriet om vi ska ha kinkykorallkvällar..

Jag har lite http://se.reeflex.net/tiere/967_Caulerpa_taxifolia.htm som du mer än gärna får. Den enda jag vill är du hämatr det själv och ger mig lite tips om mina röda alger som liknar grovt svinto. Minns att du hade en plan för såna en gång för ett tag sedan.

Fanstastiskt! Kriterierna blir liksom bara fler plus, jag får titta på ditt kar och dessutom ev. hjälpa till med akvariskt problemlösande (typ det bästa jag vet).

Skickar du PM med ditt nummer så återkommer jag så fort stenen är i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar här på guiden givetvis.. Går man in på min profil så ser man att jag är med gruppen skåningar..

För min del så funkar vilketsom..

Johan , kul att det är zeovit killen i stan som odlar macro alger, vi andra har inga.... Alger :)

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är hur grymt som helst att det är JAG som har macroalger -skrattar hysteriskt...........man kanske skall revidera sin tankar om de små blå flaskorna.

Nej, skämt åsido. Jag har reva som växer lite a la Bonsai men får Adamantis tag i den kommer det hända grejor.

Johan , kul att det är zeovit killen i stan som odlar macro alger, vi andra har inga.... Alger :)

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är hur grymt som helst att det är JAG som har macroalger -skrattar hysteriskt...........man kanske skall revidera sin tankar om de små blå flaskorna.

Nej, skämt åsido. Jag har reva som växer lite a la Bonsai men får Adamantis tag i den kommer det hända grejor.

Du får väl gå in hårt o följa doseringarna alla dom små blå o se vad som händer..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver sova mer på nätterna, har hela morgonen suttit och undrat varför tråden hetat hotellkantarell och sitter nu och kliar mig och undrar hur jag kunde läsa så fel.

Mysigt att ni verkar vara ett gäng!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som du också har småbarn som är noga med att se allt inom Bolibompas gränser. Förväxlar "Korallkartell" med Hotell kantarell. Hur kul som helst!! :jump:

Jag behöver sova mer på nätterna, har hela morgonen suttit och undrat varför tråden hetat hotellkantarell och sitter nu och kliar mig och undrar hur jag kunde läsa så fel.

Mysigt att ni verkar vara ett gäng!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan: Tror att min foxfis eller gula kirurg tog all rödsvintoalg. Har inte helt kommit in i salttänket ännu, men har ett vagt minne att jag läst att röda alger trivs i fosfatrikt vatten. Finns säkert undantag. Hur motverkar du fosfat? Testat NP Biopellets, det låter bra i mina öron.

Hur illa är algerna, stör de mycket? Som jag minns det så är svinton lätt att dra bort manuellt. Tänker lite att om du vidtar åtgärder så den försvinner, kommer kanske något ännuvärre, typ det gröna skitet som jag och manne hade i våra RSM. Fy fan..

En annan idé är att ploppa i t.ex. lite KNO3 (kaliumnitrat, salpeter) för att muppa om näringsförhållanden. Då kommer någon annan alg få bättre förhållanden och konkurrera ut svinton. Kan bli både bättre och sämre.

Hittade en text på tyska om en alg som påminde om svinton. Han pytsade i KNO3, höjde KH och PH (kalkvatten). Vad har du för PH? Tänker lite att du behöver lufta ur mer koldioxid. Mer cirkulation och dra skummarluftinsugslangen så den suger utomhusluft (mindre koldioxid och mer syre vilket höjer ph). Tar du utomhusluft hade jag satt två små förfilter, först så luften går lite genom vadd (tar bort partiklar och spindlar) och sen lite aktivt kol för att få bort luftföroreningar.

Lite spontana tankar bara. Ska klura lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nemas problemas..........vi skall bara vänta till kalendern hackat sig fram till i mitten av juni. Innan dess är det totalt f...k.d up.

Då kan vi både diskutera rött Svinto och doseringar av de små blå -Tummen upp

Ska vi nu ha en kartell så får vi ha en lokal träff , typ hos johan snart..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nemas problemas..........vi skall bara vänta till kalendern hackat sig fram till i mitten av juni. Innan dess är det totalt f...k.d up.

Då kan vi både diskutera rött Svinto och doseringar av de små blå -Tummen upp

Slå fram ett datum så kör vi..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ner till malmö på onsdag. Hämta LS hos Dan, ev. lämna ett RSM och besöka lite saltbutiker. Någon som vill med?

En sidobilruta är klirrad pga inbrott, så det fläktar lite. Funkar bra att köra ändå. Vill någon med men inte åka med pga. low-tech AC kan jag betala körersättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...