Gå till innehåll

Dosering av "spårelement"


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

Precis som tidigare inlägg är inne på, kan det finnas olika förklaringar på behovet av att tillsätta spårämnen.

Olika filtermtrl typ kol, zeolit, skummning och säkert biopellets förbrukar spårämnen likväl som hög population av växande koraller.

Täta vattenbyten tillför vid användning av bra salt ofta tillräckligt om karet inte är alltför tätbevuxet - spårämnen kan ju också användas som palett för att framhäva vissa färger hos korallerna - medan överdosering t.ex kan resultera i brända topppar.

Men eftersom det är "omöjligt" att mäta så är fingertoppskänsla, tålamod och långsiktigt perspektiv bra att ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag fortsatte med järn- och mangandosering i någon månad efter mitt sista inlägg i den här tråden. Sedan slutade jag tvärt med doseringen. Jag kan inte se någon skillnad i färger och tillväxt vad gäller korallerna med eller utan denna dosering. I brist på något observerbart i mitt akvarium så tar jag den bekväma vägen och struntar i järn- och mangandosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag började med kalk reaktor i maj i år så köpte jag TM A samt K- Elements och har anv det fram tills för 2 vecker sedan då jag istället köpte Korallen Z preparat i form av B-Balanse samt K-balanse.

Jag har sett en klar skillnad i utfärgning på ett flertal koraller och den största skillnaden har synts på koraller med rött pigment i. Tidigre har jag inte sett att dessa koraller har denna klar röda kant på polypskålarna (på A. millepora) men efter 2 v anv av B-Balanse så har det framträtt mer och mer. Korallerna visar en väldig livskraft vad jag kan se.

Jag har även en stylopora som är gul i stammen med rosa toppar och blå polyper som har fått ett mkt trevligare utseende det senaste. M-Z produkter är lite dyrare än tidigare nämd produkt men ger det finare koraller som visar en mer vertalitet så får det vara värt det i mitt tycke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fortsatte med järn- och mangandosering i någon månad efter mitt sista inlägg i den här tråden. Sedan slutade jag tvärt med doseringen. Jag kan inte se någon skillnad i färger och tillväxt vad gäller korallerna med eller utan denna dosering. I brist på något observerbart i mitt akvarium så tar jag den bekväma vägen och struntar i järn- och mangandosering.

Intressant tråd Claes. Märkte du någon skillnad på tillväxten på problemalger och eventuellt makroalger sedan du slutat dosera dessa ämnen? När jag doserade järn i mitt påhängsrefugium med Chaeto så märkte jag en tydlig skillnad i makroalgernas tillväxt men ingen synbar skillnad med problemalger. Vid dosering av aminosyror märkte jag dock en tydlig skillnad i tillväxten av problemalger. Jag märkte ingen skillnad i korallernas tillväxt i karet i samband med järndosering och det enda jag märkte på mina koraller var att mina gröna sps fick en intensivare grön färg och även att min gula sps gick mot en grönare nyans. Kör man inte refugium med makroalger eller odlar marina mikroalger så tror jag de flesta kar får tillräckligt med järn och flera andra spårämnen genom vattenbyten, matningen, fiskskit och detritus. I kar med mycket koraller, extrem näringsexport i mekanisk och biologisk form som kanske inte matar så mycket kan det mycket väl vara en annan femma.

Jag brukade också röra runt sanden med en pinne vilket flera korallarter uppskattade och det kan tänkas att de kan ta upp flera av de spårämnen, nitratet etc som är bundet i detritusen. Min wavebox hjälpte också till att hålla detritusen svävande vilket medförde ökad polypexpansion hos flera arter inklusive sps (och därigenom troligen ökad tillväxt).

Jag utgår här från generella observationer av mitt eget kar och jag har inte testat extra dosering av mangan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte länka någon förändring alls till mina försök med dosering av järn och mangan. Det är som om det inte har någon som helst effekt på mitt akvarium - kanske är järn och mangan ingen bristvara i mitt akvarium? Eller så är jag inte tillräckligt av en konnässör för att notera små nyansskillnader i gröna och gula toner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Vill bara hoppa tillbaka lite i tråden vad gäller dosering av aminosyror glukos och de här 70 spårelementen. Finns vissa förslag om att stänga av skummaren och låta den vara av i mellan 15-30 minuter för att skummaren inte ska lyfta ur för mycket ut av det som man vill att korallerna ska ta upp. Sen om detta är en bra sak eller ej det kan inte jag svara på men jag har testa båda delar och det verkar gynnsamt att låta skummaren vara av i iaf 15 minuter om jag ska utgå ifrån hur mina koraller reagerar kontra när skummaren är på. Får positiv reaktion oavsett vilket men en reaktion som verkar betydligt mer positiv när jag stänger av skummaren Dvs förhöjd polypexpansion mera påtagligt slemmande från spserna samt efter några dygn mer klarar färger på spserna.

Vill även passa på att tacka Claes för denna tråden! Oerhört intressant och nyttigt att läsa och diskutera sådana här saker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...