Gå till innehåll

Danielj´s nergradering Aqua Medic Blenny


danielj75

Rekommenderade inlägg

Glada nyheter.

Verkar som några bristle worms verkar har överlevt och kommit med till detta karet. Verkar även fått med små brittle stars med yumastenen ifrån Ciklidhuset.

så uppdaterad levande lista.

Nepthea (Hängig men lever)

Ricordea Yuma.

2 Ocellaris

2 Babylonia sniglar.

3 Nassarius (två döda, verkar som Babylonian tog de som inte klarade flytten)

4 turbos

xx antal bristle worms (Såg 5 igår så då är det nog minst 10 :) )

xx antal asterina stjärnor.

x antal Brittle stars. Verkar vara filtrerare ser enbart 3 armar av dem :0

x antal glasrosor. (Skall fixa en Peppermint till detta)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varit nere hos Göran idag men möte Lasse istället, vilket är alltid lika trevligt. Blev lite tjöt om led och lite shopping, fick tag i Pepparmintsräkor och blev nästan tvungen att köpa Cataphyllia ;). Då de hade slut på Lasses favorit Eremit så fick det bli en lite sjöstjärna istället (Lite impulsköp men men det är lätt hänt :D )

Uppdaterad levande lista.

1. Astropecten sp (Väldigt liten ca 4-5 cm)

2 Lysmata wurdemanni (Odlad)

1 Cataphyllia.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det för dig? någon uppdatering om hur det går med karet?

Skulle du rekomendera andra att köpa detta eller har du hittat något som du stört dig på? lyse etc

Karet tickar på. Finns inget eller massor att klaga på ;). Jag är väldigt nöjd det är bara små saker som man skulle vilja ha annorlunda.

Plus & Minus (Sålänge kan ju ändras)

+

Skummaren.

Pumpen.

Ljuset.

Energi förbrukning.

Priset

-

Lite för lite blått i ljuset för min smak. (uppskattar ljuset till 10k skulle vilja ha runt 14k)

Porlande ljud om du kör pumpen i högsta läge (5000l i timmen)

Skulle vilja skumma lite torrare.

Om jag rekommenderar det, svår fråga. Gillar man nano men vill slippa moddning så är det suveränt, värmare och ev. ATO så är du färdigt.

Ljudet från karet är inget som stör mig men helt tyst är det ju inte.

Ps. fråga på du bor lite långt bort annars så hade du kunnat kollat live.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju fint ut :-) Cataphyllian ser spännande ut.

Brukar du bila ned till Ciklidhuset? Finns det någon chans att man kan få haka på då? Delar gärna bensinkostnaden isf. Jag har ingen bil eller körkort så jag har aldrig orkat brottas med västtrafik för att åka dit(varför går det inga direkttåg?), har viljat se det stället länge. Tidaholm ligger ju bara en bussresa bort för mig. Tar gärna en titt på ditt kar irl med på samma gång :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju fint ut :-) Cataphyllian ser spännande ut.

Brukar du bila ned till Ciklidhuset? Finns det någon chans att man kan få haka på då? Delar gärna bensinkostnaden isf. Jag har ingen bil eller körkort så jag har aldrig orkat brottas med västtrafik för att åka dit(varför går det inga direkttåg?), har viljat se det stället länge. Tidaholm ligger ju bara en bussresa bort för mig. Tar gärna en titt på ditt kar irl med på samma gång :-)

Åker ner lite då och då så jag kan PM:a innan. Kollade med smen men han kunde tyvärr inte men åker jag så kôstar de ingen bensin eller diesel pengar sällskap är tillräckligt det är gör tråkigt att bila själv ;)

ps. kör ca 3500-4000 mil om året så köra bil är inte det roligaste man kan göra :D

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli ett intressant projekt, inväntar mitt Blenny akvarium som jag köpte från BioTed i förra veckan. Skulle fått det idag men posten trollade bort det.. men bör få det imorgon.

Men till min stora glädje fick min jag min refractometer idag från fish street :-)

Kan nog komma en fråga eller två om karet, annars kommer du nog hitta mig under mitt första saltkar (eller vad tråden nu heter)

/ Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fick just hem mitt Blenny, efter att ha fått ett trasigt med posten etc etc.. Hatar posten!!

Men nu jäklar efter nästan en månad är jag också på G

En liten fråga ang montering: Vart satte du ljuddämparen till skummaren? fanns ju inte direkt en bra förklaring på hur man skulle installera skummaren över huvud taget.

Bild på din setup kanske? (är ju helt ny så allt är verkligen till stor hjälp)

/ Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick just hem mitt Blenny, efter att ha fått ett trasigt med posten etc etc.. Hatar posten!!

Men nu jäklar efter nästan en månad är jag också på G

En liten fråga ang montering: Vart satte du ljuddämparen till skummaren? fanns ju inte direkt en bra förklaring på hur man skulle installera skummaren över huvud taget.

Bild på din setup kanske? (är ju helt ny så allt är verkligen till stor hjälp)

/ Christian

är inte hemma så kan inte fota tyvärr men jag kan förklara.

på skummarkoppen. häng i skummaren i första facket med utflödet i andra den fina blåa ringen/kranen betämmer vatten höjden i skummaren. på skummarkoppen finns den en plan yta på mellan de bägge sfärerna. där skall du trycka ditt ljuddämps hållaren. (på baksidan alltså ;) )

hoppas de hjälper annars vråla på.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Måste tyvärr meddela att min Cataphyllia inte klarade min frånvaro eller Nja. Tror tyvärr att även om jag varit hemma de senaste två veckorna att det hade varit kört. Kom hem sent i Natt och såg att den "släppt" från stora delar av skelettet. Detta är tyvärr en dödsdom och imorses hade den släppt och landat på stenen. Vid tidigare efterforskningar innan jag köpte så vet jag att den enda som påstår att Cataphyllia kan bygga nytt skelett efter ha släppt är Eric Bourneman, men det finns vad jag vet inga som har lyckats i akvarium (eric påstår sig bevittnat det i naturen).

Trolig anledning är för strömt eller för lite ljus. Mindre troligt eller svårare att fastslå är Clownerna de hade börjat gå i och "Host:a" i den och jag vet inte om det har påverkat eller retat den. Finns även en Cataphyllia pest som också dödar den vet inte om det är den men jag kommer att avvakta med nya invånare under en period för att svälta ut den i bästa fall (om det nu skulle vara den)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Danielj,

Jag har ännu aldrig haft ett sötvattenskar, men jag har surfat runt mycket här och läst och kikat på olika alternativ,

och har nu hittat just Aqua Medics Blenny akvarium, som jag tycker ser rätt bra ut faktiskt. En fråga bara angående

belysningen, vad kommer original belysningen att klara av? Går det att köra svårare koraller under den, eller måste

man komplettera för att kunna köra sps?

Snyggt kar förresten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SPS, nja. Möjligtvis de som inte behöver mycket ljus och med hög placering. Tror inte att det var brist på ljus som dödade min Cataphyllia utan det var nog för strömt. Kör pumpen på näst lägsta läget men det är bra fart ändå ;) Max är ju ungefär 90gånger karetsvolym :o

Har inte provat direkt vad ljuset klarar, men det finns SPS Experter här som kan svara på ;), men skulle JAG satsa på SPS så skulle jag kompletera ljuset med par38 lampor eller möjligtvis en 60-110w maxspect.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Så lite nyheter, Karet tuffar på och även fått nya invånare upptäkte 4? småsnäckor igår svårt att artbestämma de var runt 2-3mm stora (Skalet).

Skalet såg ut som Nassarius men munnen/Kroppen såg ut som turbosnäckor.

Vi får se om de överlever! ;)

Annars händer inte mycket och kommer antagligen inte hända mycket innan Jakten/Vintern är slut. Detta pågrund av tiden och Vinter och strömavbrotten krashade mitt gamla kar. Gör att jag inte riktigt vill köpa och riskera innan jag har fått tag i en bra reservkraft.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...