Gå till innehåll

ATS - Algae turf scrubber - en DIY introduktion


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • 4 veckor senare...
  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Hi

Kollat runt lite i olika forum.. Men hittar inget bra svar..

Måste man ha ett hög flöde igenom filter ??

Skulle det inte var lika bra att bara fylla upp behållaren och köra lite lite lägre flöde?'

Och då skulle man kunna ha led dioderna i de gula rören fyllda med som form av vätska så kan de kylas av akvariumet.

Och har man en kalkreaktor så kan man köra utvatten till den.. (CO2) borde algerna trivas med..

Har lite idéer så det skulle var lite kul att bolla men.

/Nissen

Ändrat av maxium
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite nya idéer och vinklar! I dom lösningar som jag kör är det ganska högt flöde. Teorin är att det hela tiden skall vara nytt vatten runt algerna så att dom hela tiden har ny näring att suga ur vattnet. Men jag tycker det kan vara värt ett försök!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hi

Kollat runt lite i olika forum.. Men hittar inget bra svar..

Måste man ha ett hög flöde igenom filter ??

Skulle det inte var lika bra att bara fylla upp behållaren och köra lite lite lägre flöde?'

Och då skulle man kunna ha led dioderna i de gula rören fyllda med som form av vätska så kan de kylas av akvariumet.

Och har man en kalkreaktor så kan man köra utvatten till den.. (CO2) borde algerna trivas med..

Har lite idéer så det skulle var lite kul att bolla men.

/Nissen

Hmm verkar som bilden jag la upp är borta till det andra inlägg är borta..

Lägger upp det igen.

/Nissen

post-1975-14468925115002_thumb.jpg

post-1975-14468925116657_thumb.jpg

Ändrat av maxium
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite nya idéer och vinklar! I dom lösningar som jag kör är det ganska högt flöde. Teorin är att det hela tiden skall vara nytt vatten runt algerna så att dom hela tiden har ny näring att suga ur vattnet. Men jag tycker det kan vara värt ett försök!

Då borde flöde inte behöva vara så högt..

Det är ingen risk att algerna kan suga ut all näring i vatten fast flöde är lågt.

Enda jag kan tänka mig är man vill ha ut co2 utbytet när man har rinnande vatten.??

/nissen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Vet inte om du redan har koll på det men han har ju designat en helt ny ATS nu. Som är nedsänkt i vattnet konstant.

Tråd: http://algaescrubber.net/forums/showthread.php?1687-The-new-Upflow-Algae-Scrubber-(UAS)

Verkar både fantastisk och lite jobbig. Det jobbiga kommer ju iom att man behöver en luftpump, de brukar låta lite... Bubblorna kommer även de låta. Fast om man kör den i en sump så försvinner nog det problemet illa kvickt. Annars är den ju strålande, för min del är den på mitt nuvarande kar otroligt mycket lättare att implementera.

Nytt schema med för dimensionering, baserat på matande istället för storlek på karet.

Nu ska jag beställa dioder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter också tufft.

Jag har lagt en beställning på 660 nm dioder här. Får försöka ordna en extern låda att ha ATSen i så länge. Jag behövde ha en igång redan i julas känns det som... :-) Jag tror inte jag kan ha ATSen i sumpen. Alla bubblor kommer mörda den lilla sömn jag har. Men i en låda med lock(med små lufthål då såklart) så borde det bli bra mycket tystare. Det är en enorm skillnad på min skummare tex om koppen sitter på eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har jag satt igång min ATS med :-) Jag byggde den enligt den nya modellen som presenterats.

Den gick plats ganska bra i min interna sump, luftpump hade jag redan kopplat till karet då jag kör syre stens skummare(som dock går lite på lågvarv nu... Inte mig emot, den skummar inte så effektivt känns det som).

Jag hade en 10 cm syresten hemma så jag gick titta på santamonicas exempel och tog en ruggad nätskiva på 7,5x10 cm. Den är ju baserad på vad man matar. Jag brukar ge ungf en nypa av granulat, en nypa algflingor och en ärta Reef paste varje dag så hans minsta exempel känndes bra för mig.

Jag har beställt hem 660 nm LEDs som jag tänkt använda, men för närvarande kör jag en 11W lampa. Byggde ett litet hus att ha den i med. Blev inte vackert men verkar gå ändå.

Jag smygstarta den redan i måndags faktiskt, men med fel tid(tänkte galet) och en 9W lampa i armatur. Den armaturen är inte mycket att hurra för, det här känns som bra mycket mer ljus. Läcker mindre ljus med.

Spontana nackdelar med denna lösningen är att den blir inte särskilt ljudlös med alla bubblor som spricker hela tiden. Fast det ljudet är ganska behagligt ändå. Nackdel två är att den läcker ganska mycket ljus. Detta går ju ordna till viss del men det känns som en omöjlighet att eliminera helt. Jag har satt en svart plexi skiva bakom jag hade liggande. En vit kanske varit bättre ur reflekterade synpunkt men värre ur ljusläckage. Nackdel tre är att det skvätter något våldsamt, blir som en dimma över karet :-) Täckglas är ett måste. Då försvann det problemet.

Mina åsikter än så länge om konstruktionen och tekniska utförandet är att det är nog lättast att sätta in en sådan här ATS i en sump i ett skåp eller liknande. Annars gillar jag den. Får hoppas algerna börjar växa lite nu! Så kanske den eländiga cyanon kan ge sig...

post-5646-14468925607538_thumb.jpg

Ps, det är mer fart på syrestenen är bubblorna på bilden vill säga åt er.

post-5646-14468925607249_thumb.jpg

post-5646-14468925607249_thumb.jpg

post-5646-14468925607538_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Min ATS har nu varit igång i två veckor, det verkar inte vara någon annan här som prövat så jag försöker dokumentera lite. Jag gjorde rent den för andra gången idag, nu börjar det hända grejer. Första veckan var den mest slemmig. Men nu har det börjat växa lite riktiga alger på den. Det satt bland annat världens längsta alg på den... Eller ja, den var lång med mina mått mätt iaf :-)

post-5646-14468925725909_thumb.jpg

Här är min icke rengjorda skärm, ser nog inte så rolig ut på bild dock, den skulle behöva ruggas upp lite till egentligen... Min fars hålsågar är obönhörlig slöa dock så jag får fixa något annat att skrapa med ;-) Men det börjar komma alger.

post-5646-14468925726098_thumb.jpg

Enligt Santa Monica verka han ha tankar på att kunna ha en sådan här ATS inne i visningsdelen av karet med. Det tror inte jag på faktiskt, eller ja, mer försiktig installation kanske. Men jag tycker att ATSen ser ut att bli friskare med ordentligt blås på syrestenen, men nackdelen blir ju att det blir nästan en primitiv skummare av det. Såhär ser det ut i min interna sump där ATSen sitter :-) Diskho liksom.

post-5646-14468925726292_thumb.jpg

Man får inte glömma skrapa rutan med, det blir ju bonus alg tillväxt där då vattenspalten mellan ATSen och glaset blir under en cm. Men det blir oftast som en matta där med nästan så det går utmärkt att skrapa och plocka bort. Det var också trådiga bra alger.

Nu har jag möblerat om lite i sumpen med så det är enklare att rengöra ATSen. Mycket skönt.

Alg tillväxten i karet kan ha hämmats... Men jag vet inte, det har inte blivit värre på något sätt iaf, har dragit ned ljuset där något nu med.

Största nackdelen med en sådan här ATS är att den läcker bra mycket ljus, nogrann och genomtänkt installation är viktigt om man inte har den i en extern sump i ett skåp eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sitter nu i det bortersta hörnet i min sump där numera. Det är så bra den kan få det just nu tror jag. Har inte märkt krångel än men kan det så kommer det ske :-) Placeringen på bilden var även usel för det var ett elände att ta upp och sätta ned den med det trånga utrymmet och osmolator sensorerna som stack ut...

Man kanske kan sätta upp ett litet stänkskydd iofs brevid, då borde det det bli bra... Får arbeta ihop något. I mitt nya kar kommer sumpen bli bra mycket större så där kommer detta kunna undvikas iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...