Gå till innehåll

110l skräddarsytt nano i Hägersten


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

Nu har det hänt lite saker!:) Bänken är färdigbyggd efter många timmars svetsande, putsande och målande. Är riktigt nöjd såhär långt, återstår att se hur den funkar i praktiken! Några bilder:

Bänken där den står i köket. Akvariets mått matchar yttermåtten på bänken exakt:

post-4534-14468922253927_thumb.jpg

Sett uppifrån, urtagning för avrinning och retur:

post-4534-14468922254118_thumb.jpg

Luckan sätts fast med supermagneter, 6 st varav varje magnet klarar 4.7kg!:

post-4534-14468922254275_thumb.jpg

Här syns ramen som jag svetsat av 20x20 fyrkantsprofil. Datafläkt står för ventilation:

post-4534-14468922254582_thumb.jpg

Osmostank på 35l kommer stå på en utdragbar platta längst ner. Sumpen med måtten 35x35x35 står på hyllan ovanför:

post-4534-14468922254899_thumb.jpg

Nu väntar jag på akvariet samt sumpen som just nu limmas. Får det förhoppningsvis till midsommar! Kommer dock inte starta igång på allvar innan hösten då jag ska på en längre dykresa till Asien i september. Under tiden har jag lite jobb kvar med rördragning, ström etc.

Teknik är även det klart det mesta. En Tunze master 3000 står för returen. Kommer köra pellets i ett Vertexfilter som matas av returen. Jag kommer att köra med en Nyos Zen Compact Cone 120 skummare som drar 700l luft/timme och min Maxspect 160 får stå för ljuset.

Nu funderar jag på hur jag ska göra med aquascapen. Är lite sugen på att testa att bygga en revpelare av död LS och bara köra lite levande sten i sumpen för att få igång bakterikulturen. Vad tror ni om det? Eller skulle ni försöka bygga något av LS trots att det sannolikt är svårare att få till en snygg scape?

post-4534-14468922254427_thumb.jpg

post-4534-1446892225473_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!:)

Ja det vore absolut intressant. Funderar annars på att lägga en beställning från Tyskland på en revpelare. Karet är ju ganska litet, 45x45x60cm (lxbxh), så jag får inte plats med så mycket mer än en pelare i mitten. Hur länge lakade du ur din döda LS innan du drog igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvättade ordentligt med hyffsat tryck på vattnet, sen lakade jag ur i någon vecka, sen körde jag den i egen tunna med saltvatten och cirkulation i två veckor typ, sen i karet. Men i mitt senaste kar som jag körde igång med död ls och revkeramik lakade jag inte ur ett dugg. När det gäller revpelare skulle jag helt klart rekommedera att du bygger själv. Har annars en revpelare av riffkeramik i garaget, du kan kika på den, men ja.. Bygg en egen är min rekomendation. Blir precis som du vill ha det = bättre. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Äntligen börjar det hända saker med mitt nya kar! Siktet har hela tiden varit att göra en uppstart först i oktober då jag åker på en längre dyk/semesterresa till Asien i slutet av september och vill inte behöva oroa mig för akvariet under tiden. Men jäklar vad svårt det är att hålla sig från att sätta igång!:)

I veckan slängde jag i alla fall i lite sten. Efter många svordomar och mycket svett lyckades jag också bygga en pelare som jag är hyfsat nöjd med. Var lite väl optimistisk vad gäller mängden sten jag kan få i akvariet, hade närmare 15kg inkörd sten liggandes i en balja men tror jag till slut bara fick användning av 10kg! Jag kommer dock köra pellets så för filtreringens skull gör det inget att det inte är några enorma mängder sten. Vill inte heller riskera att drabbas av "Old tank syndrome" framöver och fokuserade därför på en luftig scape.

På de (dåliga mobil...) bilderna ser ni karet som det ser ut nu. Har inte dragit igång sumpen ännu utan låter bara stenen stå och "gotta" till sig med mycket cirkulation och täta vattenbyten. Var tvungen att testa med lampa också. Hade precis bytt vatten så det var lite mjölkigt.

post-4534-14468922732223_thumb.jpg

Är grymt nöjd med min nya Vortec MP10. Efter att ha läst en del på forum om användare som klagar på ljudnivån var jag lite nervös när jag drog igång den. Men den är ju knäpptyst!? Mina två Tunze 6045 låter betydligt mer! Och flåset är ju helt grymt! Nästan så att Tunze-pumparna i bakgrunden känns överflödiga!

/Petter

post-4534-14468922731782_thumb.jpg

post-4534-14468922732009_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!:) Ja jag tror det kan bli riktigt bra när det kommer igång. Som det ser ut nu kommer jag fokusera på mjukisar och LPS:er. Gillar hur mjuka koraller får karet att se mera levande ut.

Jag kör en Maxspect 160W. Är väldigt nöjd med den. Den var lite för liten för min förra kub då ljusspridningen är ganska kompakt, men för detta kar passar den perfekt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då är det dags för en liten uppdatering. Karet har stått med enbart LS och cirkulation nu i snart två månader. Jag är just hemkommen från en tre veckor lång resa i Asien med dykning både på Filippinerna (Moalboal) och i Hong Kong.

När jag kom hem slängde jag så äntligen i lite sand samt köpte några Eldräkor. Ett gäng eremiter och turbos har funnits i karet sedan i somras. Nu kommer jag sakta med säkert att rulla igång på allvar. Inriktningen kommer att bli LPS:er och mjukisar för att hålla det enkelt då jag reser mycket med jobbet.

post-4534-14468923154002_thumb.jpg

post-4534-14468923153462_thumb.jpg

post-4534-14468923153644_thumb.jpg

post-4534-14468923153824_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Laggeman: Dykningen på Filippinerna var som vanligt kanon! Såg sköldpaddor på varje dyk (12st!) och hade turen att stöta på en valhaj. Ganska lätt "semesterdykning" annars med ett maxdjup på 35m. Rätt mycket plankton i vattnet så inte någon enorm sikt, ca 20-30m. I Hong Kong var det som vanligt en helt annan dykning. Dålig sikt, men hyfsat mycket liv trots trasiga rev.

Skrev även ett inlägg om Fish-Street i Hong Kong. Läs mer här

Wrang: Ja jag är nöjd. Men har tvingats skicka ner pumpen till Tyskland för byte av impeller då den vägrade starta. Nu är den iaf igång och skummar väldigt bra. Lite känslig i inställningarna kan jag tycka, men det kan vara för att den inte är helt inkörd ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...