Gå till innehåll

timmpas andra burk 112L


timmpa

Rekommenderade inlägg

Har ett hotell innan och tyckte det va lite litet så fiskarna som bodde i mitt 112L fick flytta....tror iof inte att dom tyckte det va illa fick ju flytta till ett 250L och ett 432L :P

Gjorde ett impulsköp på sten(bra pris)för att jag ville fylla på lite i hotellet.......men kom hem med 15-17Kg hehehe

så med lite panik fick jag upp mitt i natten en cub som jag hadde på 63L men det såg inte klokt ut med all den stenen i kastad :P

ser väl inte klokt ut nu heller men lättare att få till det lite när man är klar med att flytta runt stenarna fram och till baka imellan karen.

Så jag bara kastar upp lite bilder utan att sten flytten är klar så man får lite tipps på bra eller inte bra kritik.....kan erkänna att det va lättare att få det bra i en cub än ett avlångt kar ;)

Andvänder mej inte av sump men funderar på att göra om det så man kan ha det.

skummaren är en rio?? ska köra ca 400L/h ock får säga att den funkar riktigt bra men svår att ställa in(mycket känslig på luften)

en seiko på 1200L/H

3 pumpar 500,450,350L/H som senare ska bytas ut imot en seiko 1200L/H eller större av annat märke.

post-5875-14468922314907_thumb.jpg

post-5875-14468922314449_thumb.jpg

post-5875-14468922314692_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jaha ja då jag bytte upp mej till ett 170L kar och la ner detta i hopp att det skulle säljas har det inte fyllts på något ang denna lilla burk.

Men i natt fick jag ett ryck igen och drog igång det enu en gång :)

och i denna start andvända bakterie kultur i från mina andra kar och hoppas det går lite "fortare" att starta.

Så min lilla fundering till denna låda är om man skulle ha:

sjöhästar

sandvändande sjöstjärna

vill gärna höra hur dessa är att sköta,mata och tänka på samt ca pris

kan man ha ermiter i samma burk som dom går alla sniglar/snäckor ihop med dessa????

inrednings vis blir det ca 40Kg Levande sand och ca 5-7Kg LS

sen mjukisar av någon modell samt så har jag caulerpa(stavning?) som växer på som bara den :)

Ang sjöhästar har jag läst att man bör ha 10 ggr volymen i cirk??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 st sjöhästar (hippocampus Kuda).

Tillsammans med dem har jag:

Trochus snäckor

Blåbent eremit (clibanarius tricolor)

rörmask

sjöstjärna (Fromia Milleporella)

Mussla (Tridacna maxima)

Koraller:

Gorgonia Rumphella

capnella

Sacrophton

Lobophytum

pumpande xenia

Tubastrea

Monitpora digitata

zooanthus

sinularia

Jag gav 300 kr/st för sjöhästarna. Mina hästar är väldigt olika till sättet, den ena äter allt man ger henne, kunde handmata henne andra dagen medans den andra vill bara äta levande räkor. Matar dem 3 gånger om dagen. Byter ofta vatten då de skitar ner en del plus all mat som blir över. Jag har inte så mycket cirkulation till hästarna, ca 7 gånger volymen. Jag har en "grotta" till mina hästar där de kan gömma sig om de känner att vattenströmen är för stark eller lyset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley9: missade att du gjorde ett inlägg Madeleine.Kul att veta på ett ca vad som går ihop med sjöhästar... :)

enu så länge är karet på lite inkörning så tid finns att hitta sjöhästar.Är alla lika svåra att mata(det man läst om dom så verkar den biten svår)

trodde att ermiten åt upp alla rester men klart om den får mat 3ggr/dag så kanske den inte har behovet att äta allt :D

med cirkulationen som jag har nu så har jag 10ggr volymen så det borde kunna fungera då meo om man gör lite gömmslen för dom att vara i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...