Gå till innehåll

Israels nya lag - Något som påverkar er akvarister?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Satt och läste på ett reseforum där det diskuterades om Israels nya lag där det nu är förbjudet för privatpersoner och företag att uppmana till bojkott av Israel.

Det finns ju ett stort företag som har sin tillverkning i Israel, nämligen Red Sea, som då hamnar på vår del av bordet.

Hur ställer Du dig till detta och försöker Du att "göra rätt" så gott det går genom att istället välja andra varumärken?

Att förhindra rätten att uttrycka sig fritt kan ju ses som en inskränkning på mänskliga rättigheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft ett mycket dåligt samvete för mitt köp av Red Sea Max och min reklam för detta. Mitt försvar har varit att detta märke numera skall vara uppköpt av Franska intressenter, ett väldigt dåligt ursäktande då jag sedan 40 år inte köpt några andra varor som varit från Israel eller misstänkas komma därifrån.

Har man nu stiftat en lag i Israel om att det är förbjudet att uppmana till bojkott mot staten Israel så är väl det snarare en handling av desperation över opionsläget hemma som utomlands än ett styrkebesked och att denna civila olydnad bland många ger resultat. Nu återstår bara och se om EU och USA instiftar samma lagar - det skulle faktiskt inte förvåna mig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är Red Sea från Israel? Jag har alltid trott att det var ett amerikanskt företag men det är fel då?

Ja nu när ni säger det så står det faktiskt made in Israel på mitt Salt.

Jag vet inte riktigt hur jag ser på saken, jag är fullständigt emot all form av kränkning av yttryckandefrihet. Men jag är lite tveksam till om jag gynnar det genom att köpa just Rea Seas produkter? Men hinken här ger mig lite obehag till trots ändå nu efter den här tråden. Svår fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är klokt att vara mycket försiktig innan man drar några slutsatser i denna fråga; allt som ens ytligt berör Israel verkar ju få känslorna att flamma hos många. Vad jag kan läsa mig till på nätet så har en lag just antagits av Knesset där en berört part kan begära skadestånd av en annan part som uppmanar till bojkott utan att först visa på ekonomisk skada. Att uppmana till bojkott verkar därmed inte vara förbjudet men lagen underlättar att man får betala ekonomisk ersättning för det. Någon konsensus om denna nya lags förträfflighet förefaller inte ha funnits i Israel, snarare tvärt om.

Vad gäller bojkotter generellt så tycker jag det är ett trubbigt vapen som oftast slår mot fel personer. Nu vet jag inget om företagets Red Seas politiska policy, men så länge de inte driver läskiga ståndpunkter eller är ägt av staten Israel så ser jag ingen anledning av straffa dem för vad politikerklassen i Israel har hittat på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, sådär känner jag med. Bara för att det är "fel" på Israels regering behöver det ju inte betyda att alla som bor i Israel är av ondo och att straffa de känns som att ge sig på fel del, så länge det inte skulle visa sig att Red Sea faktiskt är av radikala åsikter på ett negativt plan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta åsikter, jag tackar för dessa. :)

Claes, jag håller klart med att bojkott ofta slår mot de som drabbas hårdast av det då många av de som står högt upp i toppen har andra ekonomiska förutsättningar än den enskilde handlaren eller tillverkaren som kanske oturligt nog befinner sig i ett land som drabbas.

Jag dömmer ingen och ser själv ingen orsak att bojkotta just Red Sea pga detta, men det är intressant att höra andras åsikter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...