Gå till innehåll

"näring" för LPS och SPS


freddi36

Rekommenderade inlägg

jag undrar om man kan dosera extra näring till sina koraller. i sötvattensakvarier kan man ju tillsätta växtnäring för att få växterna så fina som möjligt och en hög tillväxt.

finns det något motsvarande för koraller? har hör talas om balling men det jag är ute efter är något färdigt blandat som man bara doserar i karet t.ex 1 ggr/vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

det finns väldigt många system för att få korallerna att växa snabbare, men i grund och botten handlar alla om att ha bra stabila värden med lågt nitrat och fosfat med bra ljus. Sedan finns det undantag (många mjukisar) som vill ha lite "skräp" i vattnet.

De flesta systemen kräver en hel del arbete och med bara lite pill någon gång i veckan får man sällan bättre resultat jämfört med dem metoder som kräver arbete.

Det finns ett system som heter prodbio som inte kräver så mycket arbete.

Räcker med att dosera ampuller någon gång i veckan och ha bra resultat sålänge du gör dina vattenbyten

Stämmer det att karet är 58 liter?

Följande kit är uppbyggt speciellt för Små akvarium och finns hos bioted:

http://shop.biotedmarin.se/bio-kit-nano-reef-probidio-30-ampuller/683-0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling är inte någon näring utan ett sätt att tillsätta de ämnen korallerna behöver för att bygga sitt kalkskelett. Ett alternativ till kalkreaktor eller att dosera pulver manuellt. För att du ska behöva ge korallerna extra näring utöver den näring i form av nitrat och fosfat som finns i vattnet ska du behöva köra ett riktigt "ulns" ( ultra low nutrition system) tex ett hårt drivet zeovit system alt vodka. Jag har kört ganska hårt med vodka i mitt förra kar utan att tillsätta något extra utöver det som redakommer i vattnet från vattenbyten och fiskskit. Snarare är det så att man behöver jobba ner näringen. Stabila vattenvärden (kh, ca, mg) över en längre tid samt att byta vatten kommer du långt på.

För att tilsätta extra tex spårämnen mm så begöver du veta exakt vad du gör annars riskerar du bara att göda algerna.Keep it simple!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan om mat för SPS är rätt debatterad, i normala fall så tror jag inte gemene man vinner speciellt mycket på att mata dom. Korallerna blir oftast bara mörkare/brunare av ambitiös och välvillig matning, sen kommer även frågan om vad man skall mata med.

Det har diskuterats lite vilka koraller tar upp vad, tidigare var phyto ett universalt måste men nu när man börjat titta lite på vad koraller äter så verkar det inte lika enkelt längre.

Phyto verkar populärt för musslor och jag vill även minnas att vissa mjukisar gillar lite grönt medan man hittat en del zooplankton i SPS.

Överlag skulle jag vara lite återhållsam med phyto då det är algbaserat=fosfat= tillväxthämmande, men det är bara jag...

LPS käkar en hel del beroende på art, dom kan man ofta mata med mer köttiga matbitar som frysfoder eller pellets menvad jag kunnat se så påverkar det mest mjukdelarna och ökar inte tillväxten av skelettmassa på nåt påtagligt sätt.

Det mest grundläggande glöms ofta och man börjar leta efter "superlösningar" som ett udda spårämne på flaska eller något i foderform, detta är väldigt vanligt med nybörjare.

Stabila värden är långt mer lönande för dom flesta karen än något annat.

Många som är nya till hobbyn missar dom mer grundläggande sakerna och har för korta tidsperspektiv, amerikanerna har en bra mantra för SPS Stability Promotes Success. Något som även jag försöker påminna mig själv om ibland.

Så håll grundvärdena jämna och stabila samt sköt vattenbyten så brukar det mesta lösa sig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. tack för alla bra svar :)

mina vattenvärden är hyffsat stabilia innom dom rekomenderade värdena och jag gör vattenbyte ca 10% veckan.

jag är ju fortfarande novis på salt så jag håller mig till "the basic" så länge. dvs vattenbyten och ser till att min värden är bra. jag matar även min trachyphyllia, fungia och euphyllia med artemia någon gång i veckan och dom ser ut till att gilla det.

salt är lite mer än sött så det kanske är svårt att få fram något "universal" medel (som t.ex PMDD för växterna i sött *) för att få korallerna att må bra. att ha bra värden räcker nog för mig sålänge :)

jag är inte ute efter att kunna odla en massa koraller utan bara att dom ska må bra och visa sig från sin bästa sida.

* jag säger inte att PMDD löser alla problem man kan ha med sina växter utan bara att det är en sjukt bra växtnäring. jag kör inte med co2 eller super mycket ljus, men jag doserar PMDD 1 ggr i veckan och sedan jag började med det så har mina växter blivit jättefina och säkert dubblat sin växttakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har läst lite om aminosyror som någon rekomenderade. aminosyror ska ge bättre färger, ökad plypexpansion och ökad tillväxt så det kanske man ska börja med? isåfall, är detta bra: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=15 för/nackdelar?

vet någon någon affär i Malmötrakten som är återförsäljare av Fauna Marin prudukter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var nog jag som nämnde ultramin s, och nackdelar har jag iaf. inte sett några.

Tvärtom, jag tror att OM du vill prova något kör på amino, och se själv effekten av några DROPPAR endast, och ta det lugnt bara.

Man måste tänka att den mesta överdosering, eller även normal, kan resultera i algtillväxt, så dosera lite, kolla, och kolla igen.

Det är ju helt ok, att pröva lite olika saker, men det är nog bra att ha ganska låga nitrat och fosfatämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

Vil anbefale deg og gjøre det så enkelt som mulig, hold styr på MG, CA og KH med balling light.

Hvis du så bygger deg en enkel alge skrubber så kan du begynne og fore med f eks zooplankton når filteret har kjørt seg inn, og du kan da antageligvis fore mye mer enn du tror.

Jeg mener at for er helt avgjørende for våre koraller, i virkligheten så sulter vi våre koraller i forhold til deres tilgang på for i havet. Dette for og unngå høy p og n. Men med en godt fungerende alg skrubber vil du kunne fore mye mer enn du gjør i dag.

Blinken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...