Gå till innehåll

Partiklar och slamsugning


vahagn

Rekommenderade inlägg

Efter att ha sett vissa bilder här på forumet och sedan tagit ett titt på vattnet i mitt kar så kan jag inte låta bli och undra om vattnet i mitt akvarium har för mycket flytande partiklar i sig eller inte. Jag antar att de filtrerande djuren inte har nåt emot men ändå...

Slamsuger ni era kar och i så fall hur ofta? Jag har ytavrinning med sump och skummare men det är fortfarande rätt så mycket som flyter omkring i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör det i samband med v-bytet en gång månaden. (Det är i alla fall tanken... men jaghar varitväldigt latdet senasteåret....

Annars gör jag så här;

Jag byggde om en polva med en kran. Vände polvan upp och ned, klippte bort bottnen och satte dit en filterkorg. Slamsuger karet och låter vattnet filtreras via korgen. Jaggör mig inte av med vattnet utanfiltrerar det bara genom en tygbit/vadd el dyl. för att få bort "skräpet". Vattnetlåter jag rinna tillbaka ner i sumpen.smiley2.gif.

Ettganska lätt jobb om man intehar någon sandbotten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill defenitivt lägga i ett veto mot all slamsugning av sandbädden,det enda man åstadkommer är att rubba balansen i dsb:n bl.a genom att sugaur nyttiga djur och bakterier därifrån. ungefär som att sparka sönder en myrstack.

Har man riklig med maskar,sniglar,kräftor,andra småkryposv , i sin dsb så funkar det utmärkt i dom flesta kar.

Sen måste dsb aktiverasmed slamsug från ett fungerande kareller - om man inte har ett utomjordiskt tålamod förståssmiley2.gif.

Detta förutsätter ju förstås att man har sandbäddsmiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ganska stor skillnad på att ha bottensubstrat SÅ vitt jag vet så är det ingen här på forumet som kör med det i sitt kar.

Slamsuga bör man göra då å då när man byter vatten så att det inte samlas en massa ditrius på döda ställen i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill hålla med om greger faktiskt. Det som har gjort att jag har låtit bli att göra det är just tanken om alla maskar och diverse kräftdjur som man kommer att suga bort. De kommer antagligen att återhämta sig, men det tar väl sin lilla tid. Det var just detta som var ett av skälen till att jag ville kolla med er om vad ni tyckte.

Men å andra sidan så kanske borde man suga bort den anhopning som lagras i vissa LS-partier och vid hörnen av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte riktigt på det där om man nu inte kör med en riktig DSB som greger säger efter det att jag har gjort om i mitt kar i helgen å sett vad som liger i sanden å bakom stenen så rekomenderar jag slamsugning av grus å i hörnor om man bara har ett sandlager på botten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sugit upp all min sand ett flertal gånger och rengjort den och aldrig har jag fått några problem. Min sandbädd har jag bara för det estetiska och inte för något annat. jag vill ha en ren botten och hatar alger och skit. dessutom så får jag ut en massa ditrus etc. Min sjögurka är väl inte så glad på mig men jag brukar ta hälften åt gången. Planerar att köpa mig ett par sandvändande sjöstjärnor och en ny strigata så jag slipper rengöra så mycket i framtiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjögurka och sandvände sjöstjärna har jag också i tankarna. Men hur mycket av det "måndamm" som ligger i hörnen och på LS-plattor kan en sjögurka eller sjöstjärna trolla bort? Jag menar att de äter väl inte bara upp det så att det försvinner utan de sk**er tillbaks en hel del av det också, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror snarare att det är tvärt om att det samlas en massa skit i sanden som gör att det blir alger¨

Hade problem med alger i mitt kar det va då jag slamsög sanden å det va en massa skit i den trots att jag har sand vändande sjöstjärnor.

men det är min personliga åsikt å kan inte bevisa att det va det som gjorde att algerna minskade men det verkar vara det mest troliga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag somsagtvalt bort sand...därav mitt tipps om att slammsuga bottnen.

(Stod inget iVahagns första inlägg att han hade sand vilket gör frågeställningen klart mer komplicerad smiley5.gif.)

Jag testade en gång med att endast ha 0,5 - 1 cm bädd... Helt omöjligt med stark cirkulation. Bildas snabbt drivor i 5 cm klassen... Testade att slammsuga ett par gånger men jag uppfattademin estetiska sandbädden som ett klart riskmoment och tog bort all sand.

Men att slammsuga LS då?Många tar väl ett extra varv med en pump över dem ibland för att blåsa rent, eller? Borde egentligen vara samma sak även där kom jag på...smiley18.gifNu är jag helt förvirrad....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd.

Entanke bara; skulle det inte gå att helt enkeltlimma korallsand på ett tunt vitt gummimaterial och ha på botten? Skulle det kanske kunna vara ett alternativ om man vill ha sand på botten som är lätt att göra rent och som inte samlar ditrius fast ändå ser någorlunda snyggt ut? Kanske är en dum idé. smiley9.gif

Obs inte för DSB! smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort frigolitinredningar för sötvatten som jag penslat med smältlim blandat med sand med gott resultat. Bäst blir det om man efetråt pudrar på litet sand som man försiktigt värmer fast med varmluftpistol.

Men det är ett väldigt bra fäste för alger: Omöjligt att skrapa helt ren - även för algätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...