Gå till innehåll

1900 liter med sump i källare.


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Gjutit med glasfiber och polyesterplast ett lager i formen av ett liggande U. Bottenplattan är alltså 600mm ut från baksidan den med. Sen blandat 5mm korallsand med polyesterplast och lagt ett lager varje sida på glasfibret. Avslutade med att kast torr 1-2mm sand på alltihop för att få det se ut som sanden.

Positivt är att det blir bra cirkulation på vattnet och att fiskarna verkar gilla det. Och så gillar jag överhäng med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tackar.

Senaste projektet har varit att suga ut allt grus och ersätta det med 2-3mm grus från gibbons. Det visade sig dock att det egentligen var 0-3mm så jag har stått och silat och sköljt det så allt under 1mm är borta.

40 av 100 kg var "felmärkt" så det är på gränsen det räcker. Är dock väldigt nöjd med gruset som det är nu. Ser ut som fint grus men lägger sig direkt om det virvlas upp.

Kommer testa med några sandvändare. Har lite dåliga erfarenheter av dom men i detta gruset kan det nog funka.

Kommer bli ett 20 tal SPS till och ett stim av något slag samt en ombyggnad av sumpen till en större sump/fraggkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom går som ett samlat stim hela tiden. Hade en 12cm innan och släppte i 5st 8-9cm samtidigt. Det var lite gruff nån dag framförallt strigosusen var på dom nya men nu går dom så snällt ihop.Får se hur det går om några år när dom blir större. Bara att säga till om nån vill titta in, finns ju ett fint akvarium till i byn att titta på och där vet jag det finns lite fraggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt gillar scapen :)

Satsa på sandvändande sniglar istället för gobies. Du kommer få så mycket partiklar i vattenkolumnen annars.

satsa på ett gäng "fighting counch" de är stora ca 5-8cm men är grymt efektiva sandvändare. Ser dem inte i butik så ofta men alla som tar hem från tmc kan få tag på dem. 10st skulle klara av din botten.

komplettera med 100små vanliga så har du ett grymt bra sand team :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla snälla kommentarer. :)

Hade stortestning igår och fosfat var nere på 0.03 trots att jag kör med järnbaserad remover. Vet inte vad det är som förbrukar fosfat och nitrat.

Nitrat har jag nästan alltid noll eller nära noll trots att jag slänger i 10-20ml kaliumnitrat i karet varje dag och har fyllt bubbelfällan med filtermaterial.

Får väl börja mata mer. Får glaset till nya sumpen i veckan så jag hoppas att det kan byggas och bytas ut under maj så jag får i min rollomat.

Har lite väl mycket partiklar som far omkring.

Har köpt lite musslor och fler koraller på WC som troligtvis dimper ner V22.

Kommer lite bilduppdatering då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja det kommer nu när jag bygger om källaren och sumpen. Har massa SPS och musslor nere i karantänen som jag skulle vilja få upp med då det var några riktiga godbitar med där.

Kommer ha en minisaltisträff här på tisdag klockan fem om du eller nån annan vill titta ut.

Kan ju slänga in en bild på mussla och karantänskar så du får nån bild Larry. :)

post-2995-14468935975977_thumb.jpg

post-2995-14468935975763_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...