Gå till innehåll

Inkörningstid på skummare?


Kexxet

Rekommenderade inlägg

Hallå.

Jag har precis fyllt på med saltvatten och provat att köra igång skummaren.

Den skummar, ja kanske oroväckande mycket, det är inte ofta man får till "skummnivån" så bara skum åker över kanten utan det är väldigt blött så dräneringsslangen från koppen har fullt flöde.

Är det ett normalt fenomen när man kör igång skummaren i ett rent akvarium (inget liv har ännu kommit dit) och det stabiliserar sig senare eller har jag vattennivån för högt (knappt 25cm).

Jag har provat att vrida på "vatten/luft röret" men det ökar bara flödet av vatten till koppen.

Skummaren är en BK supermarines 250.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma problem med min bk 200 när jag bara hade tillsatt salt och vatten, och de spelade ingen roll hur jag ställde luften.

Men sen när jag skulle starta upp med ls körde jag nån bakteriekultur på flaska vodka och socker och då körde jag skummarlöst i 2 veckor, men sen när jag skulle starta skummaren igen så gick de åt c:a 60l vatten innan den började skumma ordentligt, innan de så känndes de hopplöst för att de skummade över på bara nån sekund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behåll ditt vatten. Lägger du i levande sten eller sand från ett fungerande kar mognar vattnet på något dygn. Annars tar det längre tid. En bakteriekultur hjälper upp det hela om du har näring i sten eller sand. Är akvariet alldeles rent är det en god idé att lägga i en flinga torrfoder om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...