Gå till innehåll

74L Första saltförsöket


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Har rampen någon form av fläkt? Om inte så är det ett hett tipps at montera i nåt smått för att förbättra prestandan och livslängden på rören...

//NiXoN

Nej det finns ingen fläkt på den, men det fixar jag lätt. Det blir att riva lite i datorskrotslådan och modda dit ett par fläktar på ovansidan - rampen verkar ganska välventilerad dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 340
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Rampen ser faktiskt rätt bra ut för att vara en såpass billig modell, men jag misstänker att rören sitter rätt tajt så de kan bli rätt varmt.

Ett tipps är att ha fläkten vid rörens "kalla punkt" dvs i den ändan där texten/märkningen är(så har man gjort i vissa lite dyrare ramper).

Jag vet att man kan splitta belysningstiden på sötkar men jag är lite mer tveksam när det kommer till salt, det har gjort några mindre lyckade experiment i odlingssammanhang.

Belysningstid med en pik på 7h full effekt är väl rätt nära det korallerna upplever i naturen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har utrotat några glasrosor som jag hittade när jag vände runt på alla stenar idag - de verkade inte gilla kokande vatten iaf...

Sen hittade jag någon form av liten anemon? Någon som kan hjälpa till att identifiera denna? Är det en glasros?

DSC00657.jpg

Ändrat av Mr_Ewing
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis varit på Korallfisken i Linköping som hade fått hem en sändning igår - ajaj det blev lite dyrare än jag räknat med :)

Akvariet ser grymt fint ut nu och vattnet är kristallklart.

Jag har inte mätt upp några värden ännu - men eftersom jag körde med inkörd LS så tror jag inte att jag behöver oroa mig.

Alla glasrosor som jag hittade har mött sin skapare och jag kan inte se några fler.

Köpte lite liv till akvariet med men lite dålig koll på latinska namnen på dem.

DSC00663.jpg

DSC00661.jpg

DSC00668.jpg

DSC00667-1.jpg

DSC00666.jpg

DSC00665-1.jpg

DSC00664.jpg

Ett svart clownpar och några coola Sexy shrimps blev det med - riktigt coola räkor. De ville dock inte fastna på bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan flytta tubastrean åt sidan lite eller i skuggan, den är 100% icke fotosyntetisk och behöver inget ljus. Du bör däremot mata den minst ett par gånger i veckan för att hålla den nöjd(vid liv).

Sen kan det bli lite krångligt i kombination med clownerna men du har åtminstone inga putsarräkor som kommer o gräver i korallen efter mat.

Skivanemonerna är inget större krångel men dom vill kunna sprida sig och kan vara lite jobbiga o bli av med om man tröttnar på dom.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok kan clownerna bråka med korallen alltså?

Allt är bara temporärt ditlagt än så länge - ska bli lite mer fason på scapen vartefter.

Matar jag tubastrean med plankton eller tar den större saker med som cyclops och artemia?

Skivisarna kan väl inte vara värre än glasrosor iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok kan clownerna bråka med korallen alltså?

Allt är bara temporärt ditlagt än så länge - ska bli lite mer fason på scapen vartefter.

Matar jag tubastrean med plankton eller tar den större saker med som cyclops och artemia?

Skivisarna kan väl inte vara värre än glasrosor iaf :)

Den vill ha köttigare bitar som mysis o artemia eller pellets, liksom clownerna vilket kan bli ett problem(mina clowner snor mat från mina LPS vilket är lite stressande för dom).

Fick du ingen info från butiken? Det är trots allt en korall som måste matas för att den skall överleva i längden.

Skivisarna är inte lika illa med spridningen som glasrosorna men jag tycker att dom är svårare o ha ihjäl, dom tenderar o återuppstå efter både de ena och de andra försöket till att utrota dom.

Ett exempel på hur livskraftiga dom är kan man finna i en odlingsteknik där an har i skivisar i en mixer o sedan häller ut smeten över lite grus på botten av ett odlingskar ;)

Tror det var Anthony Calfo som körde den varianten...

Men jag vet att vissa lyckas bra med att bara spruta lite kalcium direkt på dom så du behöver nog inte oroa dig;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar bli dags för första vattenbytet - jag tänkte hålla mig till att byta 20% varje vecka i början.

Har Osmosen pajjat om det inte rinner något vatten ur slaskslangen? Det har runnit lite ur den innan, men nu droppar det bara lite grand.

Sen håller jag på och skissar på en ATS som ska passa i mitt minimala underskåp.

Finns det någon tabell där man kan läsa ut hur stor duk jag behöver?

Jag har tänkt att bygga med blå och röda leddar för att få den så kompakt som möjligt.

Jag har förstått att man kan skippa skummaren helt om man kör med en ATS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det skall komma betydligt mer ur slasken än ur rendelen, så nåt lurt är det med din osmos(kolla kh på både rendel och slask, det rena vattnet skall knappt ge utslag).

ATS skall fungera men du bör läsa på rätt noga om vad kraven är i flöde o belysning, dom jag sett som haft stora problem verkar alla ha snålat eller kört egna lösningar någonstans.

Sen är jag inte helt övertygad om ATS som enda rengöring, mest för det inte funnits någon sund debatt om det hela allting verkar ha polariserats till för eller emot.

Skulle jag köra FO eller mjukiskar så skulle jag nog satsa på en ATS, jag har nämligen inte sett någon större andel imponerande ATS burkar med SPS/LPS varpå jag inte är helt såld på konceptet än.

Nog kommer någon säkert att lyckas men jag vill vänta o se lite mer innan jag provar själv.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

Får ta och skruva isär osmosen och kolla då.

Ska läsa på mer kring ATS men jag tycker det ser väldigt lovande så mycket som jag läst om det iaf.

Det går ju köra både skummare och ats men jag vet inte om jag får in båda i mitt skåp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade att körs utan backventilen, men det gick ju inte alls.

Så jag skruvade helt sonika isär den istället och upptäckte att det var en klåpare som skruvat ihop ventilen.

Det var fullt med silikon och gängtejp i filtret i ventilen - så efter rengöring och återmontering så tickar osmosen på fint igen.

Skulle tro att den funkar bättre än innan till och med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var på en trevlig saltträff hos Norberg i går och shoppade lite fina fraggar.

Det var ett gäng saltisar där som beundrade Norbergs fina kar och satt i ljugarbänken :)

Fraggarna verkar gilla läget i mitt kar och har fällt ut polyperna ordentligt - so far so good!

Fick lite goda råd med - så nu blir jag ännu lite fattigare :)

Ska plåta lite under dagen och se om det blir några bra bilder.

Jag har försökt mata solkorallen några kvällar, men den vill inte fälla ut polyperna alls.

Börjar bli lite orolig att den inte kommer att klara sig. Några bra tips här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stanna pumparna och ha nåt som doftar lite gott över kolonin, tex lite artemia eller liknande, sen väntar du en stund så bör den reagera.

Hur mycket flöde har du över den normalt? Lps gillar inte att utsättas för kraftigt flöde och dom brukar dra in polyperna som en skyddsmekanism.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang mjuk-fraggen; går den i ljusgrönt bör det vara en Sinularia. Hade flera såna som ploppade upp ur den LS`en...

Hej Janne!

Har hittat allt möjligt kul liv i din LS.

Sinularian har växt massor sen den kom i karet och jag har hittat bitar på 4-5 ställen till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...