Gå till innehåll

Tysta ner skvalpet ifrån Överrinningen


berggren666

Rekommenderade inlägg

Jag har precis skaffat mig ett hörn akvarium på 550l med ett riktigt högt fall så de skvalpar som fasen. Hade en jävla massa bio bollar i den men de fick ja reda på att de var inte så bra. Så undrar ifall de finns något knep. Mitt fall är vell drygt på 40cm :). Innan de når vattnet vid röret till sumpen. Jag har också bara ett rör till pumpen. Så undra ifall några har några tippa om man kan lägga i något annat i överringinsboxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg tillbaka biobollarna - det fungerar utmärkt med biobollar där. Du får ett stabilt kar. I detta fall skiljer sig inte salt från sött även om många tror det. Myten är biobollar - nitratfabrik. Sanningen är - nitrat bildas som slutprodukt av nitrifieringen. Om den inte sker i biobollarna så sker den någon annan stans i karet med samma problem - nitratproduktion. Om inte nitrifikationen finns så kraschar karet i ammoniakförgiftning. Biobollar på det sättet som du beskriver - i avrinningsfacket - är ganska optimalt ur nitrifikationens synpunkt och bidrar till en specialiserad plats för nitrifikation med optimal funktion. Detta gör att riskerna för ammoniakbildning minskar ordentligt - vatten kvalitéen blir jämnare. Här i Sverige är biobollar och optimal nitrifikation ett skällsord - titta på konstruktionen av akvarier från de tyska firmorna Aqua Medic och Deltec - de har båda lösningar för optimerad nitrifikation (biobollar och dry/wet filter). Det producerade nitraten får sedan tas om hand på annat sätt - genom produktion, denitrifikation eller vattenbyten. Men det problemet har man oavsett om man har biobollar eller inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, är de verkligen så? För man har läst mycket om att biobollar kan crasha ett helt akarium o även gjort de. Minns ej vart jag läste de då det är runt året sen. O även här inne finns de trådar om att biobollar ej hör hemma i saltvatten?

Blir mest fundersam då alla skriver verkligen olika o en crash pga en sådan skitsak som gör att 10000 tals kr går ner i sjön känns sådär om man inte är 100% säker att dom är okej att använda.

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs det Lasse skrivit en gång till och fundera en stund. :)

Sen kan man fråga sig: På vilket sätt skulle biobollar kunna åstadkomma en krasch? Kanske om bollarna kloggat igen helt av ditritus/skit och svavelväte börjar bildas, men det ska mycket till innan det går så långt. Om man är nervös kan man röra runt i bollarna lite nu och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att biobollar blandas ihop med biopellets som kan krascha hela system. Bollarna är ju bara av "plast" som kan förvara bakterier på sin massa, enkelt o ta ur o spola o sedan är man om från början igen.

För att det ska kunna krascha ett system med ett litet filter typ matta så får det antingen vara ett jäkla stort filter eller ett litet kar med för stort filter för volymen. det farliga är ju om det inte är flöde igenom filtret annars kan ju inget hända. Sötkar som kraschat med filter är under strömavbrott då filtret stått still och sedan startas igen o allt skit blåser ut i vattnet.

Håller man bara filtret rent var 14 dag eller 1ggr månaden ska det vara lungt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua Medics kar är utrustade med biobollar som standard. Jag har kört mitt Percula med biobollar i två år nu. Har till och med förstärkt cirkulationen över dem så det nu går ca 6 kubik i timmen igenom dem. Det är klart att om man kör mycket med organiskt kol (mycket) - dålig cirkulation och aldrig sköter rengöringen efter belastning så kan du krascha. Jag har inte gjort rent mina på två år, men om man är orolig så gör man det med jämna mellanrum. Tar man bort organiskt material (läs biofilm) så förstärker man nitrifikationen ytterligare. Allt detta om biobollskraschar och annat härrör från några fanatiska motståndare på RC. Jag har dock aldrigt sett hur de förklarar hur nitraten försvinner om man bara har LS som nitrifikation. Det finns ett undantag och det är om man kör med mycket kraftig luftning (Ordentligt överdimmensionerade skummare - och då menar jag ordentligt) och har pH stadigt över ca 8,1. Då kommer man att lufta ut en hel del ammonium som ammoniak och behovet av nitrifikation är inte lika stort. Men vid en skummarkrasch så har man ingen uppbyggd reserv och då smäller alltihop (detta sagt för att visa en av möjligheterna för att krascha ett akvarium genom att använda skummare). Har man som jag en medelmåttig skummare så är biofiltreringen verkligen den faktor som gör att jag inte behöver riskera några krascher pga av fritt ammoniak som tillsammans med svavelväte är de i särklass viktigaste orsakerna till krascher.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha litar ju mer på er än alla andra, men som trådskaparen nu undrar vid en överinning blir det tillräckligt med cirkulation längre ner där då?

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag inte biobollar är farliga på något sätt men levande sten har ändå en del fördelar... men då menar jag främst större stenar. Där har man nämligen en närhet mellan de syrerika ytorna där nitriten bryts ner... och inne i stenen där syrefattiga miljöer uppstår och nitrat bryts ner. Jag kan tänka mig att den här närheten ökar effektiviteten i nerbrytningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hans - med den farten man har i vattnet (och måste ha om nitrifikationen skall fungera bra på LS) så kommer producerad nitrat från bakterierna på ytan vara jämnt spridd i vattenkolumnen långt innan de når de inre håligheterna. LS fungerar dessutom dåligt som nitrifikationssubstrat och genom att man inte har någon genomströmning så är jag inte helt säker på LS förmåga att denitrifiera är speciellt bra. Klart är att tillsättning av organiskt kol förbättrar förmågan. LS har dock mycket mer fördelar när det gäller livet i akvariet så det är än så länge ett måste.

Biobollar (och annan biologisk filtrering) kommer att stabilisera vattenvärdena mer effektivt än vad LS gör.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj mkt info här för en nybörjare. men tänkte om man för in ett annat rör i överringsboxen så man höjer upp vattennivån i överrinningsboxen så de inte blir så högt fall på vattnet funkar de?

för som de är nu har jag bara typ 1-2dm vatten i boxen sen faller vattnet typ 30-40cm innan de når vattnet i botten på överriningsboxen.

jag har alltid kört med bio bollar eller keramiska makaroner i mina ytter filter till sötvattensburkar å har alltid funkat kanon.

men kanske inte till saltvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en skillnad här i grunden till resonemangen. Om man har ett fiskkar fungerar biobollar utmärkt som dropp eller forsfilter på bryta ned ammonium till nitrat.

En kraftig skummare däremot tar ut äggviteämnen med mer i skummarkoppen innan det kommer så långt. Den luftar också ut en del ammonium men det gör biobollarna också så i den aspekten är det oavgjort.

Men man skall ha klart för sig att problem med nitrifikation i saltvattenskar uppträder bara i nystartade kar eller om det har dött en massa.

Den stora fördelen med levande sten är att den innehåller porer i diverse grovlekar som ger skydd åt alla tänkbara djur från mm-storlek ned till bakterier. Genom att de äter varann är den nästan självrensande. Det är inget annat filtersubstrat i närheten av. På flera år räknat är levande sten oöverträffat som denitrifikationsstrubstrat. Men gör man ett laboratorieförsök kan ett annat medium kanske vara 10 gånger bättre. Tills det slaggar igen.

Jag har mer än hundra liter biobollar liggande sedan sötvattenstiden men har inga planer på att använda dem i salt.

Du får komma hit och titta på några alternativ av tysta avlopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äggviteämnenas del av kväveproduktionen i ett saltvattensakvarium är högst 20 %. Kväveöverföringen av tillförd näring mellan fisk och vatten sker till 80 % genom att ammonium transporteras ut via jonkanaler i fiskarnas gälar. Dessutom så bidrar nedbrytningsbakterierna med en stor del ammonium via deras nedbrytning. Summa sumarum så är det en väldigt lite del av det omsatta kvävet som förs bort genom äggviteavskumningen. det allra mesta kvävet måste därförs tas hand om av nitrifikationen eller utluftning.

Sedan är det just så, som i alla vatten sött som salt, att problemet med nitrifikationen (alltså att den inte kommer igång) är i början eller vid övermatning. Under normala förhållanden så pågår den hela tiden och utgör inget "problem" men om man bara förlitar sig till levande sten som substrat så får man svägningar i vattenvärdena. I salt - som i Malawi och Tanganyikakar finns ytterligare en dimension som lätt glöms bort och det är att pågrund av det höga pH:t så finns en stor risk för bildande av farligt ammoniak temporärt. Detta är enligt min mening en av de vanligaste orsakerna till krascher och annat. Jag har alltid förlitat mig till en bra biologisk filtrering i mina kar. Och jag har ställt frågan förut - Varför är det bara här i Sverige och inom vissa kretsar på RC som biofilter har det "van"rykte som det har.

Sedan vill jag vidhålla att LS är dåligt filtermaterial för nitrifikation eftersom nitrifikationen kräver ett ganska högt syretryck för att ske. Redan kring 4-5 mg/l fritt syre blir andra steget begränsande (nitrit till nitrat). detta innebär att det bara är på ytan av stenen som syretrycket är så högt att en bra nitrifikation sker. alla desa hål och annat (som det inte är någon strömning av syrerikt vatten i) är på så sätt helt värdelösa för nitrifikationsbakterier. Sedan kan de vara hur mycket rensade som bara går - dåligt med syre - ingen nitrifikation.

Att stenen sedan skulle vara lösningen för denitrifikation tror jag inte på heller. Detta eftersom jag sett årskilliga kar med mycket sten som gått länge och där nitrathalten varit väldigt hög. Man har löst detta med speciella denitrifikationsfilter och med tillsättning av organiskt kol.

MVH Lasse

Problemet han har är inte luftsörplande i ett rör utan det kraftiga skvalpet från att vattnet faller fritt ca 40 cm ner i kammaren. Sedan att han kan lösa just skvalet genom att dra upp ett nivårör på utsidan och sedan använda en av Stigs geniala konstruktioner för att få ett ljudlöst akvarium är en annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrifikation ser jag inga som helst problem med i ingångna kar med eller utan levande sten.

Att sedan vissa dödar sin levande sten med upprepad kopparmedicinering gör inte levande sten sämre som denitrifikation.

Med 10% sten i ett fungerande kar med måttlig fiskbesättning samlas ingen nitrat. Det har jag sett i tillräcklig många kar i min omgivning nu för att våga påstå.

Tillbaka till grundfrågan: Första steget till ett tyst avlopp är att begränsa fallet i ytavrinningsfacket till ungefär 5 cm. Nästa steg är att begränsa porlandet i rören.

Sedan vibrationer från pumparna. Sedan insugsljud från skummaren. Efter det är det bara knarret från MH-ballasterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hum låter som en operation för framtiden får fundera ut något smart. provade igår å stoppa dit ett längre rör så jag hade bara drygt 1dm i fall men då lät de som akvariumet var hur ska man säga jätte dålig i magen så gav upp lite.

idag ska jag iväg å hämta lite ls så de blir å prova runt lite ikväll bilder kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

återgå till detta gamla inlägg nu. tänkte köra med en durso sandpipe på detta nu. frågan är ska jag gå upp till 32mm eller 40 mm på sandpipen de röret som sitter i botten original nu är 25. har inget emot å då upp till 40. finns så man kan skarvar å köpa ju så jag kan komma upp i 40mm om man vill. vad rekomenderas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många hål har du i din box??

25mm räcker gott å väl för en dursostand pipe.

han får testa sig fram med eller hur mycket det orkar dra med sig ner och inte få ett skvalp.

Men ska du ha det helt tyst utan nått ljud ifrån detta så kör med hävert ner istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...