Gå till innehåll

-KH- :s akvarium


Guest -KH-

Rekommenderade inlägg

Kära Saltvattensguiden!

Detta är ett kärt återseende och jag hoppas att nån av er är kvar och kommer ihåg mig!?

Jag har varit en aktiv medlem och med mitt bygge (1600liters stål akvariet) skapade många debatter. Efter min olycka, då det gick åt fanders... Så skaffade jag mitt nuvarande akvarium. Det är på 900 liter, med 210liters sump. Den är inbyggd i väggen mellan 3 rum. Tänkte igentligen inte ta all info här, utan bara stolt visa upp det. Varför det blev en inpuls inloggning igen, efter 1 år.. Var att min vän Mats Kling gav mig en stoooor bubble tip och jag bara var tvungen att ta en bild.. Den finns i högra hörnet. Nu är det som vanligt inte en första klassisk bild,. Men jag tycker den duger gott så länge...

Tack för för att ni finns Saltvattensguiden och alla ni som håller den levande.. Inte alltid det kommer korrekta tips, men mycket användbart finns det och hjälper många nybörjare... Som jag för 3 år sedan.

post-768-14468912096883_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Niclas! Dig minns jag väl och tackar för det stöd och visat intresse när min tråd var igång! Vill också tacka er för att den fortfarnade finns kvar- i viss nerklippt version.. *skratt*. Jag läste igenom (skummade) den nyss och det rann faktiskt en tår när jag minns tillbaka.. Det är som en dagbok och det går liksom läsa min iver och glädje! En kul tid var det!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jimmy! Växjö mannen!

Ja, jag hörde att min bror är inne här ibland och att ni var lite nyfikna. Och det är ju jätte skoj. Vi 2 pratar om att åka upp till Linköping på fredag, han är sugen på ett eget nano kar.

Det har funkat bra. Hade ett missöde förra nyår med Lakrits shot i akvariet... Men efter 4-5 månader med dödsfall och alg blomning så repade sig akvariet.. Det försvann "bara" 10k kronor under den tiden. Nu kommer det och går lite alger, men det är under kontrol och jag anser mig nöjd med akvariet. Om man nu kan bli det vill säga..!

Jag la upp dags färska bilder på min Bubble tip. Med sina långa tentaklar så har akvariet fått ännu mer liv! Den förväntas att bli dubbelt så stor efter att den vant sig i det nya akvariet och gissar att jag har den fullt utsträckt om en vecka eller 2...

Jag tog bort helt min skummare i sommras. Fixade mer cirkulation. Annars så är det som förr och jag gör inte mycket med det.

Önskelistan är lång förstås, men just nu är det inköp av salt! Sen funderar jag på ett stim grönkromis. Eller en större fisk- kirurg kanske.. Äh, vi får se.. Men jag är mycket glad att va tillbaka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det var den händelsen,..

Då var det inte längre sen än så... Men det tog så pass lång tida tt det skulle bli bra igen... Men denna nyår var fel fri iallafall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jädra osis det där med ditt förra kar. Har själv byggt en hel del när

jag skulle sätta upp mitt 1000L kar, lärde mig dock hur man INTE skulle

göra, hehe...smiley2.gif.

Ibland drar väl "applåderna" upp humöret & byggarglädjen lite väl mycket, så som "KAJ" en gång uttryckte det...

*om jag inte minns helt fel*

Men nu ser det ju super ut i ditt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 153&PN=7

Här är länken till min tråd... (12000 visningar, oj, det hade jag glömt) *skratt*

Så sant Vitamin: Det var osis och jag minns den ödesdigra dagen mycket väl, tråkigt att läsa den sista inlägget jag skrev på tråden. Men så trumpet och snopet kännde jag mig.. Många månaders av slit och aktivt arbete.. Men jag fick en mycket rik erfarenhet. Bla när jag kapade ytter dörren för att jag byggt akvariet för stort... Eller att vi var 5 vuxna man att bära det... eller att jag anv. cyklop och iband syrgas/munstycke när jag blumerade om eller gjorde rent.. hahaha. .. Och givetvis fanns det syrliga kommentarer men det överlappades snabbt av goa och glada svar från andra! smiley4.gif

Jag har massa att läsa på denna sida, efter att jag varit borta.. Så det första jag går igenom är era hemma byggen och dylikt.. Ska bli kul att läsa-.. några tips vart jag ska börja leta efter tråd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej MetCrue! Fasen vilket häst minne.. japp! krukan är den som var med från början smiley17.gif.. Dock med mer kalk alger på sig nu...

Jimmy mannen; nej, det blir inget nytt försök på plats... MEN! Och detta är hemligt.. funderar på att starta flera akvarium i källaren. Mitt hus är nu helt renoverat och jag har flera bra rum i källaren.. Ett rum är som gjort för det.. Sitter kontakter med 1½m mellanrum på 1½ m höjd. Rummet är säkert 10m gånger 5m.. = 50kvm.... Äger också en avfuktare om jag märker att det blir ett problem med fukten.. Det skulle kunna bli en kanon källare... Har sedan jag såg huset haft tankar på en odling: Långa, låga akvarium som jag hyser korall frags. Tanken är att i det lågt satta vattnet ge dem maximal- Ljus, maximala vatten värden, lugn (fiskar å annat dumt), kan finnas idé att expremitera med el i nått akvarium med hjälp av metal ledare skapa snabbare tillväxt. (men det med elen är något som jag reseverar mig för, läste om det i en vetenskaps tidning för 2 år sedan och tänker inte börja med nått sånt, utan är mer intresserad över effekten).

Men rummet är bra för att ha akvarium. Tanken är att göra det till ett biljard rum med bar och annat kul. Och ett akvarium.- Men finns pengarna kan jag starta odling i mindre skala med koraller: till mig och vänner. Skulle det bli några pengar, täcker det som vanligt drifkostnader. Det är hobbyns nackdel att det alltid kostar, mer än vad det smakar.. lol*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petrol: halloj! Kul att det blev ett salt köp sen iallafall och kul att jag kunde bistå med lite intresse.... Det är ju mycket därför vi finns här!!

Metcrue: Anemoner är fantastiska på alla sätt! har 2 st själv nu,, Magn. har jag ratat för att den blir så stor om man matar den och den trivs.. Men jag ska inte säga nått nu: för bubble tippen är grymt stor oc ´h sträcker på sig mer och mer,... Den är som din art ungefär nu redan.. hehe.. Men den passar utmärkt och kan gärna växa lite till :0)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer bilder från mitt akvarium. Skulle lägga in dem i fredags.. Men allla vet vad som hände!

Första bilden är fronten igen:

Från sidan.. Kan se akvariet från alla 4 sidorna.. beroende på i vilket rum man är (byggt i 3 rum):

post-768-14468912097445_thumb.jpg

post-768-14468912097555_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...