Gå till innehåll

Fler nybörjarfrågor kring saltvattenskonvertering


Feadog

Rekommenderade inlägg

Hej.Jag och min flickvän funderar på att uppgradera till ett större sötvattenskar och då kommer vi få en 112-litersburk över. Funderar nu på att konvertera det till saltvatten och har lite funderingar kring detta. Vi ämnar läsa på ordentligt i böcker i förväg eftersom vi båda är helt gröna inom saltvatten, men jag har ändå lite små frågor om en tänkbar setup som vore bra att få besvarade redan nu. Karet vi har är ett vanligt glaskar med heltäckande ramp och två innerfilter som vi kör nu till sötvattnet. Vi ska köra ganska enkelt saltvatten, inga särskilt krävande koraller och sådant utan bara lättskötta koraller och tåliga fiskar. Min initiala tanke var att bara fixa in lite starkare T8-lysrör, köpa starka cirkulationspumpar, en skummare och kanske ett ytterfilter. Går det att konvertera till saltvatten utan att ha en sump? Vet inte hur det skulle gå till att fixa in en sådan i karet. Men var kan man ha proteinskummare och sådant om man inte har en sump? Vet inte exakt hur stora de är, men det finns ju inte jättemycket plats under locket. Kan man placera en skummare i ett ytterfilter? Vad skulle ni säga är den bästa lösningen för att få i den tekniken man behöver i ett naket glaskar? Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa yterfilter, de e bra till sötvatten men har en tendens att samla på sig långt mer skräp o näring än vad man vill ha i ett saltkar, skummare går inte att kombinera med ett ytterfilter då skummaren är ett öppet och trycklöst system=vatten på golvet.

Innerfiltern är inte heller nåt jag skulle rekommendera, dom tenderar o samla på sig en massa skräp samt så är det rätt dålig biologisk filtrering.

Levande sten o ett tunt lager sand så får du bra med yta för bakterierna...

Du kan inte skaffa starkare T8 rör, men du kan köpa fler eller byta ut mot några T5 rör(finns färdiga drosselkitt så man kan bygga in mer ljus).

Tänk dock på att du kan få problem med värme, det kan slå ut karet helt och är ett av dom vanligare problemen när man kör inkapslade kar.

Sump behöver du inte ha men du kan skärma av ett hörn med glasskivor om du vill göra en liten intern sump, där kan man gömma en del teknik som skummare o värmare.

Annars finns det påhängs skummare men hur du än gör så krävs det modifiering av rampen då en skummare måste ha koppen en bit ovanför vattennivån.

När det kommer till pumpar så är normen att använda streamers och inte vanliga powerheads som man gör på sötvattensidan, man får ett naturligare och mindre skadligt flöde samt så förbrukar dom långt mindre el= mindre värme.

Läs på i nybörjardelen så får du svar på dom flesta frågor du kan tänka dig.

Gör inget förhastat och köp inget innan du vet vad det är och varför du behöver den typen av tillbehör.

Samma gäller levande, impulshandla inte det blir bara fel och rätt dyrt ibland med då korallen/fisken/djuret du köpt tar livet av allt annat du ha i karet eller sätter i.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa yterfilter, de e bra till sötvatten men har en tendens att samla på sig långt mer skräp o näring än vad man vill ha i ett saltkar, skummare går inte att kombinera med ett ytterfilter då skummaren är ett öppet och trycklöst system=vatten på golvet.

Innerfiltern är inte heller nåt jag skulle rekommendera, dom tenderar o samla på sig en massa skräp samt så är det rätt dålig biologisk filtrering.

Levande sten o ett tunt lager sand så får du bra med yta för bakterierna...

Du kan inte skaffa starkare T8 rör, men du kan köpa fler eller byta ut mot några T5 rör(finns färdiga drosselkitt så man kan bygga in mer ljus).

Tänk dock på att du kan få problem med värme, det kan slå ut karet helt och är ett av dom vanligare problemen när man kör inkapslade kar.

Sump behöver du inte ha men du kan skärma av ett hörn med glasskivor om du vill göra en liten intern sump, där kan man gömma en del teknik som skummare o värmare.

Annars finns det påhängs skummare men hur du än gör så krävs det modifiering av rampen då en skummare måste ha koppen en bit ovanför vattennivån.

När det kommer till pumpar så är normen att använda streamers och inte vanliga powerheads som man gör på sötvattensidan, man får ett naturligare och mindre skadligt flöde samt så förbrukar dom långt mindre el= mindre värme.

Läs på i nybörjardelen så får du svar på dom flesta frågor du kan tänka dig.

Gör inget förhastat och köp inget innan du vet vad det är och varför du behöver den typen av tillbehör.

Samma gäller levande, impulshandla inte det blir bara fel och rätt dyrt ibland med då korallen/fisken/djuret du köpt tar livet av allt annat du ha i karet eller sätter i.

//NiXoN

Tack så mycket för ett bra svar.

Ok, jag skippar inner/ytterfilter då och kör bara cirkulationspumpar och en massa levande sten. Ang. ljuset så tänkte jag försöka klara mig med den befintliga rampen om det går. Går det inte att bara byta ut de 19 watts T8-rören som sitter i rampen nu mot två andra T8 med starkare watt-tal? Annars får jag väl föröka bygga in några T5-rör, men det vore skönt att ha så lite meck som möjligt.

Hur mycket plats kan en påhängsskummare behöva då? Det finns lite utrymme inne i rampen, kanske 5-7 cm i höjd ovanför vattenytan i akvariets bakre kant.

Min tanke är att försöka klara mig med följande utrustning och utan att behöva modifiera karet alls:

- Cirkulationspump/pumpar (streamers då, är det lagom att ha en cirkulation på ca. 30-40 ggr eller 3000-4000 liter i timmen?)

- Skummare (helst nån man hänger på så jag slipper fippla med att bygga in en sump)

- Kanske en osmo

- Ett saltvattenskitt från Red Sea (sånt med salt, vattentester och det mesta andra man behöver för ca. 1000:-)

- Ca. 15-20 kg levande sten samt levande sand.

- Invånare får bli några enkla koraller, ett par mindre clownfiskar, kanske nån frökenfisk och ett par gobi samt räkor o.dyl.

Som sagt ska jag naturligtvis läsa på mycket mer innan jag skrider till verket och avgör exakt vad jag ska köpa. Men hur låter det som en initial plan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påhängs skummare hänger ofta på utsidan likt ryggsäcksfilter som man har på sötsidan och du behöver betydligt mer än 5-7 cm(det är rätt standard o behöva kapa upp locken om man skall ha dom kvar.

Det finns små skummare men typ rio och wg310 men jag tycker inte dom är nåt man skall köpa, dom skummar inte ut just någonting jämfört med en bra skummare.

Deltec har en som heter mce-300 sen finns det några honkong varianter men jag vet inte hur bra dom är(har ingen erfarenhet).

Hur mycket utryme som krävs beror helt på vilken skummare du vill använda, så det går inte att ge några generella mått.

Lysrör funkar inte riktigt som du tänker dig, dom har fasta längder och watten är bundna till hur långa rören är och drivdonen levererar ut el som är lämpligt till just de röret du skall ha i din ramp.

Juwel har lite egna varianter på rören nuförtiden men det är ett undantag.

Red Sea har inte det bästa ryktet när de kommer till salt och deras gamla testkitt, jag skulle välja nåt annat.

Skall du köra med red sea salt så måste du i princip ha osmos enligt deras instruktioner, dom har inget salt som är tänkt för folk som kör utan osmos.

Clowner kan vara rejält revirhävdande och vissa arter är riktiga monster(långt ifrån hitta nemo)

Frökenfiskar är rejält sadistiska och elaka, men visst dom är tåliga.

Skall du ha koraller så behöver du ha bra ljus, annars får du handla nytt hela tiden.

Mjukisar så skulle jag säga att 0,7 watt per liter är ett hyfsat riktmärke för att nå lite över överlevnadsgränsen och in på trivsel/tillväxt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Tack igen för ett bra svar. Jag får nog helt enkelt kolla runt lite efter att jag har läst på och bestämma mig för vad jag vill ha för utrustning och hur mycket handarbete jag känner att jag kan och vill göra med karet. Därefter får jag väl anpassa invånarna efter hårdvaran. Det kanske är bättre att ha en vanlig skummare i karet och kanske bara köra ner nån skiva med färgat glas eller plast för att skärma av om det blir fult. Får undersöka möjligheterna att sätta in ett par T5-lysrör i den befintliga rampen, annars får jag väl helt enkelt strunta i koraller, men det vore ju lite tråkigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns faktiskt ett par koraller som klarar sig fint med T8'or också, skivanemoner, knappolyper och andra mjukkoraller, så länge de sitter lite längre upp mot ytan bara. Annars är NiXoN's svar alldeles utmärkta tycker jag och tar du det bara lugnt så ska det nog gå vägen.

Inget bra händer fort i den här hobbyn. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 112 liters akvarie och har försökt dokumentera hur jag gör i min tråd.

Jag har ingen extern sump på min. Men jag limmade in en glasskiva i hörnet av karet för att få en ytavrinning på karet och syresätta bättre. Det rekommenderar jag för då är det lätt att kolla på vattennivån i hörnet på karet när det dunstat :-) Så kan du hålla salthalten mer konstant om du inte använder en automatisk vattenpåfyllare.

Tyvärr är ju inte mitt kar perfekt och jag velar runt mycket i min tråd, men den kanske kan vara lite inspirerande iaf :-)

Här är den om du vill läsa: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39753-Mikotos-andra-kar-80L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 112 liters akvarie och har försökt dokumentera hur jag gör i min tråd.Jag har ingen extern sump på min. Men jag limmade in en glasskiva i hörnet av karet för att få en ytavrinning på karet och syresätta bättre. Det rekommenderar jag för då är det lätt att kolla på vattennivån i hörnet på karet när det dunstat :-) Så kan du hålla salthalten mer konstant om du inte använder en automatisk vattenpåfyllare.Tyvärr är ju inte mitt kar perfekt och jag velar runt mycket i min tråd, men den kanske kan vara lite inspirerande iaf :-)Här är den om du vill läsa: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39753-Mikotos-andra-kar-80L
Tack för tipset. Jag läste igenom tråden och det var inspirerande. Jag måste bara se till att skaffa mig alla nödvändiga baskunskaper först. Jag vet t.ex. inte riktigt hur det funkar med ytavrinningen osv. Trodde att vattennivån i sumpdelen skulle vara samma som i resten av karet. Ska ta och låna den där boken på bibblan som alla rekommenderar i olika trådar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...