Gå till innehåll

Saltvattensdrömmar...


aoiitsuki

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag är väldigt ny här på forumet så jag tänkte skriva en liten presentation av mig själv.

Som ni kan se i min profil så heter jag Robin och jag har hållit på med sötvattenskar enda sen jag fick mitt första sötvattenskar som 11åring.

Intresset har svajjat lite hit och dit och det har blivit att man har sålt sina akvarium och sen efter något år köpt ett nytt igen.

Senaste året inom akvaristik så har jag ägnat mig åt både Tanganyika ciklider (Tropheus) och Malawi ciklider. Samt haft en liten hobby odling.

Jag har alltid velat ha ett saltvattens akvarium. Men det kändes som om det skulle vara alldeles för svårt, komplicerat och alldeles alldeles för dyrt. Så jag fortsatte att vela fram och tillbaka tills i somras då jag sålde av alla mina akvarium igen. Kändes som om allting var okej att inte ha något akvarium. Men veckorna blev till månader och nu sitter jag här i saltvattensdrömmar.

Jag fick reda på utav min far att hans morbror har ett saltvattenskar på 1200L och han har haft alltifrån Sjöhästar till muränor. Så jag bestämde mig för att åka dit och ta en fika och kolla på hans kar. Wow, när jag fick se karet så blev jag helt fast. Nu hade jag en humm om vad jag var ute efter. Vi pratade mycket teknik och nybörjare som jag är så var det helt dimmigt i huvudet på mig. När jag åkte därifrån så lånade jag med mig en hel drös med böcker som jag skulle läsa.

Jag har nu läst ut 4 stycken böcker om saltvattensskötsel och det klarnade mer och mer för varje sida man vände i böckerna.

Ska även läsa Saltvattenskemi 4 dummies. Jag har även ett par böcker till som jag ska läsa ut.

Jag har kollat runt lite på olika kar och det jag har kommit fram till är att jag vill ha ett komplett möbelkar. Jag har kollat på red sea max 250, men jag tror att det kommer kännas för litet efter ett tag. Kommer vänta och kolla hur mycket Rsm 500 kommer att kosta. Av vad jag har sett av dom karen så verkar dom perfekta, alltingen kommer komplett.

Storleken jag är ute efter är allt ifrån 450 - 550L.

Det jag söker är mer råd och tips om fler saltvattensakvarier, teknik till och eventuella hemsidor/affärer som man kan lita och beställa ifrån.

Jag är väldigt tacksam för svar!

/ Nybörjare i planeringststadiet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 251
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej på dig och välkommen! har ingen erfarenhet av detta men var på zoogiganten o såg att dom har skit fina kar som påminner om redsea för hyfsade pengar,men kommer inte på vad dom heter. Här är säkert någon här som har varigt där som vet vad dom heter, annars är där en jätte fin beg marknad här på svg

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på dig och välkommen! har ingen erfarenhet av detta men var på zoogiganten o såg att dom har skit fina kar som påminner om redsea för hyfsade pengar,men kommer inte på vad dom heter. Här är säkert någon här som har varigt där som vet vad dom heter, annars är där en jätte fin beg marknad här på svg

Johan

Du kanske menar Oceanson? Har inte hört så bra saker om dom karen, så jag vet inte om det är att lita på.. Sen så skulle jag vilja ha reglerbara fötter då jag har väldigt taskigt golv hemma i lägenheteten. Jo jag hänger på Köp & sälj sidan minst 2 gånger om dagen för att inte gå miste om något kar som kanske trillar ut på annons.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taskigt golv eller bara ojämnt? Om du haft många sötvattenskar tidigare kanske du redan testat nås som belastar cirka 700kg (500L vatten + glas + levande sten mm. mm.). Om golvet börjar svikta för mycket när du belastar det finns risk för vatten på golvet! Färdiga kar i all ära, man får ju med allt som man behöver, men om man läser alla RSM130-trådar här på forumet så tycker jag det brukar vara svårt att hitta nån som är helt nöjd. Detsamma gäller förvisso de "vanliga" karen, men de är å andra sidan lättare att modda många gånger. Jag skriver inte för att stoppa dina drömmar och planer, utan anarare för att tipsa och väcka tankar. Det finns säkert åxå några trådar med ägare till "helhetslösningar" som är supernöjda! Valet av invånare avgör i stor utsträckning om det som följer med räcker till! Välkommen och lycka till! Ser fram emot att följa planeringen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt ojämt. Jag har haft ett 720L hemma med mycket sten i så att golvet inte pallar trycket är jag inte rädd för. Bara att det gör det så mycket lättare med stälbara tassar. Slippa allt bök. Som sagt jag är helt öppen för alternativ och jag tar emot alla tips som jag bara kan få.

Jag skulle vara grymt tacksam om det är någon som kan tipsa om butiker som har en drös varierande saltvattenskar som man kan "klämma" lite på. Jag antar att det inte ligger några i närheten av Oskarshamn men då får det väl bli en liten utflykt framöver.

Taskigt golv eller bara ojämnt? Om du haft många sötvattenskar tidigare kanske du redan testat nås som belastar cirka 700kg (500L vatten + glas + levande sten mm. mm.). Om golvet börjar svikta för mycket när du belastar det finns risk för vatten på golvet! Färdiga kar i all ära, man får ju med allt som man behöver, men om man läser alla RSM130-trådar här på forumet så tycker jag det brukar vara svårt att hitta nån som är helt nöjd. Detsamma gäller förvisso de "vanliga" karen, men de är å andra sidan lättare att modda många gånger. Jag skriver inte för att stoppa dina drömmar och planer, utan anarare för att tipsa och väcka tankar. Det finns säkert åxå några trådar med ägare till "helhetslösningar" som är supernöjda! Valet av invånare avgör i stor utsträckning om det som följer med räcker till! Välkommen och lycka till! Ser fram emot att följa planeringen! :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte riktigt om bänken dock :/

Är det ett möbelkar typ Red Sea du är ute efter så titta på de olika Perculamodellerna från Aqua Medic. De finns till salu då och då på annonsmarknaden. Det låter som ett Percula 120 vore det som passar dig bäst.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robin !

Jag har haft ett deltec laminat kar rätt likt bilden din med liknande mått samt färg trevligt kar enkelt och fint lite dyrt nytt.

Idag skulle jag aldrig lägga dem pengarna på ett sådant kar, mest pga du får mindre för pengarna samt att du kan skräddarsy din egna lösning som oftast kan bli så mycket bättre.

Karet hade bara ett rör ner vilket gjorde att det aldrig blev riktigt tyst samt att baksidan är öppen och så hade det inte low iron glas. Saker jag ändrat i mitt nuvarande kar som oftast saknas i färdigköpta kar är följande,

Överinningen på utsidan så att det inte stör i karet samt att det är lättare att komma åt rören.

3x borrade hål för att få avrinningen så tyst som möjligt samt kunna ha olika möjligheter för flödet ner till och upp.

Optiwhite i alla glas.

Samt att jag isolerat bänken för att förindra ljud att komma ut ur sumpen osv.

Ofta när man är ny tycker man oftast att man behöver en massa saker som ibland inte behövs och lägger mindre vikt på saker som faktiskt behövs(Oftast-pratar om mig själv då :)

och alla akvarister är olika, så sånt märker man oftast med tiden.. så innan du bestämmer dig för ett deltec kar eller en färdig lösning kan det vara viktigt att fråga vad är du ute efter ?

-Vad hade du tänkt att ha för levande (Koraller,Fisk etc)

-Budget

-Ljudnivå ? (Något jag lagt mer vikt på med åren)

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Sunny!

Jag skulle vilja ha en liten blandning koraller och fisk. Jag hade väll tänkt mig någon kirurg fisk, pincett fisk par clowner och dylikt. Kikar fortfarande på sånna saker.

- Budget. Eftersom jag inte tänkt att hasta fram saker och ting så kommer detta att ta lite tid. Jag kommer inte köpa saker bara "för att" få igång karet. Utan lägger hellre pengar på bra grejjer som kanske kostar lite extra.

- Ljudnivå - Låta så lite som möjligt.

Hej Robin !

Jag har haft ett deltec laminat kar rätt likt bilden din med liknande mått samt färg trevligt kar enkelt och fint lite dyrt nytt.

Idag skulle jag aldrig lägga dem pengarna på ett sådant kar, mest pga du får mindre för pengarna samt att du kan skräddarsy din egna lösning som oftast kan bli så mycket bättre.

Karet hade bara ett rör ner vilket gjorde att det aldrig blev riktigt tyst samt att baksidan är öppen och så hade det inte low iron glas. Saker jag ändrat i mitt nuvarande kar som oftast saknas i färdigköpta kar är följande,

Överinningen på utsidan så att det inte stör i karet samt att det är lättare att komma åt rören.

3x borrade hål för att få avrinningen så tyst som möjligt samt kunna ha olika möjligheter för flödet ner till och upp.

Optiwhite i alla glas.

Samt att jag isolerat bänken för att förindra ljud att komma ut ur sumpen osv.

Ofta när man är ny tycker man oftast att man behöver en massa saker som ibland inte behövs och lägger mindre vikt på saker som faktiskt behövs(Oftast-pratar om mig själv då :)

och alla akvarister är olika, så sånt märker man oftast med tiden.. så innan du bestämmer dig för ett deltec kar eller en färdig lösning kan det vara viktigt att fråga vad är du ute efter ?

-Vad hade du tänkt att ha för levande (Koraller,Fisk etc)

-Budget

-Ljudnivå ? (Något jag lagt mer vikt på med åren)

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då hade jag nog inte valt en färdiglösning utan beställt en aluminium eller järnställning och klätt in den ordentligt med ljudisolerande mattor t.ex från biltema(den grövre) sedan hade jag kanske försökt klä in den med ikea luckor för att göra det enkelt osv. då kan du även ha exakt de måtten du vill ha samt få det snyggt och tyst och skräddarsy det efter egna behov.

Sen finns det miljoner sätt att göra det på, det kan inte jag svara på vad som anses bättre och sämre det har oftast att göra med personliga referenser och hur man fungerar som akvarist.

Men om du har några frågor får du gärna fråga mig.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu i dagsläget så är jag ganska säker på att jag kommer köpa ett red sea max. Väntar bara på att red sea max 500 släpps. Av det jag kollat runt så kommer rsm 500 kosta runt 20 000.- ? Är det någon som har mer information om just vad rsm 500 kommer att kosta? Ev. Blir det att starta ett rsm 250.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Danne031 - Det har du rätt i, det kostar en slant!

Ricke - Det kommer till 98% bli ett red sea max 250L, kanske till och med den här månaden. Jobbet tar upp ganska mycket tid just nu. Men sen när karet är igång så är du välkommen förbi! Letar på begagnat marknaden förfullt, hehe.:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering!

Idag köpte jag ett Rsm 250 av Feffe67. Jag är mycket nöjd och det är väldigt fint. Fick även se hans nya Elos kar och jäklar vad snyggt!

Skulle vilja ha lite tips på streamerpumpar som skulle passa till akvariet så vattenflödet blir bra. Samt om någon har en deltec mc 500 att sälja så är det intressant.

Lite bilder på Karet kommer här.

post-6132-14468923258435_thumb.jpg

Katterna är väldigt nyfikna :ler:

post-6132-144689232578_thumb.jpg

post-6132-14468923258013_thumb.jpg

post-6132-14468923258237_thumb.jpg

Ändrat av aoiitsuki
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu händer det grejjer! Imorgon ska jag palla under lite masonit under bänken så att det står vågrätt. Ikväll beställde jag ett red sea max 250 starter kit och Red sea Algae Management NO3:PO4-X och nu så la jag ut en annons om att jag köper levande sten. Så nu är jag på gång. Jag hoppas på att den här resan blir rolig och lärelserik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart så har dom tagit ur red sea max 250 starter kit ur sortimentet. Så fick beställa nytt idag.

Salifert Ammonia test

Salifert Calcium test

Salifert KH/alkalinity test

Salifert MagnesiumS

Salifert Nitrate test

Salifert Organics test

Salifert pH testS

Salifert Phosphate test

Tropic Marine Pro Reef 10 Kg

NO3PO4-X 1L

Ge gärna förslag på snyggt bottenmaterial! kz Aragonite kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...