Gå till innehåll

Saltvattensdrömmar...


aoiitsuki

Rekommenderade inlägg

  • Svar 251
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har haft fullt upp med annat så det blev att jag fixade med karet idag. Har bara kollat me bänken än sålänge iom att jag behöver hjälp med att lyfta upp karet igen. Men förhoppningsvis så räcker det med det jag lagt under idag. Det skiljer någon mm men det är inte så mycket att göra åt.

Vad hade du tänkt dig för material? Laggeman, om du har förslag på någon smidigare och bättre variant så ge mig lite tips :)

Har du testat att provfylla karet så du vet hur mycket masonit du ska lägga under?

Just masonit är kanske inte det bästa då det ändå är rätt så mjukt, men klart bättre än inget. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Masonit är juh ett väldigt hårt och packat material, jobbar själv i byggbranschen och det används till mycket som stöd tex att palla under. Idag har jag finsjusterat bänken så att den står så vågrätt och så bra diagonalt som möjligt. Det slår möjligtvis på 1-2mm knappt det. Imorgon så ska jag lägga en tunn frigolit skiva mellan bänk och akvarium och sen lyfta upp karet och fylla upp det med vatten.

Beroende på hur mycket golvet lutar så kanske masonit är det enda du kan använda, men om det är större lutningar så kanske det är bättre med en bit plast typ plexiglas du lägger på ramen, sen en skiva frigolit på det och sen karet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär nu har man kommit igång lite med projektet. Igår beställde jag en Deltec mc 500 Skummare

(Skummaren som följer med red sea max 250 LÅTER :lalalalala:!!)

och så beställde jag 500ml NO3PO4-x iom att jag inte har tänkt att köra med osmos vatten(Iallafall inte just nu) Så vi får se hur det går. På Fredag så åker jag och hämtar 20kg sten ifrån Muha här på forumet, så det blir en liten resa till. Tänkte stanna till på Kalmar akvarieaffär och köpa lite lim och red sea aiptasia-x så att jag har det hemma med. Det blir kanske också att köpa lite sand om jag hittar någon fin vit.

Sen i helgen blir det väll Aquascaping som gäller! Men man får ju inte glömma bort fars dag, han är trots allt min arbetsgivare också

:smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han sa att det finns en del glasrosor så det är därför jag köper medlet.

Har han glasrosor på sin sten eller? Annars känns det ju lite onödigt att ha enbart för "ifall om att" :)

Bra med positiva kommentarer! Tror jag kommer bli riktigt nöjd med stenen.

Jo det finns en del glasrosor på hans sten men i övrigt är den fin :) har själv köpt sten av Muha så.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer en liten uppdatering igen.

Har köpt sten och den har legat i sedan Fredags kväll. Skulle vilja ha mer sten att bygga på höjden uppskattningsvis 10-15kg till.

Jag kör med 30minuters belysning. Ska börja köra med 60minuter om dagen på Måndag. Sen öka 60minuter i veckan.

Om någon har sten att sälja som kanske ska åka genom Oskarshamn-Mönsterås så kan jag hämta upp längs E22.

Lite bilder, kom gärna med kommentarer

post-6132-14468923446765_thumb.jpg

post-6132-14468923445212_thumb.jpg

post-6132-14468923445406_thumb.jpg

post-6132-14468923445589_thumb.jpg

post-6132-14468923445768_thumb.jpg

post-6132-14468923445954_thumb.jpg

post-6132-14468923446194_thumb.jpg

post-6132-14468923446392_thumb.jpg

post-6132-14468923446574_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja

Ett tips är att investera i en kylare! Red Sea har tendens att komma uppåt 29-30grader.

Talar från egen erfarenhet. Fick panik i början.

Idag efter att ha haft det i ett år så har jag plockat bort toppen med belysningen och hela kittet och satt dit Led belysning. Ligger konstant på 23,8-24,1 grader utan att kylaren behöver puttra på. Och wow vilken härlig vacker effekt på belysningen.

Mvh

Dani

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...