Gå till innehåll

Hur ta livet av fisk enklast?


zacke

Rekommenderade inlägg

Hallå, jag har haft ett hyffsat galet tokkraftigt och onödigt utbrott av vita prick efter jag köpt en Hepatus. Alla fiskar förutom 5 Chromis och en Six line wrasse dog.

Jag satte såklart upp ett sjukkar i källaren och påbörjade flytt. Fick ur 3 Chromis och Six linern (som inte simmade). Nu har jag 2 s****s j***a Chromis som är komplett omöjliga att få tag på utan att plocka ner revet.

Jag har stått med håven i timtal och lockat med all möjlig mat och försökt med fiskfälla, nada för dessa 2.

Det som är kvar är att fiska med krok kom jag på nu, så det ska jag ge ett försök ikväll eller senare i veckan.

För att bli fri från pricken behöver jag få karet fisktomt under 8-9 veckor, och då måste Chromisarna bort.

Som det ser ut nu så har jag förlorat 4 veckor redan av denna period för att 2 st finns kvar i akvariet. Så nu är frågan, hur ta livet av dem enkelt (om fiskelyckan sviker) utan att koraller och annat går åt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag kunnat läsa mig till så är pricken borta efter ca 8 veckor utan fisk i karet då dess livscykel kräver att det finns ett värddjur. Och om det alltid funnits latent i karet så är det förvånande att införandet av en Hepatus skulle få det att bryta ut. Jag har infört många fiskar som varit betydligt större utan utbrott tidigare. Men absolut kan de andra fiskarna varit bärare och något sätter fart på det, det är sant

http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23132-marine-ich-myths-facts.html

"13. There is no such thing as a dormant stage for MI. The parasite can’t wait around for another host. It MUST go through its cycle. Dr. Burgess recorded that in the cyst stage, he found the longest existing cyst to last for 60 days before releasing the free-swimming parasites. This is rare but possible."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tar man livet av en fisk enkelt? (prickdiskussionen får andra ta) Nå, jag gillar inte riktigt frågan, visst finns det enkla sätt att ta livet av fisk, spola ner dem i toaletten, slänga dem i frysen, halshugga dem osv, jodå, enkelt är det kanske. Men frågan är ju, räcker det med att det är enkelt för den som avlivar eller skall det vara enkelt för fisken också?

När det gäller avlivning av akvariefisk finns det inga uttryckliga regler. Det finns en spärr i djurplågeribrottet men det är inte helt enkelt med tillämpningen. Dock kan man jämföra med annat, den som avlivar en groda med toa, frys eller halshuggning bryter uttryckligen mot klara regler, man får inte göra så, det är ett brott. Reglerna finns också på goda grunder, det finns gott om forskning som visar att det är plågsamt att hantera djuren så. Så även om det är lite skakigt med det legala, är det verkligen rimligt att använda metoder som kan ses som djurplågeri?

Men för att då gå till det viktiga, hur bör man då göra? Har man nåt intresse för att fisken inte skall plågas under avlivningen är det tyvärr begränsat med lämpliga metoder. Det finns bedövningsmedel men de är bara tillgängliga för veterinär. Är man för äckelmagad för de metoder jag kommer till strax så får man väl ta sig till veterinären då, kanske tveksamt att transportera en sjuk fisk så men en möjlighet i alla fall. Somliga rekommenderar nejlikolja men jag ser det inte som nog utvärderat och ytterst tveksamt även ur legal synpunkt.

Det som då återstår är dessvärre bara brutalt våld. En järnstång eller liknande i bakhuvudet, snabbt och effektivt. Möjligen uppföljt med att förstöra hjärnan med spik eller liknande om man vill vara säker på effekten. Kanske inte så enkelt för den som skall utföra detta men enkelt och snabbt för fisken vilket jag inte tycker är ointressant.

Ett alternativ för större fiskar är att bryta nacken (inte skära). Detta bör då följas upp med att förstöra hjärnan med spik eller liknande. Någon kanske då ser det som lite ologiskt att jag tar avstånd från att hugga av huvudet men tar upp brytning av nacke som ett acceptabelt alternativ. Jag medger att det ser lite konstigt ut men det är vad forskningen säger idag i alla fall. När det gäller halshuggning så finns det data som visar att hjärnan i ett avhugget fisk- (och för all del även fågel- mm) huvud kan vara igång i 20 minuter och mer och det är självklart inte acceptabelt. Brytning av nacken skadar sannolikt nervbanorna på ett annat och värre sätt som slår ut hjärnan fortare. Och hur som, frågan bör snarare mot bakgrund av de studier som finns snarare vara om även nackbrytning skall fördömas än om halshuggning skulle kunna vara lämpligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och vid närmare eftertanke, om nu frågan snarare var hur du tar livet av dem kvar i akvariet. Kemikalier, värme, annat? Knappast, du lär knäcka så mycket annat på köpet innan fiskarna dör så det är inget alternativ. Vad som absolut skulle funka är en rovfisk typ stor drake eller nåt. Tråkiga är ju bara att du då får en fisk till som kan vara smittad. Rejäl mantis eller nåt liknande skulle ju också lösa problemet men det tråkiga är ju bara att det jag kommer på av ryggradslöst som skulle kunna knäppa fiskarna nog blir väl så svårt att få tag på som fiskarna, för inte direkt saken framåt alltså.

Jag tror dessvärre att det bara är att jaga på med håv, fälla, ficklampa osv tills du får tag på fiskarna om du vill bli av med dem, alternativt riva revet. Annars är det väl bara att vänta tills de dör av ålderdomssvaghet, att försöka avliva dem på plats tror jag bara ställer till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En chromis är inte en fisk som får prick så värst lätt och att du fick prick från början berode säkert på en orsak. Jag tycker du skall kolla på orsaken till ditt problem och där ligger inte att plocka ur fiskarna som en lösning.

Öka cirkulation , kolla salt halt , kolla så att vattnet rör sig i hela karet.

Jag hade konstant prick på min leucosternon i över 6 månader och körde dubbla UVC mm utan lycka.

Efter att jag ökade cirkulationen bland stenarna där fisken stod på natten så fick jag bort pricken.

Nu anv jag ingen UVC alls.

jag tror att prick finns latent i akvariet och kan bryta ut när som hälls om du utsätter fisken för omständigheter som gör den stressad eller nedsatt i sitt imunförsvar. att döda dessa oskyldiga fiskar löser inte ditt problem.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag kunnat på något som helst sätt ta livet av fisken på något av de sätt du beskriver hade jag inte behövt ställa frågan, då hade de fått bästa möjliga vård i ett separat kar under den tid det tar för att bli av med vita prick, om så 6 månader.

Problemet är att jag inte får tag på dem, och jag vill rädda resten av det jag har och möjligheten att på nytt befolka akvariet.

Nu är jag som kan ses aningens frustrerad efter många timmars försök att få tag på fiskarna, och detta gör att jag söker alternativa vägar.

Så, hade jag haft ett alternativ annat än total nedplockning av revet hade inte denna fråga kommit upp alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC kan aldrig ta bort pricken, den kan hålla den på en måttlig nivå i det frisimmande stadiet så fiskarna inte får för stora angrepp. Konstgjord andning mao.

Den enda lösningen enligt de källor jag läst, se ovan, som verkar hyffsat väl underbyggt, är att göra karet fisktomt under en längre period och därigenom låta pricken dö ut när den inte kan fullföra sin cykel.

Karet har gått i ca 3år i nuvarande form och gick ca 5år innan dess utan att jag haft detta problem.

Men nu ligger den här diskussionen under fel ämne då vi diskuterar sjukdom och inte lösning =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC, och ozon, kan hålla den frisimmande populationen av vita prick på en hanterbar nivå så fisken kan hantera den. Men de gör inget för att bryta dess livscykel. Detta kan enbart helt fisktomt garantera.

Jag kör hypo i sjukkaret, men jag tror mina koraller skulle ta illa upp om jag försökte i stora karet, annars hade jag gjort detta dag 1.

Jag få passa på och be om ursäkt för min icka konstruktiva inledning av denna tråd, men jag är lite frustrerad. Desperationen är hög i denna del av mina hobbys.

Mina tre andra (älskade) problem har nu till slut somnat så jag ska tillfället i akt och ta på mig sydvästen, packa fiskeväskan, och hoppas på enorm fiskelycka.

Återkommer med rapport.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt inte din frustration över att du inte kan fånga fisken (som bara försöker fly ifrån nånting som de uppfattar som en dödlig fara (vilket i tråden har bevisats som att de har rätt)). Självklart kan man ta den enkla vägen för att lösa problem, kan komma på flera sätt att åtminstone få fisken ur slag så att den kan fångas, men ingen är sådan att jag kan etiskt försvara metoderna. Det som återstår är att ta en av den obekväma vägen för dig, men bra mycket bättre för djuren än döden, den jag och många andra hade valt är antingen tålamod (fortsätta med håv & fiskfälla) eller muskelkraft (riva revet, den lösningen jag valde för att fånga min sixline, efter att tröttnat att jaga den efter några månader).

Att du får vänta lite längre med med att bli av med prick, so what? är väl min syn på det hela, man får betala med sin tid för sina misstag, alla gör vi dem, och så får vi betala för det, det är så man lär sig av dem.

Välgjord karantänförning av djuren hade ju varit en god idé för att förebygga, men i Sverige verkar knappt någon göra det, vilket är fascinerade för rätt vad det är har man en sjukdom i karet som inte går att bota :smiley20:. Prick är ju en solsemester när det kommer till sjukdomar man kan få i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UVC, och ozon, kan hålla den frisimmande populationen av vita prick på en hanterbar nivå så fisken kan hantera den. Men de gör inget för att bryta dess livscykel. Detta kan enbart helt fisktomt garantera.

Jag kör hypo i sjukkaret, men jag tror mina koraller skulle ta illa upp om jag försökte i stora karet, annars hade jag gjort detta dag 1.

Jag få passa på och be om ursäkt för min icka konstruktiva inledning av denna tråd, men jag är lite frustrerad. Desperationen är hög i denna del av mina hobbys.

Mina tre andra (älskade) problem har nu till slut somnat så jag ska tillfället i akt och ta på mig sydvästen, packa fiskeväskan, och hoppas på enorm fiskelycka.

Återkommer med rapport.

Låter som du taggat ner lite nu i.a.f., skönt det :) Om fisken i karen mår bra så är det ju ingen stress med att få upp dem, så slappna bara av, stressigt jagande gör det inte direkt lättare, då fiskarna blir mer på sin vakt då och blir ännu svårare att fånga...

Sen har du ju helt rätt att ozon och UV inte är några saker som botar prick i karen vilket många tror, det är bara att lura sig själv att tro det, lika lite som en respirator gör en frisk för att man överlever, måste man använda konstgjord andning i sitt kar för att djuren ska överleva kanske man bör se över sin skötsel eller djurbestånd, bara min personliga åsikt. Lycka till nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lättaste sättet jag brukar fånga mina fiskar med är att ha mörkt i rummet och sen slå på full belysningen. Fiskarna blir så förvirrade att man brukar nästan kunna plocka dom med handen i några minuter.

Sen kan ju ett ozone hjälpa till i akvariet så fiskar inte dör innan man hunnit få upp dom. Då behöver man inte stressa lika mycket tex.

Jag skulle inte säga att man missköter sina fiskar mer än andra akvarister för att dom kan få prick. Dom borde ju bära på det hela livet ute i det fria då det aldrig blir fisktomt i flera veckor där. Finns ju många som fått ner pricken med ozone och uv och aldrig behövt använda det igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte säga att man missköter sina fiskar mer än andra akvarister för att dom kan få prick. Dom borde ju bära på det hela livet ute i det fria då det aldrig blir fisktomt i flera veckor där. Finns ju många som fått ner pricken med ozone och uv och aldrig behövt använda det igen.

Nopp, sa absolut inte att dom missköter, sa bara att man behöver se över skötsel eller fiskbestånd, oftast är det fiskbeståndet som är problemet, jag tror inte att en del kirurger har så lätt att få prick (och dö i det) i naturen som de har i karet, det är för mig ett tecken på att djuren inte mår helt prima i fångenskap, bara min personliga tolkning av det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Neje! om de hoppar snällt i håven är det ju för att få leva, jag har försökt tala med dem men de lyssnar inte ... eller var det kanske barnen, jaja.

Efter 1,5 tim med den smaskigaste räkan i påsen på kroken är resultatet, tadaa, inte en fisk som visade sig.

Får göra samma sak varje kväll i veckan och hoppas på att lyckan vänder.

Problemet med att riva karet är att gör jag det blir det nog för längre tid, så detta känns inte som ett alternativ i nuläget. Så länge jag inte vill tillbringa en natt med att göra det så har jag helt enkelt inte tid, 4 och 3åringar är mycket intresserade av att leka med vatten på de mest olämpliga ställen. Och även om jag försöker involvera dem i det mesta för att de ska lära sig så är 400 liter vatten, 80kg LS och fullt med koraller inte en av de aktiviteterna.

Senaste haveriet vid flytt då en trasig termostat i en doppvärmare orsakade problem innebar tomt kar i nästan 2 år, och det var innan barnen kom in i bilden.

Well, gällande karantänkar, man lär sig av sina misstag som sagt ...

Fiskarna gömmer sig djupt inne bland stenen under natten och de är omöjliga att nå även om jag tänder lampan tyvärr, annars är ju detta en bra metod.

UVC och ozon är absolut ett bra sätt för att hålla fisken vid liv (önskar nu att min inte hade haft trasig ballast som jag tog för trasig lampa och sedan var det för sent) förutsatt att den sätts in i tid. När det gäller att de får bort pricken så kan fisken faktiskt utveckla en sorts immunitet, men det är risk för att en ny fisk eller annan händelse startar upp det hela igen. Troligen en av anledningarna till att man tror det kan ligga latent eller att UVC/ozon botar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte på nåt smidigt sätt att dela upp karet med ett spänt nät så att man kan sakta minska ytan de har att gömma sig på, vet man till exempel vart de brukar gömma sig under natten så delar man in karet så att det bara är den halvan eller tredjedelen där det finns som de kan röra sig på, och om man kan på dagen lura in dem i ett hörn med bara en sten att gömma sig i brukar man kunna lyfta upp den stenen på natten och ställa ner i en hink med vatten så har man firrarna fångade, oftast lättare än frisimmande fisk som man chockar med ljuset. Brukar vara det minst stressiga sättet för att fånga den typen av fisk, slipper man eländet med att fånga dem med håv, även om man lätt kan göra det med när man väl lurat in dem i ett hörn utan allt för många gömställen... Och som sagt, jaga inte dem för mycket för då blir de bara fegare och svårare att fånga.

Ber om ursäkt om jag var lite fräsig i mitt svar (som jag ändå gjorde mer politisk korrekt innan jag skickade iväg det) men var ju lite utmanande trådtitel och tidiga inlägg ;) Vet hur frustrerad man kan bli på karet ibland, och skönt att du fått ner stressen lite nu :)... Förstår att barnen är ett stort hinder för att sätta ut massa hinkar och annat med vatten, koraller och stenar, och dom tar ju sin lilla tid de med ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte överens med de som säger att ozon inte fungerar för att ta bort hela problemet med pricken. Rätt skött så är ozonet aktivt i det frisimmande stadiet (precis som kopparmedicinering är). Ozonet sprids också jämnt i akvariet och är aktivt inne i akvariet. Detta betyder att ozonet har gjort sin uppgift innan parasiten nått sin värd och utan värd sker ingen tillväxt av parasitpopulationen. Tvärtom så kommer, allteftersom att cystorna kläcks, parasiterna dödas en efter en. Jag har med bara ozon, utan att ta bort fisken, botat och hindrat saltvattensprick att sprida sig vidare. Om jag hade tillgång till ozon så skulle jag sätta in det i ditt fall och låta bli chromisarna - låt de vara. Vänta dina 60 dagar, med ozonbehandling och återsätt dina fiskar om du föredrar det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eller skaffa ett rejält uvc. jag har haft prick flera ggr och sätter då in mitt QL25w uvc några dagar sen är problemet löst. dock så tog det lite för lång tid innan jag märkte det sist så några fiskar strök med innan uvc hann verka.

Där är vi inte överens när attacken är fullt utvecklad - då är min erfarenhet att UV-C inte är speciellt effektivt om det inte är groteskt överdimmensionerat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nät är ett möjligt alternativ för att skilja fisken från de största revformationerna, kan vara värt ett försök om fisket inte ger resultat. Ungarna kommer älska att få fiska i akvariet ikväll, men napp lär jag inte få så länge de är vakna.

Barnen tar all tillgänglig tid, men det är de värda =)

UVC och Ozon ger lite av samma effekt som i havet, populationen frisimmande parasiter per m3 vatten är så liten att inga stora utbrott kan ske på fisken. Detta håller då även ned populationen i cyst-stadiet osv. Därav så kan det hjälpa, men är ingen bot. När UVC eller Ozonet tas bort kommer populationen öka. Anledningen till att det blir så kraftiga problem i akvariemiljö är att det är ett slutet system med väldigt liten volym. En enda cysta ger ifrån sig stora mängder frisimmande parasiter just för att det är så stort i havet och detta ökar deras chanser att någon hittar en fisk. I akvariet hittar nästan alla dessa frisimmande parasiter en fisk och voila, stort angrepp och en exponentiell ökning per cykel.

Ett litet "undantag" finns här dock, efter 10-11 månader utan att en ny stam prick introduceras (ny fisk, LS eller annat) så kommer pricken dö ut självt av vad man tror är "genetisk utmattning". Detta skulle dock ske även utan UVC/Ozon, men dessa gör att fisken överlever genom att bromsa en av parasitens cykler.

"15. UV and/or Ozone kills MI. Ozone doesn't kill all parasites that pass through the unit, nor does the water treated with ozone kill the parasites. UV only kills the parasites that pass through the unit."

"I'm unsure about why the 11 months works. I'm not into genetics. I discovered this in the early 1970''s then later, Dr. Burgess confirmed this in some experiments he conducted. He found 11 months, I found 10 months. I'm conservative so I quote what has been published."

http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23132-marine-ich-myths-facts.html

Om nu min källa skulle vara felaktig så faller ju såklart argumentet, men det verkar hyffsat underbyggt med undersökningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om du får upp de sista två chromisarna och har karet fiskfritt under den perioden du säger, så kommer du få tillbaks pricken så småningom då den ligger latent i alla fiskar som jag förstått det. Dvs, de fisk du tar upp nu kan ta tillbaks "sjukdomen" till karet igen och även framtida inköp av fisk kan ta det in i karet, och om du köper fisk som är mer benägen att få ett utbrott än andra, som tex Hepatusen är, så kommer pricken som ett brev på posten.

Låter lite tragiskt kanske, men det enda sättet ett inte få prick någongång är att inte skaffa någon fiska alls. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer flera faktorer in i det hela.

De fiskar jag tar ur akvariet tillbringar perioden i en separat karantän med låg salthalt (1.008-1.009, Hyposalinity treatment). Detta gör att parasiten får kraftigt försämrade möjligheter att fullborda sin cykel. Efter 4 veckor karantän utan tecken på prick låter man det gå ytterliager 4 veckor sedan höjs salthalten långsamt till normal nivå för att sedan låta det gå i ytterligare 4 veckor. Har inget tecken på prick observerats under denna tid är pricken borta. Syns tecken på utbrott så startar man om processen.

Då jag enbart har Chromisar och en sixliner som är tåliga för prick och kanske är svåra att se om de är påverkade funderar jag på att avsluta med att jag köper en känsligare art som får börja sin tid i karantänen med de andra som en "kontroll".

"A hyposalinity treatment will kill: Pods, snails, crabs, invertebrates, corals, live rock, most marine algae, and Marine Ich"

http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23131-hyposalinity-treatment-process.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...