Gå till innehåll

Hur ta livet av fisk enklast?


zacke

Rekommenderade inlägg

Det är vissa fiskar som har en tendens att alltid få prick, räcker ofta med att flytta från en miljö till en annan - hepatus är ju en av dem.

Jag brukar jämföra denna problematik med att låta småbarn byta dagis, nya bakteriekulturer och miljöer är en garanti för att generera VAB-dagar

Men från att nykomlingen får prick till att hela karet blir smittat är enligt min mening förenat med andra problem, dålig vattenkvalitet eller andra stressparametrar.

En stående rekommendation om man ska ha ömtåliga firrar som t.ex kirurger är att åtminstone ha UVC

Uvc fungerar alldeles utmärkt i förebyggande syfte, ozon ännu bättre när utbrott av parasiter är ett faktum!

Men det kan inte ersätta bra vattenkvalité!

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ser det ju ut som att du får bra hjälp med vitapricken, men denna info kan vara bra att ha vid andra tillfällen längre fram.

http://www.ciklid.org/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=57

Direktivet som den artikeln hänvisar till är 25 år gammalt och upphävt. Nu gäller andra regler som stämmer bättre med det jag skrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nät är ett möjligt alternativ för att skilja fisken från de största revformationerna, kan vara värt ett försök om fisket inte ger resultat. Ungarna kommer älska att få fiska i akvariet ikväll, men napp lär jag inte få så länge de är vakna.

Barnen tar all tillgänglig tid, men det är de värda =)

Sätt dem framför hitta nemo eller ännu bättre sammy, eller kanske båda efter varandra. Käka segafiskar och säg åt dem att pappa måste få flytta stenen själv för det bor fiskar med prickar och det kan smitta små barn. Då borde du ha tiden att göra det du skall, typ näta av karet och sedan tabort ls i den delen där de är och fånga dem.

Mvh gravidsmåbarnsmamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om du får upp de sista två chromisarna och har karet fiskfritt under den perioden du säger, så kommer du få tillbaks pricken så småningom då den ligger latent i alla fiskar som jag förstått det. Dvs, de fisk du tar upp nu kan ta tillbaks "sjukdomen" till karet igen och även framtida inköp av fisk kan ta det in i karet, och om du köper fisk som är mer benägen att få ett utbrott än andra, som tex Hepatusen är, så kommer pricken som ett brev på posten.

Låter lite tragiskt kanske, men det enda sättet ett inte få prick någongång är att inte skaffa någon fiska alls. :)

Håller med till 100% . Åtgärde felet och din prick kommer försvinna automatiskt även om fisken går kvar o du inte gör något åt det. Mata fiskarna ordentligt gör att de står emot prick attacker också.

Ha bra koll på vattnet och gör regelbundna vattenbyta är alltid ett bra sätt att förhindra sjukdomar på dina fiskar med.

Skummaren har en viss betydelse med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@BlöttVått: Vi talar om 2 herrar som släpper godisskålar, nya leksaker och allt vad film heter om det är något som intresserar dem =) Men vår 2 månaders är lättare att kontrollera dock.

Och gällande andra metoder mot prick än den jag nämnt så vill jag, trots att det är fel forum, åter referera till http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23132-marine-ich-myths-facts.html då dessa metoder specifikt omnämns som myter eller feluppfattningar.

Defense and Immunity:

3. No fish, no matter how good its defense is, can stop being infected. A healthy fish will and can be equally infected as a sick or stressed fish. What happens is the aquarists sees one or more fish with the disease and assumes because none are seen on the other fish in the aquarium that they are 'disease free.' NOT. Aquarists can't always see the parasites. See above top, 2., 3., and 9. All fish in an infected tank require treatment.

4. A weak, stressed, or sick fish will die sooner than a healthy fish, but is no more likely to get infected than the healthy fish.

5. A fish that survives an attack may develop proteins in the mucous coating that will help fend off the parasite (this is a type of immune response). An immune fish will usually not show being infected. Unfortunately. . .(see 6. below). . .

6. An immune fish doesn’t remain immune. Separated from the disease for months, the once immune fish can become MI infected. OR if the immunity weakens, the fish will be attacked.

Subjective and Non-Subjective Observations, Claims, and Common Myths

2. It goes away on its own. Untrue. Only visible at one stage IF it is on the body or fin of the fish. It’s the life cycle. If it was once seen, then it hasn't gone away -- it's just not visible to the aquarist.

3. It goes away with a ‘reef-safe’ remedy. Untrue. This is one of the biggest and most 'dangerous' of the misrepresentations in the hobby. The aquarist thinks everything is okay when it isn't. What usually has happened is that the parasite has killed the fish it will kill and the rest have developed a resistance or immunity. The parasite is still in the aquarium, possibly infecting the gills of the fish where it can’t be seen.

7. MI can ‘hang around’ almost unnoticed with just a body spot now and then because it often resides just in the gills. True. So ‘it is gone’ after ‘it was here’ is very unlikely.

9. Fish always have MI. Untrue. In the wild they often show up to 30% infected (or more) but the wild fish survive minor infections. In the tank the parasite can 'bloom.' In the tank the fish can't get away. The combination of bloom and no escape will overcome the fish...

10. Like 9. a fish can't be made to be totally rid of MI. Untrue. All marine fish can be cured and rid of any MI infection.

11. Just feed the fish well and/or feed it garlic and it will be okay. Untrue. I compare this approach to this one: "Granny has pneumonia. Let's keep her home rather than take her to the hospital. We'll feed her well with chicken soup and vitamins." Nutrition, foods, vitamins, etc. don't cure an infected fish. An infected fish is sick and is being tortured by the itching and discomfort. It might pull through and obtain Resistance or immunity (see above) but while you sit comfortably in your home, the fish is being stressed by having to contend with a parasite. Don't let this happen to the fish. Cure it!!

15. UV and/or Ozone kills MI. Ozone doesn't kill all parasites that pass through the unit, nor does the water treated with ozone kill the parasites. UV only kills the parasites that pass through the unit. Not all MI parasites will pass through the unit, so the UV will not rid an aquarium of MI. A UV can help prevent a 'bloom' of the parasites however, and thus help in its control. UV is not a cure nor a preventative measure for MI.

Allt detta visar att andra metoder än att helt befria sig från prick enbart kommer leda till nytt utbrott i framtiden.

1. Hyposalinity ...

2. Copper treatment ...

3. Transfer method ...

4. Only the above 3 known readily available cures work almost 100% of the time....

Fish can develop an immunity to these parasites. The immunity doesn't last and as the Marine Ich strain weakens the fish can 'live with it.' It is like having your grandmother live with the flu and hope it doesn't go into pneumonia. The person and the fish is sick. I for one do not get into the hobby to hope my fish survive, but instead see to it that they aren't sick and don't need to develop immunity to live in my home. Others may just sit and hope for the best and they will have mixed results (one or two fish losses) or no losses. But what they don't realize is that the lifespan of the fish can be shortened going through these outbreaks, not to mention they being sick on and off.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15. UV and/or Ozone kills MI. Ozone doesn't kill all parasites that pass through the unit, nor does the water treated with ozone kill the parasites.

Frågan är om den som skrivit detta vet vad han talar om när det gäller ozon. För det första så passerar inga parasiter eller vatten en ozonenhet vilket författaren påstår (min rödfärgning). En ozonenhet omvandlar en del av syrgasen (O2) i luften som går igenom enheten till O3, det vill säga en molekyl med 3 syreatomer. Den ozonmättade luften leds sedan in i vattnet via en diffusor eller skummare. I vattnet sönderfaller O3 til O2 och en fri syreatiom. Denna fria syreatom är mycket reaktiv och kommer att reagera och oxidera första bästa molekyl den träffar på. Är det en frisimmande parasit så dödas den. Är det bakterier så dödas de. Det är sant att man inte kan ozon behandla vatten och hälla i akvariet men om man ozonbehandlar akvariet så fungerar det. Hur effektiv ozonet är beror på dosen. Jag har vi ett flertal tillfällen blivit fri från saltvattensprick (och även bakterisjukdommar) genom att använda ozon och endast ozon. Jag vet också flera andra som använder samma metod.

Vad som är viktigt vid ett prickanfall (eller vid vilken sjukdom som helst) är att minska infektionstrycket. Detta kan man göra genom att ta ur fiskarna som man ser angripna och sedan förvara dem i behållare där man byter vatten och behållare varje dag (hinkmetoden). Det kan man också göra genom ozonbehandling. Om man har fler akvarium så kan man även förhindra smittspridning mellan den med kraftiga UV-filter (inte de leksaker som finns i akvariehandeln).

Om du inte vill sprida myter så skall du heller inte sprida myten att ozon inte fungerar - för det gör det faktiskt om man använder det på rätt sätt och sätter in det i rätt tid. Har man ett kraftigt angrepp så skall man ta bort de angripna fiskarna och använda hinkmetoden för att få dem fria. Samtidigt kan man behandla huvudakvariet med ozon. För varje "prick" man tar bort genom att lyfta ur angripna fiskar så minskar man det kommande infektionstrycket hundrafallt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om den som skrivit detta vet vad han talar om när det gäller ozon. För det första så passerar inga parasiter eller vatten en ozonenhet vilket författaren påstår (min rödfärgning). En ozonenhet omvandlar en del av syrgasen (O2) i luften som går igenom enheten till O3, det vill säga en molekyl med 3 syreatomer. Den ozonmättade luften leds sedan in i vattnet via en diffusor eller skummare. I vattnet sönderfaller O3 til O2 och en fri syreatiom. Denna fria syreatom är mycket reaktiv och kommer att reagera och oxidera första bästa molekyl den träffar på. Är det en frisimmande parasit så dödas den. Är det bakterier så dödas de. Det är sant att man inte kan ozon behandla vatten och hälla i akvariet men om man ozonbehandlar akvariet så fungerar det. Hur effektiv ozonet är beror på dosen. Jag har vi ett flertal tillfällen blivit fri från saltvattensprick (och även bakterisjukdommar) genom att använda ozon och endast ozon. Jag vet också flera andra som använder samma metod.

Vad som är viktigt vid ett prickanfall (eller vid vilken sjukdom som helst) är att minska infektionstrycket. Detta kan man göra genom att ta ur fiskarna som man ser angripna och sedan förvara dem i behållare där man byter vatten och behållare varje dag (hinkmetoden). Det kan man också göra genom ozonbehandling. Om man har fler akvarium så kan man även förhindra smittspridning mellan den med kraftiga UV-filter (inte de leksaker som finns i akvariehandeln).

Om du inte vill sprida myter så skall du heller inte sprida myten att ozon inte fungerar - för det gör det faktiskt om man använder det på rätt sätt och sätter in det i rätt tid. Har man ett kraftigt angrepp så skall man ta bort de angripna fiskarna och använda hinkmetoden för att få dem fria. Samtidigt kan man behandla huvudakvariet med ozon. För varje "prick" man tar bort genom att lyfta ur angripna fiskar så minskar man det kommande infektionstrycket hundrafallt.

MVH Lasse

Skulle kunna tänka mig att Unit i citatet syftar på ev Ozon-reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, och som jag påpekat tidigare så faller hela min argumentation om min källa är felaktig. Men en person som enligt uppgift "I worked with Marine Ich as part of a grant at OSU in the early 70's.", och refererar till liknande studier gjorda av Dr. Burgess, känns mer trovärdig än källor utan hänvisning. Problemet med internet är mängden information, det är svårt att veta vilken som är korrekt. Jag kan absolut inte hävda att jag själv gjort uttömande studier i ämnet som jag lutar mig emot, utan att denna källa är det mest uttömmande och till synes mest pålitliga jag kunnat finna.

Även jag reagerade på detta med "ozone unit" men vare sig om Ozon tillsätts via skummare eller reaktor, är detta en enhet där Ozon skapas och där bör vi kunna enas.

Ozon har även den egenskapen att det av någon anledning tar livet av skadliga bakterier men inte goda, vad är det då som säger att det skulle ta livet av just prick till 100%? Det är självklart att det har en positiv effekt och kan leda till prickfritt kar, men det är ingen 100%-ig lösning. Det typen av tillvägagångssätt tillåter en chans för parasiterna att börja om sin cykel.

Jag kan dock medge att jag allvarligt överväger att börja med Ozon just för dess positiva egenskaper efter detta debakel.

Men om jag inte vill riskera att sprida myter bör jag aldrig någonsin argumentera för varken det ena eller andra sålänge jag själv inte utfört studier. För jag kan ju inte lita på något i skrivet, eller muntligt, format sålänge det inte genomgått peer review och publicerats i ansedda tidsskrifter, om ens då.

Jag sitter i situationen jag gör just för att jag trodde på en av myterna, fiskarna tillfrisknade och allt såg bra ut ett tag, sedan gick det ordenligt åt skogen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han skriver att han i början på 70 - talet arbetate med MI och att han sedan 1971 inte haft MI i sina hemakvarium. I början på 70 talet var inte ozon så speciellt vanligt i akvariumsammanhang. sedan är det fel att ozonet inte tar dör på goda bakterier, ozonet känner ingen skillnad på "elakheten" hos något. Är det en organisk molekyl som kommer för nära - då oxideras den. Eftersom man tillsätter ozonet så att det kommer ut i fria vattnet så är det som mest effektivt där och reaktionerna sker där. Det är här som de frisimmande parasiterna finns också i stor utsträckning. Inne i biofilter kan det mycket väl tänkas finnas områden där ozonet inte når men säkert är det inte. Ozon slår ut allt, dosen avgör vad.

Det har varit ett flertal här, som själva prövat, och som intygar att ozon fungerar i ett revakvarium i de allra flesta falll men man får vara lite tuff i behandlingen. Ozonbehandling så fort man ser, är någon fisk pudrad - upp med den och hinkmetoden för att den skall kunna återhämnta sig bra. Hinkmetoden är den metod din författare kallar transfermetoden och bygger på parasitens naturliga utveckling.

Ingen tvivlar på din författares kunskap och klokhet men i frågan om ozon har han helt enkelt fel. Dessutom är enligt mig hans uttalande om att parasiten inte kan ligga latent i fisk för mig väldigt tveksamt. Den tveksamheten hämntas inte från någon teori utan helt enkelt av erfarenhet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig, men för att vara 100% säker kan inte ozon som metod fungera, det måste du hålla med om? Du kan aldrig vara säker på att du utplånat alla spår. Och det är just vad han påstår angående ozon och UV.

En liten fundering över några saker bara, dock utan att känna till några omständigheter.

Du säger att av erfarenhet så fungerar Ozon bra och ger 100% utplåning av prick

Du säger även att du anser att det bör vara som så att parasiten kan ligga latent i fisken längre period

Du har även haft flera fall av prick du utplånat med enbart ozon och snabb behandling av drabbad fisk

Detta säger mig, utan att som sagt känna till omständigheterna, att pricken aldrig utplånats och blommar upp med jämna mellanrum och sedan kämpas undan genom ozon igen.

Nu tror jag inte att du missat ett sådant samband och det finns omständigheter jag inte känner till som talar emot detta scenario.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det så att jag har erfarenhet av mer än ett kar och de prickattacker jag haft i mitt hemakvarium har alla varit knytna till nyintroduktion. Efter det att jag hemma tagit som vana att vi nyintroduktion köra ozon lite tuffare så har jag på två år inte haft något utbrott där. Jag slår av med ozonen långa tider eftersom jag inte vill ha ozonverkan jämnt pga att jag kör med kolkälla och vill ha en kraftig bakterietillväxt

Jag menar att ozon tar bort pricken helt om man kör den kontinuerligt under den tid parasiten har sin cykel. Lika säkert som att lita till fisktömningsprincipen. Ozonet verkningsätt (till skilnad från UVC) är sådant att det kan innebära totalt utdödande.

Att pricken verkar kunna ligga latent stöder jag på erfarenheter av flytt av vissa fiskar från kar där det inte funnits synlig prick på månader till nya kar (som det aldrig funnits fisk i) eller helt steriliserade kar och att prickutbrott startats. Det har jag upplevt åtskilliga gånger och det är alltid samma fiskar, vissa kirurger, fjärilar och några andra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, omständigheter jag inte känner till, men tack för klargörandet. Jag själv har aldrig drabbats av prick, så jag har ingen erfarenhet alls.

Jag har funderat lite på hur man i sådana fall behöver optimera för att få ut största möjliga verkan av ozonet. Att bara koppla på skummaren skulle för mig ge marginell effekt då vattnet passerar 3 olika sumpar innan det är tillbaka i akvariet.

Jag skulle behöva göra något av dessa två

- flytta upp en skummare som jag hänger på akvariet med ozon

- sätta en ozonreaktor uppe vid akvariet

Då jag hur som funderar på att starta med ozon så bör ju det göras med största möjliga effekt. Hur har du din anläggning inkopplad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mitt införande i skummaren och vattnet passerar ett biofilter (som troligtvis är väldigt dött under de perioder jag kör hårt med ozonet) och sedan pumpas ut i bottenvattnet under min LS. det senaste faktummet är väl det bästa - annars är min ozoninförsel absolut inte optimerad - men har funkat. Magnus lösning är bättre och det går också att koppla in det på en diffusor inne i karet. Jag skulle då välja att använda ett EHEIM kraftpaket - 1200 liter/timmen - den diffusorn och den pumpen är överlägset allt annat vad gäller inlösning av syre i ett akvarium. Där har jag gjort ordentliga tester med syremätare i ett tidigare jobb.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på om det skulle gå då med en powerhead, eller Eheim 2252, i sista facket i sista sumpen. Då bör det göra mest verkan utan att jag behöver placera odrägliga ljudkällor i vardagsrummet. Hur påverkar påfyllning av sötvatten? Jag fyller ju i detta fack, och det är "manuell" fyllning med pump från ett kärl vid sidan av så det kan blir lite större mängder ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...