Gå till innehåll

Akvarieutställning Malmö 4, 5, 6 november


Piggelin

Rekommenderade inlägg

Tyvärr är jag inte fotograf, så jag har inga bilder att ladda upp, där var ett par söta kar, men på det stora hela måste jag säga att det lämnade mig ganska oberörd. För varmt, för mycket folk, och för mycket knuffande, så man fick inte riktigt det utbyte man kanske hade önskat av det hela. Det var dock klart och tydligt mer en tävling i aquascape, än en plats att se nya roliga fiskar. Mycket dåligt med information om vad som fanns i de flesta karen, inga uppgifter om vilka krav det som fanns i kraven ställer på sin omgivning för långvarig skötsel. Jag misstänker att mässan leder till en våg av minikar utan egentlig skötsel, som inte är praktiskt stabila över någon tid, och den nyblivna ägaren kommer göra sig mer eller mindre olycklig på sikt. Men för någon som redan har ett intresse, men är helt utan aquascape förmåga, var det trevligt att se.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tyvärr är jag inte fotograf, så jag har inga bilder att ladda upp, där var ett par söta kar, men på det stora hela måste jag säga att det lämnade mig ganska oberörd. För varmt, för mycket folk, och för mycket knuffande, så man fick inte riktigt det utbyte man kanske hade önskat av det hela. Det var dock klart och tydligt mer en tävling i aquascape, än en plats att se nya roliga fiskar. Mycket dåligt med information om vad som fanns i de flesta karen, inga uppgifter om vilka krav det som fanns i kraven ställer på sin omgivning för långvarig skötsel. Jag misstänker att mässan leder till en våg av minikar utan egentlig skötsel, som inte är praktiskt stabila över någon tid, och den nyblivna ägaren kommer göra sig mer eller mindre olycklig på sikt. Men för någon som redan har ett intresse, men är helt utan aquascape förmåga, var det trevligt att se.

B!

Ja, där ser man. Smaken är som baken. Man kan aldrig göra alla nöjda.

Av de superkändisar inom akvaristiken som besökt utställningen har vi fått idel lovord. Heiko Bleher, som utan tvekan är ett av akvaristikens största namn sedan många decennier, med över 200 fångst- och upptäcktsexpeditioner bara till Amazonas, och som har besökt hundratals akvariemässor och utställningar runt om i världen menar att detta var den bästa utställningen han någonsin varit på, av de som arrangeras ideellt. Mr Tran, en av världens ledande diskusodlare, som rest hit från Malaysia för vår utställning, sa något liknande.

Jag har själv besökt ett antal utställningar i Europa de senaste decennierna och trots att jag är uppenbart partisk vågar jag påstå att helgens utställning står sig mycket väl i konkurrensen.

När du skriver att det inte var ett ställe att se nya fiskar så beror det antingen på att du inte tittat ordentligt, eller att du inte vet vad du pratar om. Det finns fiskarter där som är helt nya inom hobbyn och som jag själv aldrig sett tidigare ens på bild trots att jag levt och andats med akvariehobbyn i snart tre decennier. Vad mer kan du begära? Om du syftar på enbart saltvattensfisk kan jag hålla med dig. Det är bara 4 saltvattenskar på utställningen, varav 3 saltvattensnano.

Jag har själv under våra förberedelsemöten propagerat för att vi skulle ha längre informationstexter vid samtliga akvarium men det föll på arbetsbelastningen. Samtliga akvarium har skyltat med åtminstone svenskt namn, vetenskapligt namn och utbredningsområde för fiskarna. En del har längre beskrivningar. Vi har massor med funktionärer där hela dagarna, iklädda våra MAF-tröjor för att vara lätta att känna igen, för att svara på frågor från publiken. Det har varit mycket uppskattat och lett till många kul samtal med nyfikna som funderar på att börja med akvarium eller hur de kan lyckas bättre.

I utställningskatalogen som ingick i inträdet finns artiklar om akvarieskötsel riktad till nybörjare, både för söt- och saltvatten. Jag är övertygad om att vi bidragit till att en hel del människor fördjupar sitt akvarieintresse och får upp ögonen för nya grenar av hobbyn som de inte ens visste existerade.

Vad jag vill få sagt med detta är att du nog haft orealistiska förväntningar. Vi i föreningen har förberett detta i två år. Senaste månaden har varit oerhört intensiv, men arbete alla dygnets lediga timmar. Senaste veckan är vi är många som tagit ut semester enkom för att arbeta med detta ideella arrangemang. Sammanlagt handlar det om många tusentals mantimmar av förberedelser. Vill du har mer än vi presterat så får det nog bli något arrangemang som drivs kommersiellt för jag tvivlar på att ideella krafter mäktar med det. Det finns några sådana stora kommersiella mässor i Tyskland, USA och Asien. I Sverige har ingen arrangerat en riktig akvarieutställning, varken ideell eller kommersiell, sedan vi i MAF arrangerad vår senaste för fem år sedan.

Vi har fått extremt bra mediatäckning. Till och med TV4 nyhetsmorgon gjorde ett reportage om arrangemanget. När gjorde senast rikstäckande TV ett reportage om ett akvariearrangemang? Radio P4 var där och intervjuade. Sydsvenskan, regionens största tidning, har haft två artiklar om arrangemanget. Metro hade vår utställning på förstasidan. Det hade även gratistidningen Lokaltidningen som går ut till alla hushåll i Malmö.

Jag är övertygad om att vår utställning är den enskilda händelse som gjort mest reklam för vår underbara hobby bland allmänheten sedan Ulf Hannertz tävlade i akvaristik i Kvitt eller Dubbelt i Sveriges då enda TV-kanal 1957. Rätta mig gärna om du tror jag har fel. Att den på något sätt skulle leda till en negativ nettoeffekt för vår hobby, vilket du verkar antyda, tror jag är ett helt bisarrt påstående.

Under en period i dag var det extremt mycket folk, och lokalen blev då mycket varm och det var väldigt trångt mellan akvarierna. Kul att det blev så många besökare men nästa gång får vi absolut ha större lokal. :)

Det finns alltid saker vi kan förbättra till nästa gång, men som sagt var, jag tror dina förväntningar var orealistiska. Jag måste fråga, har du besökt någon akvarieutställning tidigare som lagt ribban för dina förväntningar? I så fall vill jag gärna veta vilken så vi kan lära oss av den! :)

Lite exempel på medias rapportering:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1570554/Stoddiga-fiskar-visar-upp-sig.html

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=akvarieforeningen_i_malmo_fyller_85_ar&videoid=2092481

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=4781718

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1570721/Allan-bara-lag-i-sin-horna.html

http://www.skanskan.se/article/20111103/MALMO/711039884/1004/-/skimrande-fiskar-pa-barnens-scen

http://www.metro.se/skane/grodan-allan-drar-publik/EVHkkd!s7Em3ZnQfEz6/

Och ja, detta var ett lång inlägg. Men när man arbetat så intensivt med något under lång tid blir man lätt lite känslosam när det skrivs ner. Även om det är den enda riktigt negativa responsen jag sett eller hört.

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket kar vann aquascape tävlingen? Bilder på det någon?

Tycker det e extremt starkt jobbat av er alla, otroligt jobb att arangera en mässa. Men sen dess utom en akvaie mässa. Alla som har ett kar måste inse jobbet som ligger bakom.

Starkt jobbat sikta på en riktig mässa nästa gång med massor med leverantörer. Slå ihop fisk med kräldjur och kanske något annat och hyr malmömässan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och ja, detta var ett lång inlägg. Men när man arbetat så intensivt med något under lång tid blir man lätt lite känslosam när det skrivs ner. Även om det är den enda riktigt negativa responsen jag sett eller hört.

Med all rätt Daniel!

Som företagsledare tror jag mig ana vilket enormt arbete ni har lagt ner och jag är full av beundran över de eldjälar som lägger ner egen, oavlönad tid på stora ideela evenemang. Det finns alltid folk som sällan eller aldrig är nöjda eller kan glädjas med andras insatser. Man känner snabbt igen dem, och sånt är inget att bry sig om. Tyvärr har min helg varit/är fullbokad så jag har tyvärr inte haft nöjet att besöka utställningen men säger ändå, bra kämpat hela MAF och NDSS!

PS. det är min Nhamundá Diskus på NDSS championatposter. :) DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du skriver att det inte var ett ställe att se nya fiskar så beror det antingen på att du inte tittat ordentligt, eller att du inte vet vad du pratar om. Det finns fiskarter där som är helt nya inom hobbyn och som jag själv aldrig sett tidigare ens på bild trots att jag levt och andats med akvariehobbyn i snart tre decennier. Vad mer kan du begära? Om du syftar på enbart saltvattensfisk kan jag hålla med dig. Det är bara 4 saltvattenskar på utställningen, varav 3 saltvattensnano.
Jag är inte speciellt imponerad av att folk som lever och andas akvaristik är nöjda. Jag hade inte med mig ett skit mer i kunskap när jag gick där ifrån, jämfört med vad jag hade när jag kom. I undantagsfall var där tydliga, och informativa skyltar som listade ett eller flera latinska och handelsnamn. Inget sätt att förknippa dessa med fiskarna i karen, och inte ett ord om vilka krav dessa ställer på sin tillvaro. Som jag sa var där många mycket vackra kar, men själva akvaristiken har tydligt hamnat i skymundan. Och om nu estiken är viktigare än akvaristiken, kunde det varit på sin plats med ett par ord om växtligheten.
Jag har själv under våra förberedelsemöten propagerat för att vi skulle ha längre informationstexter vid samtliga akvarium men det föll på arbetsbelastningen. Samtliga akvarium har skyltat med åtminstone svenskt namn, vetenskapligt namn och utbredningsområde för fiskarna. En del har längre beskrivningar. Vi har massor med funktionärer där hela dagarna, iklädda våra MAF-tröjor för att vara lätta att känna igen, för att svara på frågor från publiken. Det har varit mycket uppskattat och lett till många kul samtal med nyfikna som funderar på att börja med akvarium eller hur de kan lyckas bättre.
Era funktionärer behövde antagligen vara mer vakna och titta över sagda skyltar. Jag har återanknutit med sällskapet jag var där med, och vi har samma intryck. Det var ett inte speciellt ovanligt att den enda lappen som fanns vid karet var lappen som angav vilka poäng karet fått i något avseende. Bäst var väll karet där fisken såg fruktansvärt död ut, och betyget för fiskens hälsa var en 5'a... Minns inte om det var Kryptolebias marmoratus, eller en av grannarna till den baljan.

Som sagt, det är inte meningen att såga er insats, det hela var en trevlig utflykt, men det saknades helt enkelt information om vad det var man såg i karen, och varför man såg det. Exempelvis karet med de svävande lavastenarna var mycket vackert, men det är närmast ett exempel på vad jag menar. Det hade varit en skitfin grej att ha i bokhyllan, men var var akvaristiken? Jag stod vid minst två tillfällen och lyssnade på familjer som var helt hundra på att de skulle skaffa akvarium, se så små och söta de var, och allt som behövdes där det stod, det var ju inga problem. Första gången försökte jag lite finkänsligt skjuta in att det är skillnad på att ha en balja igång ett par dagar för en mässa, och kontinuerlig drift. Jag fick närmast känslan av att jag nog var tokig, och farlig, någon konstig fanatiker, innan de gav sig av i raskt tempo. Andra gången låtsades jag att jag inte hörde, jag hade fyllt min kvot av "vad fan är det för galning som kommer här och har åsikter, vi ser ju hur bra det här går" så jag kände att jag var nöjd.

Vackert, men innehållslöst. Precis som jag gillar mina ragg, men akvaristiken tar jag lite mer på allvar. Det kanske är fel av mig.

Precis som alla övriga är jag övertygad om att det har krävts en gigantisk insats av alla inblandade, men det hade kanske varit bättre att ha 10% färre kar, och haft tiden över till dokumentationen...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte speciellt imponerad av att folk som lever och andas akvaristik är nöjda. Jag hade inte med mig ett skit mer i kunskap när jag gick där ifrån, jämfört med vad jag hade när jag kom. I undantagsfall var där tydliga, och informativa skyltar som listade ett eller flera latinska och handelsnamn. Inget sätt att förknippa dessa med fiskarna i karen, och inte ett ord om vilka krav dessa ställer på sin tillvaro. Som jag sa var där många mycket vackra kar, men själva akvaristiken har tydligt hamnat i skymundan. Och om nu estiken är viktigare än akvaristiken, kunde det varit på sin plats med ett par ord om växtligheten.

Era funktionärer behövde antagligen vara mer vakna och titta över sagda skyltar. Jag har återanknutit med sällskapet jag var där med, och vi har samma intryck. Det var ett inte speciellt ovanligt att den enda lappen som fanns vid karet var lappen som angav vilka poäng karet fått i något avseende. Bäst var väll karet där fisken såg fruktansvärt död ut, och betyget för fiskens hälsa var en 5'a... Minns inte om det var Kryptolebias marmoratus, eller en av grannarna till den baljan.

Som sagt, det är inte meningen att såga er insats, det hela var en trevlig utflykt, men det saknades helt enkelt information om vad det var man såg i karen, och varför man såg det. Exempelvis karet med de svävande lavastenarna var mycket vackert, men det är närmast ett exempel på vad jag menar. Det hade varit en skitfin grej att ha i bokhyllan, men var var akvaristiken? Jag stod vid minst två tillfällen och lyssnade på familjer som var helt hundra på att de skulle skaffa akvarium, se så små och söta de var, och allt som behövdes där det stod, det var ju inga problem. Första gången försökte jag lite finkänsligt skjuta in att det är skillnad på att ha en balja igång ett par dagar för en mässa, och kontinuerlig drift. Jag fick närmast känslan av att jag nog var tokig, och farlig, någon konstig fanatiker, innan de gav sig av i raskt tempo. Andra gången låtsades jag att jag inte hörde, jag hade fyllt min kvot av "vad fan är det för galning som kommer här och har åsikter, vi ser ju hur bra det här går" så jag kände att jag var nöjd.

Vackert, men innehållslöst. Precis som jag gillar mina ragg, men akvaristiken tar jag lite mer på allvar. Det kanske är fel av mig.

Precis som alla övriga är jag övertygad om att det har krävts en gigantisk insats av alla inblandade, men det hade kanske varit bättre att ha 10% färre kar, och haft tiden över till dokumentationen...

B!

Du har faktiskt en poäng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte speciellt imponerad av att folk som lever och andas akvaristik är nöjda. Jag hade inte med mig ett skit mer i kunskap när jag gick där ifrån, jämfört med vad jag hade när jag kom. I undantagsfall var där tydliga, och informativa skyltar som listade ett eller flera latinska och handelsnamn. Inget sätt att förknippa dessa med fiskarna i karen, och inte ett ord om vilka krav dessa ställer på sin tillvaro. Som jag sa var där många mycket vackra kar, men själva akvaristiken har tydligt hamnat i skymundan. Och om nu estiken är viktigare än akvaristiken, kunde det varit på sin plats med ett par ord om växtligheten.

Era funktionärer behövde antagligen vara mer vakna och titta över sagda skyltar. Jag har återanknutit med sällskapet jag var där med, och vi har samma intryck. Det var ett inte speciellt ovanligt att den enda lappen som fanns vid karet var lappen som angav vilka poäng karet fått i något avseende. Bäst var väll karet där fisken såg fruktansvärt död ut, och betyget för fiskens hälsa var en 5'a... Minns inte om det var Kryptolebias marmoratus, eller en av grannarna till den baljan.

Som sagt, det är inte meningen att såga er insats, det hela var en trevlig utflykt, men det saknades helt enkelt information om vad det var man såg i karen, och varför man såg det. Exempelvis karet med de svävande lavastenarna var mycket vackert, men det är närmast ett exempel på vad jag menar. Det hade varit en skitfin grej att ha i bokhyllan, men var var akvaristiken? Jag stod vid minst två tillfällen och lyssnade på familjer som var helt hundra på att de skulle skaffa akvarium, se så små och söta de var, och allt som behövdes där det stod, det var ju inga problem. Första gången försökte jag lite finkänsligt skjuta in att det är skillnad på att ha en balja igång ett par dagar för en mässa, och kontinuerlig drift. Jag fick närmast känslan av att jag nog var tokig, och farlig, någon konstig fanatiker, innan de gav sig av i raskt tempo. Andra gången låtsades jag att jag inte hörde, jag hade fyllt min kvot av "vad fan är det för galning som kommer här och har åsikter, vi ser ju hur bra det här går" så jag kände att jag var nöjd.

Vackert, men innehållslöst. Precis som jag gillar mina ragg, men akvaristiken tar jag lite mer på allvar. Det kanske är fel av mig.

Precis som alla övriga är jag övertygad om att det har krävts en gigantisk insats av alla inblandade, men det hade kanske varit bättre att ha 10% färre kar, och haft tiden över till dokumentationen...

B!

Utställningens syfte är att inspirera och väcka nyfikenhet. Det tror jag vi lyckades med, med råge.

Som sagt var, vi hade lagt krutet när det gäller nerskriven kunskapsspridande information i utställningskatalogen som ingick i inträdet. Där finns artiklar om hur man startar och sköter sitt akvarium. Tyckte du de artiklarna var dåliga? Våra funktionärer har talat med många hundratals besökare som har haft frågor.

Karet med Kryptolebias var för övrigt mitt. Den blev hängig och fick en grå hinna på ögonen i samband med flytten till utställningen på torsdag kväll, vilket med all rätt drog ner betyget när bedömningen skedde på fredagen. När man flyttar många tusentals fiskar är det alltid någon som blir lite medtagen. Jag ökade saltmängden (den lever i naturen ofta i bräckt vatten) och redan på lördag morgon såg den piggare ut om än inte helt återställd. Liten rest av grå hinna men i övrigt opåverkad. Om du när du skriver att den såg död ut syftar på att fisken låg stilla, antagligen hängandes med buken på en gren kanske gungandes lite sakta med svagt krökt ryggrad och gärna uppe vid vattenytan, så är det dess naturliga beteende. Lokalbefolkningen använder samma ord för denna fisk som de gör för salamander. Just därför att den ligger ner på underlaget, helst på en gren, ofta till och med ovan vatten. Se den tex bilden här: http://en.wikipedia.org/wiki/Mangrove_rivulus

Hur som helst kommer jag att vidarebefordra din kritik vid vårt utvärderingsmöte så att vi kan bli ännu bättre till nästa gång. Som du såg på kryptolebiaskaret hade jag själv en längre beskrivande text vid mina akvarium. Å andra sidan hade jag personligen som syfte att sprida information, och mina akvarium var inte heller alls lika estetiskt vackra och inspirerande som de flesta andra. Det är svårt att vara heltäckande.

Och ja just det, välkommen att vara med och dra ditt strå till stacken nästa gång! :)

Och jag är mäkta stolt över att de som besökt hundratals akvarieutställningar runt om i världen tycker det är den bästa de besökt.

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var o hämtade mitt lilla nano nu från utställningen.

Fick bra med poäng mer än de två övriga saltkaren trotts mina glasrosor som blommade så fint ;)

Störigt bara att jag fick anmärkning på gult ljus. Men lampan gick sönder en dag innan utställningen och jag hitta ingen akvarielampa så det fick bli en vanlig där av minuspoäng på gult ljus. var i tre olika butiker som inte hade lampor hemma. Skulle ha kört till Akvarietjänst men det är lätt att vara efterklok när man stressar runt. Det störiga i det hela är att jag har 2 ledlampor liggandes under tullbehandling i Tjockhult. De har legat där sedan i måndags utan att jag kan påverka något. Störigt värre!

Hoppas någon tog någon bild på det för det gjorde inte jag. Skall ta nya bilder i veckan när min nya belysning kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo frugan o jag undrade om man verkligen kunde vinna poäng i glasrosodling ;). Undrade om det var du som fick kommentaren att korallerna var fint utslagna. Jag drog iaf på smilbandet och fick den där krypande känslan som jag brukar få när jag ser glasrosor.Hur som helst så var det skönt att få komma till en utställning som inte var i kommersiellt syfte med massa krängare. Att det var varmt och trångt tyder ju bara på mkt folk vilket var poängen med det hela. Större lokal nästa gång bara ;). Trevligt besök och en annorulnda utställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var o hämtade mitt lilla nano nu från utställningen.

Fick bra med poäng mer än de två övriga saltkaren trotts mina glasrosor som blommade så fint ;)

Störigt bara att jag fick anmärkning på gult ljus. Men lampan gick sönder en dag innan utställningen och jag hitta ingen akvarielampa så det fick bli en vanlig där av minuspoäng på gult ljus. var i tre olika butiker som inte hade lampor hemma. Skulle ha kört till Akvarietjänst men det är lätt att vara efterklok när man stressar runt. Det störiga i det hela är att jag har 2 ledlampor liggandes under tullbehandling i Tjockhult. De har legat där sedan i måndags utan att jag kan påverka något. Störigt värre!

Hoppas någon tog någon bild på det för det gjorde inte jag. Skall ta nya bilder i veckan när min nya belysning kommer.

Vi har en 'officiell' MAF-fotograf som tagit bilder på samtliga kar.

Ja, det var synd på den gula belysningen, reagerade också jag över den. Men bra ändå att veta att den hade en vettig förklaring. Ditt saltvattensnano tyckte jag annars var det som var mest realistiskt hållbart i längden. De andra två var kanske lite väl maxade med invånare inför utställningen.

Jag vet förresten hur det känns med belysningen. På mitt ena nano gick belysningen sönder på tosdagen. På fredag var jag iväg och hämtade ute en ny lampa på garantin. När jag hann tillbaka till utställningen var mitt kar redan bedömt - i mörker. Det blev naturligtvis med all rätt sågat pga att det inte var hållbart i längden utan ljus... Så kan det gå.

Nästa gång vore det kul med fler salta baljor. Precis som vid förra utställningen var det ett saltkar som vann publikens pris. Denna gång en stor kub.

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När är nästa event inplanerat?

Jag skulle tippa på nästa höst, Jimmy. ^^

Skulle haft 4 stycken varje år. :skrattar:

En vår-mässa, en sommar-mässa, en höst-mässa och en vinter-mässa.

Dock tror jag att det handlar om mycket pengar för att hålla en sådan mässa som denna, men jag önskade att det skulle vara större!

Mina föräldrar berättade att innan jag själv fanns så höll akvariemässan till i Malmö mässa huset. Det var tydligen jättestort då, många akvarium, större rum att röra sig på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När är nästa event inplanerat?
Jag skulle tippa på nästa höst, Jimmy. ^^

Skulle haft 4 stycken varje år. :skrattar:

En vår-mässa, en sommar-mässa, en höst-mässa och en vinter-mässa.

Dock tror jag att det handlar om mycket pengar för att hålla en sådan mässa som denna, men jag önskade att det skulle vara större!

Mina föräldrar berättade att innan jag själv fanns så höll akvariemässan till i Malmö mässa huset. Det var tydligen jättestort då, många akvarium, större rum att röra sig på!

Ja du, MAF arrangerar utställning var 5e år. Nästa gång således när vi firar 90 år 2016.

Den som frågar sig varför förstår helt enkelt inte vilket mastodontarbete detta är. Vi började planeringen för två år sedan. Senaste året har varje månadsmöte i föreningen haft tid avsatt till utställningen, och vi har även haft ett extramöte varje månad som enbart handlat om utställningen. Sista månaden är det säkert minst 10-15 personer i föreningen som ägnat all sin lediga tid åt utställningsförberedelser. Veckan innan utställningen var vi nog ett tiotal som tagit ut semester för att arbeta med utställningen heltid. Och ytterligare 20-30 personer som arbetade på sin lediga tid.

Det går alltså åt en enorm mängd mantimmar att ro iland detta. Föreningen skulle inte orka med det oftare. Knappast någon skulle vilja offra en vecka av sin semester varje år åt detta hårda ideella arbete. Särskilt som många föreningsmedlemmar redan lägger en del av sina dyrbart inarbetade semesterdagar på våra aktiviteter, tex vår årliga resa ner till kontinentens bästa akvarieaffärer, grossister och offentliga akvarium.

Dock! Det finns ganska fasta planer på att arrangera Aquascapetävlingen med nanoakvarier varje år. Den tar mindre plats och mycket mindre arbete. Då skulle vi kunna hålla till i andras lokaler, tex på ett bibliotek eller på Malmö Museum.

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Malmö får orättvis kritik. Visst, det går alltid att önska mer, stora fiskar, kallt saltvatten, mer information, jodå, jag kan skriva långa listor på vad jag hade önskat. Samtidigt vet jag vilket hästjobb det är att få till nåt sånt här och jag är riktigt glad att det fortfarande trots allt går att få ihop folk som är beredda att lägga allt jobb som behövs. Det kostar både slit och pengar att få till en utställning och det är tråkigt om de som ändå gör nåt skall få skit för att det går att hitta ett och annat som gått att göra bättre, det kommer alltid att vara nåt som kunnat göras bättre.

Sen måste man ju fundera på vilken målgruppen egentligen är. Visst, det kommer att komma nördar på utställningar och det skall ju helt finnas nåt för såna också. Nog tyckte jag att det fanns så det räckte, visst fanns det vanliga arter men även en del udda som inte jag sett förut. Det som ändå måste vara nästan viktigast är att nå de som inte har akvarier och ge dem en positiv bild av hobbyn och kanske också få somliga såpass intresserade så de startar, när det gäller de som har akvarium så är det ju också viktigt att försöka få in dem i föreningarna. För det där fungerar det minst lika bra att visa guppy som att visa exoter som knappt nån hört talas om. Det är också lite tveksamt hur mycket information folk tar till sig, visst går det att skriva mycket men blir det läst?

I princip, tycker man att det här var dåligt så gör då nåt bättre själv. Jag tycker det var bra, nåt av det bättre i den här branchen jag sett. Sen kan det ju alltid finnas förbättringsförslag. Nån lite utställning om hur man startar och driver ett akvarium hade väl inte varit dumt. Man skall nog också vara glad att petmänniskorna från Länsstyrelsen som vi hade på tropikmässan och som sa att de skulle åka även till akvarieutställningen som det verkar inte gjorde det. Det är stor risk att de stängt diskusdelen rätt av. Lite mer information om fler föreningar hade varit bra, alla som var där kom ju inte från Malmö. Sen hade det ju varit trevligt med nåt riktigt udda men ok, om det blir aktuellt igen om fem år så kan jag ju fundera på om jag kan få ner nåt. Detta alltså inte som kritik utan som förslag hur man kan göra saker bättre, det är viss skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inte fint att skryta, inte ens å en ideell förenings vägar, men jag kan ändå inte låta bli att vidarebefordra vad akvarielegenden Heiko Bleher, som besökte utställningen, skrev på sin facebook i går:

This championship and the show was fast fantastic. The show and competition biotope-aquariums were the best I have ever seen anywhere since 1964. I wish I have had some time and own material to prepare one according to my view myself. This Malmö Aquarium Club should really be considered one (if not the) best worldwide, and not only because of its 85th anniversary (congrats again), but for what they do for the aquarium hobby. They are the living proof and showed that this is not only the best, but also the most educational we have in this (crazy) world.

And I wanted to add that the championship was very beautiful place - unique - different from any other one ever done, and the Nordic Discus Society did a fantastic job, great work. Congratulations all of you, and specially Kaj and Bosse ... And next time I like to give you beforehand some helpful additional input (if you want), and help more.

Det är sådant som får en att känna att allt slit var mödan värt. Det och det faktum att det nu trillar in meddelanden i föreningsmailen från besökare som nu är intresserade av att bli medlemmar i vår förening.

För övrigt så har evenemanget fortsatt att generera publicitet i mainstream-media. Radio P4 körde i måndags ytterligare en intervju med MAFs ordförande Niclas. Den förra gick ut först lokalt och sedan i riksradio. DN, Metro, GP, Sydsvenskan mfl publicerade i måndags notiser med bilder på vinnardiskusen. Fantastisk reklam för vår hobby! Var med nästa gång så saltvattenshobbyn får en större del av uppmärksamheten!

(För de som inte känner till Heiko: Han är ett av de största namnen inom akvaristiken genom tiderna, men även vetenskapsman och redaktör för Aqua - International Journal of Ichthyology. Har besökt i stort sett alla större akvarieutställningar i Europa och resten av världen de senaste 50 åren och är en eftertraktad föreläsare världen över. Han brukar bla betona vikten av biotopriktiga akvarium. Han har på sina expeditioner till mer än 166 länder upptäckt mängder med nya fisk- och växtarter, varav många också fått bära hans namn (se tex här http://en.wikipedia.org/wiki/Heiko_Bleher). De som haft med honom att göra brukar ofta anse att han är lite av en primadonna som gärna framhäver sig själv. Därför är det extra kul att han nu berömmer vår förening på detta sätt.)

PS. Det finns så klart alltid det som kan göras ännu bättre! ;) Nu på torsdag ägnar vi MAFs månadsmöte åt att visa bildspel från utställningen och sedan till utvärderingsdiskussion, för att bli ännu bättre nästa gång. Alla är välkomna med sina synpunkter! Du behöver inte vara medlem i MAF. Välkomna kl 19:00, Branteviksgatan 40 i Malmö.

Äntligen en bild som NÄSTAN gör vinnarkaret rättvisa. Akvariet är på 25x25x30 lxbxh, ca 18,5 liter.

Nån lite utställning om hur man startar och driver ett akvarium hade väl inte varit dumt.

Håller helt med. Vi har haft just det på flera tidigare utställningar, denna gång var det dock ingen som ville dra i just den biten.

Man skall nog också vara glad att petmänniskorna från Länsstyrelsen som vi hade på tropikmässan och som sa att de skulle åka även till akvarieutställningen som det verkar inte gjorde det. Det är stor risk att de stängt diskusdelen rätt av.

Vi har haft kontakt med länsstyrelsen i förväg, och vi har jurister som gått igenom relevant lagstiftning.

Lite mer information om fler föreningar hade varit bra, alla som var där kom ju inte från Malmö.
Håller med igen! Det har varit mer av sådant på tidigare utställningar. Och inbjudan har gått ut till andra lokal- och specialföreningar men gensvaret var ljumt. En missad chans för deras del.
Sen hade det ju varit trevligt med nåt riktigt udda men ok, om det blir aktuellt igen om fem år så kan jag ju fundera på om jag kan få ner nåt. Detta alltså inte som kritik utan som förslag hur man kan göra saker bättre, det är viss skillnad.

Välkommen! :)

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har haft kontakt med länsstyrelsen i förväg, och vi har jurister som gått igenom relevant lagstiftning.

Då kan ni omöjligen ha ställt rätt frågor. Jag har bänglats med Länsstyrelser och Jordbruksverket i åratal angående reptilmässor och det har gått så långt i konflikt att jag blivit åtalsanmäld av Jordbruksverket. Det verket med energi hävdar är att det skall tillämpas full L80 på mässor och den invändning som jag kommit med angående reptilmässorna är inte aktuell för fiskutställning eftersom djuren är där för länge.

Full L 80 alltså och ingen möjlighet att krångla sig runt det annat än via dispens och det tvivlar jag på att Jordbruksverket gett någon. När det gäller nanotävlingen så kan det väl diskuteras om aktuella fiskar alltid var särskilt anpassade till att leva i små volymer med tanke på råd om minst 40 liter mm. Där är det dock tolkningsfrågor så jag tänker inte påstå att det gjorts nåt fel i den delen.

När det gäller diskus däremot, finns inte en chans att hävda att de levde upp till kraven på volym, inredning, bottenmaterial, skydd, sällskap mm. Tyvärr kan jag inte se något annat än att om den sortens kontrollanter som vi haft på reptilmässorna ibland tittat på diskusakvarierna så hade det i bästa fall räckt med att få stänga den delen, med lite otur hade det dessutom gått iväg en anmälan om brott mot djurskyddslagen, det av exakt samma anledning som den åtalsanmälan som Jordbruksverket gjorde på mig men utan de möjligheter till försvar som det finns i det fallet.

Sen har av nån anledning Länsstyrelserna inte kontrollerat andra mässor än reptilmässor. Jag tror de nu börjar inse att vi som arrangerar reptilmässor är rätt irriterade över detta och att läget inte är hållbart, räkna därför inte med att de i längden kommer att behandla djurarrangemang på olika sätt.

När det sen gäller den åtalsanmälan som gjorts på mig så gällde den att jag hade råttor i bur som höll transportmått men inte L80 på en mässa. Eftersom det bara var några timmar finns det så mycket intressant att hämta i bland annat EG:s djurtransportförordning att åklageriet verkar ytterst måttligt angelägna att hantera saken. Det verkar nästan som de hoppas på att få det preskriberat så de kan släppa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan ni omöjligen ha ställt rätt frågor. Jag har bänglats med Länsstyrelser och Jordbruksverket i åratal angående reptilmässor och det har gått så långt i konflikt att jag blivit åtalsanmäld av Jordbruksverket. Det verket med energi hävdar är att det skall tillämpas full L80 på mässor och den invändning som jag kommit med angående reptilmässorna är inte aktuell för fiskutställning eftersom djuren är där för länge.

Full L 80 alltså och ingen möjlighet att krångla sig runt det annat än via dispens och det tvivlar jag på att Jordbruksverket gett någon. När det gäller nanotävlingen så kan det väl diskuteras om aktuella fiskar alltid var särskilt anpassade till att leva i små volymer med tanke på råd om minst 40 liter mm. Där är det dock tolkningsfrågor så jag tänker inte påstå att det gjorts nåt fel i den delen.

När det gäller diskus däremot, finns inte en chans att hävda att de levde upp till kraven på volym, inredning, bottenmaterial, skydd, sällskap mm. Tyvärr kan jag inte se något annat än att om den sortens kontrollanter som vi haft på reptilmässorna ibland tittat på diskusakvarierna så hade det i bästa fall räckt med att få stänga den delen, med lite otur hade det dessutom gått iväg en anmälan om brott mot djurskyddslagen, det av exakt samma anledning som den åtalsanmälan som Jordbruksverket gjorde på mig men utan de möjligheter till försvar som det finns i det fallet.

Sen har av nån anledning Länsstyrelserna inte kontrollerat andra mässor än reptilmässor. Jag tror de nu börjar inse att vi som arrangerar reptilmässor är rätt irriterade över detta och att läget inte är hållbart, räkna därför inte med att de i längden kommer att behandla djurarrangemang på olika sätt.

När det sen gäller den åtalsanmälan som gjorts på mig så gällde den att jag hade råttor i bur som höll transportmått men inte L80 på en mässa. Eftersom det bara var några timmar finns det så mycket intressant att hämta i bland annat EG:s djurtransportförordning att åklageriet verkar ytterst måttligt angelägna att hantera saken. Det verkar nästan som de hoppas på att få det preskriberat så de kan släppa det.

Hej,

Jag förstår din frustration. L80 är ett mycket trubbigt verktyg, och om inte sällan uppenbart skriven av någon utan praktisk kunskap och erfarenhet av hantering och skötsel av djuren i fråga. Att kontrollanterna inte besökt någon akvariemässa beror väl till stor del på att det inte arrangerats någon akvarieutställning i Sverige sedan MAF arrangerade sin förra 2006. Ingen vill ta på sig det ideella arbetet det innebär. Kommersiella reptilmässor arrangeras flera gånger per år runt om i Sverige, av företag i vinstsyfte.

Det går inte att veta hur kontrollanterna skulle bedöma. Diskusdelen arrangerades av Nordiska Diskussällskapet, då den har vi i MAF inte varit så engagerade i i förväg. Men helt självklart att de skulle anmärka på goda grunder är det inte ändå ens beträffande diskusdelen, anser jag. L80 angående fiskar:

13 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av fiskar

Allmänt om hållande av fiskar

1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till

deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet

med varandra så att aggressivitet och stress undviks.

Allmänna råd till 13 kap. 1 §

Utpräglade stimfiskar bör hållas i grupp med fiskar av samma art.

Här kan de knappast anmärka på något. Diskusfiskar är parbildande om de hittar en partner de gillar, annars kan de som ciklider vara mycket tuffa mot varandra. De är ej stimfiskar.

Konstruktion av akvarier

2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande,

eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna

inte ska hoppa ut.

Diskusakvarierna hade tätslutande lock. För den övriga delen var detta en av de punkter vi diskuterade mest. Det fanns några få akvarium med fisk utan täckglas. I dessa gick det endast fiskarter kända att ej ha tendens till att hoppa, vilket vi bedömde lagstiftningens 'OM' ovan ger utrymme för.

3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte

kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.

Några klotformade akvarium fanns ej. Det fanns två runda akvarium, dock med god volym och med stor yta.

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets

inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

Diskusfiskarna gick i Mollyhotell, med en insynsskyddad sida. Även övriga akvarier uppfyllde detta.

Utrymmen

5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal

och levnadssätt.

Allmänna råd till 13 kap. 5 §

Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt

anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla

fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,

som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga

i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

Inredning och bottenmaterial

Diskusakvarierna hade ca 40 liter per 10 cm fisk. Fisken i nanoakvarierna var fiskarter anpassade till små volymer. Den största fiskarten om jag minns rätt, förutom en kampfisk för vilken det gäller särskild praxis, var kardinaltetror, och i förhållande till fiskarna i de andra nanoakvarierna såg dessa faktiskt lite stora ut i förhållande till burken, trots att de endast var ca 3 cm. Ett gränsfall.

6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det

som finns i varje fiskarts naturliga miljö.

Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha

tillgång till gömslen i akvariet.

Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt

god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.

Allmänna råd till 13 kap. 6 §

Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,

eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.

Vid första anblick kan diskusakvarierna antas bryta mot bestämmelsen om inredning och botten. I stort sett all diskuslitteratur publicerad genom årtionden rekommenderar dock diskusakvarier med bar botten och utan 'biologisk' inredning av hygienskäl, eftersom diskusfiskarna anses särskilt känsliga för dålig hygien. Något lagstiftningen uttryckligen ger utrymme för. Beträffande gömslen så var jag förvånad att diskussällskapet inte hade krukor i akvarierna, det brukar finnas på de diskusshower jag sett i Tyskland. Lätt åtgärdat till nästa gång i alla fall. Beträffande de övriga akvarierna så var de som konstaterats inlägget ovan av världsklass beträffande biotopriktig inredning.

7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till

respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas

om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.

Inga problem. Diskusutställarna är mycket seriösa, värderar sin fisk oerhört högt. De slarvar inte med detta. Inte vi andra heller.

8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga

ämnen.

Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter

och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.

Diskusakvarierna, mollyhotell, har inbyggd filtrering.

Allmänna råd till 13 kap. 7 och 8 §§

Syresättning, koldioxidavgång och temperaturutjämning i vattnet

bör underlättas med hjälp av en luftpump med luftsten eller en cirkulationspump.

Ja, se ovan.

Vattentemperatur

9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov.

Allmänna råd till 13 kap. 9 §

Vattnet bör värmas med doppvärmare om akvariets omgivningstemperatur

är lägre än vad fiskarnas vattentemperatur ska vara.

Ja, värmare fanns i alla de akvarium med fisk som fiskarter som behövde detta, tex diskus.

Foder

10 § Fiskar ska utfodras med ett för arten anpassat foder i en sådan mängd och

med sådana intervall att de upprätthåller ett medelgott hull.

Diskusfiskar i lika god kondition som de som fanns på vår utställning har knappast visats i Sverige tidigare. Även övrig fisk var i förträfflig kondition. Med undantag av en st Kryptolebias marmoratus, som fick hinna på ögonen, men detta rättade sig snabbt med lite extra salttillsats.

Hur som helst.

Vi inom den organiserade akvariehobbyn är mycket väl medvetna om L80. Vi är positiva till djurskyddslagstiftning men vet också att den ibland författas av individer utan praktisk erfarenhet eller verklig kunskap beträffande fiskarnas behov. Texten "en botten som motsvarar det som finns i varje fiskarts naturliga miljö" visar detta tydligt. För de flesta sötvattensfiskar skulle detta innebära en dybotten - en dybotten som utan tvekan ofta skulle leda till dåliga vattenvärden och antagligen fiskdöd i akvarium. En brist i lagstiftningen är att den inte på något sätt gör det olagligt att sälja tex Pangasius som akvariefisk (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091). En art som syns då och då i mindre seriösa akvarieaffärer.

Vissa lobbygrupper arbetar med mål att inskränka vår fantastiska hobby med lagstiftning som gör den omöjlig - av principskäl, inte av omsorg om djurens verkliga behov. I Tyskland har tex lagstiftning om sk positivlistor varit uppe på förslag. Positivlistor skulle innebära att enbart djur på listan skulle vara tillåtna att hålla i fångenskap. Det handlar om några få fiskarter, guppies etc. Den seriösa delen av hobbyn skulle dö ut.

Här fyller akvarieföreningarna en stor roll. Sveriges Akvarieföreningars Riksorganisation såväl som Nordiska Ciklidsällskapet (de två största organisationerna för akvarister i Sverige) agerar remissinstans när ny lagstiftning som berör vår hobby är uppe till diskussion. Ju fler medlemmar vi har desto större vikt bakom våra synpunkter!

Själv anser jag att akvariehobbyn är en sällsynt lärorik hobby, som på ett praktiskt pedagogiskt sätt ger ovärderliga insikter om miljö, ekologi och etologi. Som akvarieintresserad 13-åring hade jag inga som helst problem att förstå varför försurningen var ett hot mot våra sjöar när biologiläraren undervisade om detta. Alla akvarister som drabbats av alginvasion eller dåligt vatten efter att ha matat lite frikostigt bör kunna sätta sig in i Östersjöns övergödningsproblematik. Etc.

EDIT: Kom på att det i en av saltnanona gick två små occelarisyngel. De platsar definitivt inte i den burken när de växt ens bara lite! Och jag är självklart inte 100% säker på att ovanstående argument skulle bita på nitiska kontrollanter. Men lagen är i alla fall inte utan tolkningsutrymme till vår fördel tycker jag.

Ändrat av daniel_i_malmö
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...