Gå till innehåll

André's NanoRev


Andy88

Rekommenderade inlägg

  • Svar 344
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du får prova!

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mike på rapid skrev att de var bra att flänsarna iaf hade en fläkt på håll. Det behövdes inte direkt på som på större projekt. Så de verkar som att det är ett gränsfall att de klarar sig utan någon kylning. Med dubbla så måste bara chippen hålla en bra temp. Tänkte beställa ikväll eller imorgon så vi får se hur detta slutar. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundera även på hur du ska fästa dessa flänsar i en större "hållare" så du inte sitter där sen med ett gäng leds limmade på en massa flänsar du inte vet hur du ska få ihop. Ta dig tid och fundera över det ordentligt. Finns inget som är tråkigare än att behöva beställa om saker. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundera även på hur du ska fästa dessa flänsar i en större "hållare" så du inte sitter där sen med ett gäng leds limmade på en massa flänsar du inte vet hur du ska få ihop. Ta dig tid och fundera över det ordentligt. Finns inget som är tråkigare än att behöva beställa om saker. :)

Helt rätt. Har funderat dag ut och dag in och känns som att jag hittat en bra lösning för både de som sitter uppe på stängerna och de som ska vara på den svarta bakgrunden. :) Men även de planerna kan ju spricka och då får jag komma på något nytt. Du vet förresten kanske något smart sätt att fästa ihop de båda flänsarna på varandra?

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har skissat lite på fästen till de nya led'sen som inte kommit än. Allt ser ut att fungera och har gjort det så diskreta som möjligt. Ska lägga upp bilder på mina idéer ikväll om jag bara hinner. Har fått till de nedre fästena så att de går att vinkla både i sidled och fram/bak. De övre blir fasta men går att sätta var som på "stängerna" så lite fram och bak går de ju att justera.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer lite bilder. Måtten är lite väl tilltagna och kommer gå att minska ner en hel del. Kunde inte se allt framför mig så fick komma på efter hand därav blev måtten så här. Tanken är att göra allt i 2-3mm plåt och spraya svart förutom till de led'sen som blir i stängerna. Får göra de i plast och gärna plastskruvar så de inte får kontakt med originalbelysningen.

Detta är bara en grund så kommer förmodligen lägga till och ta bort något för att få till det snyggare.

post-5254-14468923726951_thumb.jpg

/André

post-5254-14468923726067_thumb.jpg

post-5254-14468923726307_thumb.jpg

post-5254-14468923726514_thumb.jpg

post-5254-14468923726704_thumb.jpg

post-5254-14468923727178_thumb.jpg

post-5254-1446892372739_thumb.jpg

post-5254-14468923727565_thumb.jpg

post-5254-14468923727742_thumb.jpg

post-5254-14468923727946_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

följde det med några blåa leds när du köpte karet?

behövs det något mer än osmos vatten salt och levande sten när man drar igång ett sådant här kar

Karet kommer med komplett teknik.. Det är Andy som vill bygga på belysningen på sitt eget vis..

Belysningen är en kombo mellan vitt o blått, så ja , det finns blått från början.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

följde det med några blåa leds när du köpte karet?

behövs det något mer än osmos vatten salt och levande sten när man drar igång ett sådant här kar

Som manne skrev så är de komplett med belysning. Totalt 6 vita och 3 blå leds.

De du behöver komplettera med är en doppvärmare sen går de att köra igång. Sen är det givetvis massor med småprylar som behövs och är nödvändigt för att köra ett saltkar.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som manne skrev så är de komplett med belysning. Totalt 6 vita och 3 blå leds.

De du behöver komplettera med är en doppvärmare sen går de att köra igång. Sen är det givetvis massor med småprylar som behövs och är nödvändigt för att köra ett saltkar.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

okej, jag tänkte köpa ett blenny , men jag är student och har väldigt tight budget,

skulle du kunna skriva vad som behövs exakt för att få igång allt i ett sådant här kar,

det som jag har planerat in är en osmos med silikatfilter, sen får jag vänta ett tag innan ekonomin låter mig köpa resterande, hur mycket salt andvände du tex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten, salt, levande sten, doppvärmare. Något att mäta salthalten med. Det är väl det som krävs.

Sen kommer ju koraller och andra djur efter tycke och smak. Sen har du ju en hel arsenal med olika tester att komplettera med, det går dock att ta allt eftersom eftersom du har ett par veckor med inkörning då du ändå bara väntar ut att karet ska cykla färdigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...