Gå till innehåll

Att sockra LPS:er


Piraterna

Rekommenderade inlägg

Jag fick igår hem en fungia(?) som inte var på världens bästa humör då han precis kommit in till handlaren. Han såg inte vidare pigg ut i affären heller men jag fick löftet att välja en ny om den inte klarade sig. Så för för ca 2 timmar sedan googlade jag lite och hittade följande tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?4480-D%F6ende-Fungia och dra mig baklänges men det fungerade. Nu är frågan, fungerar det på alla LPS:er, varför fungerar det och skulle det fungera på andra saker än just LPS tex sps eller musslor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Druvsocker är ett sätt att få "kroppen" att slippa bryta ner mer komplexa sockermolekyler till en molekyl som går använda direkt... därför är det en näring som går väldigt mycket snabbare att ta upp...

druvsocker är faktiskt den minsta sockermolekylen. kroppen behöver inte göra något alls med den för att kunna ta upp den.

Okej, så rent tekniskt sätt skulle det fungera bra för alla nyflyttade LPS:er åtminstone.

kanske skulle va bra att lägga nya LPS koraller som är väldigt stressade (t.ex koraller som blivit skickade) i ett sockerbad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar borde väl kunna ta upp sockret genom gälarna tillocmed?

Jag brukar ha lite socker i vattenflaskorna när jag cyklar... Man kanske skulle börja snorta det istället :D

Ändrat av Laggeman
Bild borttagen då den inte har med hobbyn att göra.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade på något typ av -phyllia typ traco eller så (har inte artbestämt den ännu) den reagerade inte nämnvärt men fungian har fått sig ytterligare ett bad och han gillar det verkligen.

En annan grej med fungior, min har två munnar är det normalt?

Du skall inte snorta socker eftersom det inte kan passer membranväggarna i näsan du kommer bara få knasigt äckligt snor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

tar upp denna tråden igen.

jag har fått hem en ganska hängig Blastomussa och undrar om man skulle kunna lägga den i ett sockerbad för att ge dne lite mer energi? någon som testat på andra LPS än Fungia? det bör ju fungera lika bra på en Blasto men jag känner att jag vill höra mig för lite först :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite orelaterat men har jag missat tråden innan, ni nämnde fisk innan i tråden. I min bok Fjärils- och Kejsarfiskar Band 2 av Gerald R. Allen(sida 318) så har han en text om att man kan lösa just socker i vatten i ett separat kar för att ge matvägrande nya och sjuka fiskar att få lite näring iaf.

Fast han rekommenderar fruktsocker istället för druvsocker, han lämnar även ett påpekande om att det ska vara just så.

Där löses 10 ml vitaminer per 100 liter vatten och 50 gram fruktsocker per 10 liter vatten och där kan fisken stanna 10-12 timmar. Upprepas varannan dag.

Har ingen aning om det är någon hjälp till dig Fredrik dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testar :)

Ska göra iordning lite vatten enligt receptet. 0,5L akvarievatten och 1msk druvsocker.

Edit; den enda skillnaden på druv och fruktsocker är ju att druvsockermolekylen är mindre. kroppen (människa) tar upp den enkla druvsockermolekylen (C6H12O6) men måste först dela på fruktsockermolekylen för att ta upp den. med druvsocker kanske man får ett snabbare resultat och fisken tar upp det snabbare och därav ska man inte använda det på fisk för risk för sockerkick. en korall kan jag tänka mig inte kan dela på eller att det tar lång tid för den att dela den större fruktsockermolekylen och därför använder man druvsocker istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han motiverar saken med att "Fruktsockret har den fördelen framför druvsockret att det genast går ut i blodet utan att behöva ta omvägen över den kanske skadade levern."

Hur vida det är bananas eller inte kan jag inte säga, du verkar mycket mer bildad än mig på sockerarter :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hur gick det med druvsockerbad? Jag har gjort något galet när jag bytte vatten och rengjorde rutorna så halva delen av min duncan är nästa helt ihopdragen och har varit så i 2 dagar. Riktigt tråkigt att se då den är en grymt fin korall. Ett socker vore kanske något för min del?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sockret i sig kanske är bra men jag ser ett möjligt problem. Om man har saltvatten och ryggradslösa djur så har de anpassat sig till salthalten i vattnet. Flyttar man djuren till vatten där man förutom saltet har lagt till en hel del socker så förändras det osmotiska trycket så att vatten sugs ut ur djuren. En fisk jobbar ju hela tiden på att behålla sin saltbalans vilket kräver en hel del energi. Lägger man till socker blir det än mer uppförsbacke medan strategin annars ofta är att sänka salthalten något för stressade marina fiskar för att låta dem spara energi.

Frågan blir ju då, om man nu vill ge djuren ett bad med en hel del socker, borde man inte då späda med något vatten för att kompensera förändringen i osmotiskt tryck som sockertillsatsen ger så att man undviker att dränera djuren på vatten i onödan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...