Gå till innehåll

Frugans optiwhite kub


Jim_J

Rekommenderade inlägg

Hittade den här lilla rackaren kalasande på en hysterix idag:

post-6143-14468935487838_thumb.jpg

Drupella Margariticola

Drupella margariticola is small snail with a distinctive purple aperture and a greenish body. This species feeds on corals, barnacles, bristleworms, clams and snail eggs

Trevligt att man har hållit denna tjock och fet under alla år! Inte konstigt att jag upplevt döda fläckar på vissa koraller, och speciellt Hysterix...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick för mig att något inte stod rätt till med mitt kh idag då jag har förbrukning på ca men inte kh. Kollade loggarna och såg att PH dippade lite mer än vanligt på nätterna, så jag gjorde en mätning: 7,0 precis där jag vill ligga. Testade en gång med den medföljande referensvätskan och upptäckte att mitt KH-test visade ungefär 1,3 dkh fel. Tog fram mitt gamla test med utgångsdatum 04.2014 vilket visade exakt enligt referensvätskan. Tills slut mätte jag upp 5,7 dkh med det gamla testet.

Om någon läser, kan det vara så att med lågt kh så kompenserar korallerna med högre förbrukning av ca och mg?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack Patrik :)

Ja Stensson, det har varit en riktig svacka, men nu har det äntligen vänt :)

En ny scape står på tapeten, kommer beställa död sten att bygga en ö med ett par pelare på. Byggde pelare av levande sten innan, men är inte helt nöjd. Det blev stressigt eftersom man inte ville att stenen skulle torka osv. Med död sten får det ta den tid det vill :)

Har också fått hem doserpumpar, så helgens projekt blir att bygga en snygg låda så det ser propert ut.

Tanken är att flytta all utrustning till ett separat skåp på sidan, har lite dåligt med plats under karet eftersom sumpen är så stor. Tänkte flytta den flesta elektroniken som leddrivare, akvariedator osv. Kommer nog bli riktigt bra :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Det var ju minst sagt ett tag sedan jag skrev något här :P
Flyttade för drygt ett år sedan, och tyvärr sprack kuben när de sjukt värdelösa sugkopparna från Biltema släppte mitt i en stentrapp... Jag gjorde mig av med allt levande och sparade stenen som stått och puttrat i det som skulle vara ett tillfälligt akvarium under flytten. Tappade lusten helt fram till nu, och har köpt en liten mindre kub, 60*60*60. Kommer en ny tråd om det så småningom.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...