Gå till innehåll

Frugans optiwhite kub


Jim_J

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är ny här på guiden, men har suttit och läst och dregglat ganska länge nu..

Har ett gäng sötvattensakvarium sedan lång tid tillbaka som frugan tålmodigt nog har låtit mig hållas med. I Juli när vi flyttade till ny lägenhet, i ny stad, där det inte är alltför långt till saltvattensbutiker så började jag naturligtvis intressera mig för denna del av hobbyn!

En sen kväll när jag sitter och kollar på korallbilder så utbrister frugan: "Oj, vad snyggt! Ett sånt där vill jag också ha!".

Nu jävlar var det snabba ryck som gällde innan frugan hann ändra sig, och jag köpte snabbt en hög med ls som fick stå i en tunna medans jag letade efter ett bra kar! Kort därefter så kommer Shreek upp med en väldigt fin 90x90x60 optiwhite kub med tillhörande sump och bänk.

Fyllde upp karet och i med stenröset. Nu ett tag senare går det två clowner, men inte så mycket mer.

Helt novis på saltvatten och läser så ögona blöder!

Syftet med denna tråd är att föra en liten dagbok för min egen skull, och hopps även på goda råd och tips från er duktiga akvarister här på guiden!

Lite info om karet och tekniken:

akvarium: 90x90x60 optiwhite ca 480 liter. ytavrinning med durso ner till sump

sump: 79x65x40 ca 200 liter. Skummarfack, teknikfack, returfack, och osmospåfyllning

belysning: sfiligoi soleset 250w MH med ACLS + kina ledramp för blåljus

cirkulation: 4 st sunsun 5000l/h

skummare: Bubble magus BM150PRO

ca 60 kilo ls

Invånare:

2 st ocellaris clowner

5 st eremiter

10 st turbosniglar

en hög skivanemoner i blandade färger

pumpande xenia

har även blossat upp någon form av stjärnpolyp

Dagens vattenvärden:

Salinitet: 33,2 ppt

PH: 7.9

KH: 8.0

mg: 1380

ca: 420

no3: 15-20

ph4: 0,03-0,1

Då datorn är trasig så får ni nöja er med mobilbilder :)

post-6143-14468923370627_thumb.jpg

post-6143-14468923370018_thumb.jpg

post-6143-14468923370232_thumb.jpg

post-6143-14468923370433_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller att passa på när frugan har ett svagt ögonblick:ler:

Lycka till.

Tackar!

härligt att du är i gång nu :) blir det mjukis kub ?

Ja, känns förbaskat bra!

Kommer satsa på mjukisar så här i början, men har redan en vision om en del snygga lps:er också :) Vill bli lite varmare i kläderna först, och lära mig lite mer.

Hur går det för dig då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skoj att du är igång nu, jag är på gång och kommer starta igång mitt större kar snart, men har det gamla igång. Har koraller åt dig om du vill, det jag har nu är Hysterix (rosa och gul) Caliendrium, Hydnopora, Sinularia, kan även ta en bit ifrån en montipora, men det kanske är för svåra koraller? iof ser jag inget problem för dig att ha dom, då du kommer få bra värden snart. Kör du med osmosvatten? var i norrtälje bor du? Är du intresserad av koraller är det bara hojta till. Roligt med flera i norrtälje som har salt.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Rickard!

Är helt klart intresserad av koraller!

Vattenvärdena går helt klart åt rätt håll, doserar ättika som verkar fungera ypperligt att få ner nitraten. Använder osmosvatten, men har inget silikatfilter. Är det något som vi norrtäljebor behöver?

Jag bor ute i Finsta, men jobbar i Grind, så är i "stan" för jämnan :)

Kommer gärna förbi och snackar lite salt i veckan om du har tid?

MVH Jim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. Jag har tyvärr inget kar där jag bor just nu, då jag har det hemma hos föräldrarna, har precis köpt lägenhet i norrtälje därför jag bygger nytt kar. Har lite fullt i veckan tyvärr, men du skulle kunna komma och kika på karet som är igång ev. på söndag om du har lust. Det står i bergshamra, inte så långt ifrån finsta.

Jag använder silikat filter bara för att vara på säkra sidan, men kan säga att det skiljer endel på vattnet i vissa delar av norrtälje ex. i bergshamra hade jag in i Tds metern på osmosen: 344. Ut: 007 och här i norrtälje är det In: 146 Ut: 000 sen vet jag inte riktigt vad Tds metern mäter men ju lägre ut desto bättre är det.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, spännande :) Alltid kul med ny lägenhet!

Bergshamra tror jag faktiskt att jag vet var det ligger, på andra sidan E18 ut mot Riala va?

Vi kan ju höras lite närmare helgen, är lite osäker på om jag kan på söndag faktiskt.

Tror faktiskt jag ska skaffa silikatfilter jag med, just för att vara på säkra sidan precis som du säger. Någon mätare har jag inte på min osmos, men litar på att det ska funka :)

Det verkar faktiskt som att det är några i Norrtälje som håller på med salt! En kille på jobbet har precis kommit igång, och jag känner till en till i Riala. Alltid bra att ha några fler i närheten ifall man behöver panikhjälp med något :)

MVH Jim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vi får ta och köra lite "träffar" när alla kommit igång :)Emil har precis startat upp en tråd, "lindbergs 240" tror jag tråden heter. Som det ser ut just nu så ska jag försöka köra på mest småfisk. Har två clowner nu, och nästa inköp lutar åt ett litet stim med chromisar.En gul kirurg står också på önskelistan, tycker de ser balla ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är jättefina, jag har en sådan och en Scopas, en riktigt fin scopas är enormt snygg, kollat på denna? Det börjar nog dra ihop sig för uppstart av mitt kar snart vilket är superskönt, längtar som tusan. Har du mätt några mera värden? sorry att jag inte haft tid att ordna koraller åt dig men haft det hektiskt senaste tiden, men jag kan självklart ordna åt dig, det finns endel :) Byt endel vatten nu i början men inte för mycket så får du fina värden sen.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu var det ett tag sedan jag skrev här, har inte haft så mycket tid att sitta vid datorn på senaste tiden.

Kan börja med att skriva ner purfärska mätvärden:

KH: ca 8,5-9

No3: 0,5-1ppm

Po4: omätbart

mg: 1200

ca: 390

Med andra ord är det hög tid att dra ner på kolkälledoseringen!

Ersätter även avdunstat vatten med enbart kalkvatten.

Det har även tillkommit en hel del levande sedan trådstarten! Kan tyvärr inte namnen på alla koraller men det är bl.a ett par euphyllior, en fungia, acanstrea, hystrix, acropora, montipora m.m. Var och hämtade ett gäng fina fraggar av Rickard idag, så han vet lite bättre än jag vad det är för något :)

Har även hunnit skaffa en till firre: Salarias Fasciatus. Världens coolaste firre om man frågar mig :) Alldeles fantastiskt roligt att se när han "hoppar" runt och hugger på stenarna :)

Bilder blir det inga idag, ska försöka plåta lite imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack Rickard!

Har varit fast i stormen utan mobil m.m. så kunde inte svara på sms förut.

Jag har inte fraggat ner hysterixen än, men ska nog göra det så fort jag är helt 100 på att den mår bra. Som det ser ut än så länge så har allt klarat sig riktigt bra! Polyperna börjar komma fram på de flesta av fraggarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Tar väl och uppdaterar lite, det var ju trots allt ett och ett halvt år sedan sist...

Karet har puttrat på, men drabbades tyvärr av plötslig fiskdöd efter ett nyinköp för ca ett år sedan, det enda som klarade sig var clownerna. Detta gjorde att jag ledsnade och bara lät karet vara med sporadiska vattenbyten, ingen koll på värden mm.

Så här har det varit fram tills i våras då jag fick lite av en nytändning och bestämde mig för att satsa!

Sagt och gjort, insåg att det första jag borde göra var att uppgradera belysningen. Sa till gumman att det var dags att byta lampa i armaturen och drog iväg på triton. Någon timme senare kom jag hem med en maxspect razor 160w 10000k med förklaringen att Leffe tyckte att jag skulle ha en sådan här istället.

Ville även ha lite tuffare pumpar, så jag la en beställning på två stycken jebao wp25, och till dessa behövde jag naturligtvis en reef angel för att kunna styra pumparna! Grymt nöjd med prylarna!

När det gäller levande så består besättningen nu av:

1 F. Flavissimus

1 Salarias

1 V. Sexguttata

2 clowner

Okänt antal turbosniglar

Korallerna är bland annat:

5 sorters acro

montipora

hystrix

fungia

Achanthastrea lordhowensis

euphyllia

zoa

ogräs (xenia, skivanemoner)

Pga sexguttatan blir det inga bilder, har löjligt mycket partiklar i vattnet sedan han kom med i "gänget". Har ett innerfilter fyllt med vadd som står och pumpar, så förhoppningsvis blir det snart partikeltomt :)[TABLE=width: 0]

[/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Triton och shoppade lite blandat idag. Det blev en mussla, fyra bangaier, och en mexikansk turbosnigel. köpte även en flaska phytoplankton för musslornas skull. Har läst någonstans att de egentligen inte ska behöva annat än ljus för att må bra och växa, men hellre hängslen och livrem...

post-6143-14468930051821_thumb.jpg

Ändrat av Jim_J
dyslexi....
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Upptäckte när jag kom hem i Måndags efter att ha varit borta på helgen att mina nya acroporor började få döda fläckar, kollade alla vattenvärden och det såg perfekt ut. De jag haft sedan innan ser bra ut! idag när jag sitter framför karet och grubblar ser jag något som rör sig i en näst intill död acro, och det är den här fulingen som är på bild! Är det detta fanskap till krabba som har kalasat på mina koraller?

Den är stor som en lillfingernagel ungefär.

post-6143-14468930160884_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt korrekt bedömt, det är en korallätare.

Dom brukar dock inte vara så pigga på att ta hela korallen utan käkar i första hand basen och skyddade delar av korallen, så uteslut inte att du kan ha nåt annat fel som AEFW eller vatten värden.

Misstänker nämligen att du inte kör nån form av karantän+dopp eftersom den krabban följt med ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Nixon, Varken karantän eller dopp kör jag med. Vad går ett dopp ut på, är det sötvattensdopp? Karantän har jag tyvärr ingen möjlighet att köra just nu, annars skulle jag absolut göra det.

AEFW har jag också misstänkt, men har inte lyckats se några, och vill helst inte sötvattensdoppa "bara-för-att"...

Jag sitter lugnt i båten nu så får vi se om korallerna hämtar sig efter att krabban nu lämnat karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort en noggrann inspektion från alla vinklar på alla acros nu, och kan inte hitta några tydliga AEFW angrepp. På de bilder jag har sett så brukar det se ut som de äter "prickvis" på korallvävnaden. Hur ska man bära sig åt för att utesluta AEFW?

Vattenvärden känns det som att det inte borde vara, för då borde väl samtliga Acros uppvisa samma symptom? I nuläget så är det två "vanliga" acros som ser ledsna ut, medan mina två smooth-skinned ser ut att må prima.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

post-6143-14468930315132_thumb.jpg

Fick hem ett trevligt paket från USA idag. Detta är ett tillbehör för att kunna styra upp till 8st 12V enheter med RA, och tanken är att köpa några doseringspumpar från ebay och styra med denna. Nu är frågan, hur många doseringspumpar kan man rimligen behöva som mest?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...