Gå till innehåll

Frugans optiwhite kub


Jim_J

Rekommenderade inlägg

Dagens stora nöje har varit att klippa ner och montera om ett gäng koraller som cyanon fått fäste på. Har även roat mig åt vattentester enligt följande:

No3: 2,5

Po4: 0,04

Ca: 450

mg: 1305

kh: 7,3

Tänkte buffra upp KH till runt 10, samt utöka dosen VÄS och tillsätta mer nitrat. Nitraten ligger bra där den är just nu, men fosfaten ska ner. Misstänker att jag har en hel del bundet fosfat då det knappt händer något alls med den trots dosering av kolkälla samt nitrattillsats var dag. Om jag ökar på VÄS och tillsätter nitrat i den takt det går åt så borde rimligtvis fosfaten sjunka i den takt att den bundna fosfaten i substrat, sten m.m. sakta går ut i vattenkolumnen och exporteras med hjälp av väs. Någon som har erfarenhet av detta?

Har även tänkt konvertera till någon zeovitmetod i framtiden. Dock vill jag ha fått bukt på cyanon innan jag ändrar om något i karet.

I övrigt så har anemonen delat sig igen, så nu har jag 4 st. Dags att avyttra 3 st tror jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade frågan du ställde tidigare, nej inga sötvattendopp för SPS andra koraller kan det fungera med.

Det finns olika preparat, Faunamarine har en som jag funnit rätt skonsam och preparatet säljs under andra namn med, Tropic Marins klassiska Coral Cure är korallernas motsvarighet till cancerbehandling.

Det finns troligtvis lite olika FW typer som ger sig på acron, jag har krockat på en som inte är så hårt belastande och gillar speciellt millepora(lämnar inte dom vanliga märken).

Man skall vara försiktigt med att diagnostisera visuellt, det finns dom som haft mask länge utan att veta om det då dom inte varit så hårt drabbade.

Beklagligt nog så hjälper detta att sprida ohyran, en vanlig missupfattning är att man endast får AEFW från butiker som importerar koraller.

Ett tipps är dock att leta efter bärnstensfärgade äggkluster(hårda), dom ligger oftast i skugga eller under någon kant vid korallen.

En rent personlig oventenskaplig notering är att den agressivare och mindre varianten verkar lägga ägg väldigt nära korallen medan den större varianten kan vandra lägre(som under en fraggsten).

Ang. näringsvärden/Cyano/zeo/VÄS...

Din Cyano är troligtvis VÄS relaterat, kolkälla brukar kunna orsaka cyano då det förbrukar för mycket nitrat och lämnar kvar en hel del fosfat.

Zeo-folket har därför speciella kurer för behandling av Cyano, bara nåt man bör ha i åtanke när man ger sig in på kolkälla.

Sen bör du vara lite försiktig med Kh om du ökar dosen VÄS, kommer du ner till ULNS värden så kommer ett kh över 8-8,4 att orsaka STN(vävnadsdöd från basen).

Mitt tips är att prova en järnbaserad remover istället, då får du en mer lättstyrd och fokuserad sänkning och kan eventuellt bli av med cyanon på köpet.

//NiXoN

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade frågan du ställde tidigare, nej inga sötvattendopp för SPS andra koraller kan det fungera med.

Det finns olika preparat, Faunamarine har en som jag funnit rätt skonsam och preparatet säljs under andra namn med, Tropic Marins klassiska Coral Cure är korallernas motsvarighet till cancerbehandling.

Det finns troligtvis lite olika FW typer som ger sig på acron, jag har krockat på en som inte är så hårt belastande och gillar speciellt millepora(lämnar inte dom vanliga märken).

Man skall vara försiktigt med att diagnostisera visuellt, det finns dom som haft mask länge utan att veta om det då dom inte varit så hårt drabbade.

Beklagligt nog så hjälper detta att sprida ohyran, en vanlig missupfattning är att man endast får AEFW från butiker som importerar koraller.

Ett tipps är dock att leta efter bärnstensfärgade äggkluster(hårda), dom ligger oftast i skugga eller under någon kant vid korallen.

En rent personlig oventenskaplig notering är att den agressivare och mindre varianten verkar lägga ägg väldigt nära korallen medan den större varianten kan vandra lägre(som under en fraggsten).

Jag var faktiskt och köpte en flaska FM pest control, och doppade en acropora som var ganska illa åtgången. Det ramlade av en jäkla massa kryp men inga FW som jag kunde se.

Har också vridit och vänt på de koraller som blivit drabbade, men har inte hittat några ägg.

Något som jag däremot upptäckte var att när den drabbade korallen plockades ur, så ställde jag en annan acropora på samma plats. Ett par dagar senare började även den dö. Upptäckte att det sitter Vermetider på skalet till en mussla alldeles under de drabbade korallerna. Flyttade genast korallen och tog bort alla trådar jag kunde, och sedan dess har ingen mer drabbats. Ska utrota vermetiderna snarast möjligt, men vill undvika att stressa musslan så långt det går.

Ang. näringsvärden/Cyano/zeo/VÄS...

Din Cyano är troligtvis VÄS relaterat, kolkälla brukar kunna orsaka cyano då det förbrukar för mycket nitrat och lämnar kvar en hel del fosfat.

Zeo-folket har därför speciella kurer för behandling av Cyano, bara nåt man bör ha i åtanke när man ger sig in på kolkälla.

Sen bör du vara lite försiktig med Kh om du ökar dosen VÄS, kommer du ner till ULNS värden så kommer ett kh över 8-8,4 att orsaka STN(vävnadsdöd från basen).

Mitt tips är att prova en järnbaserad remover istället, då får du en mer lättstyrd och fokuserad sänkning och kan eventuellt bli av med cyanon på köpet.

//NiXoN

Hmm, det där blev en tankeställare! Så vitt jag förstått så är det nitratbrist som kan ställa till det med cyano, men iom att jag även tillsätter nitrat så borde det väl inte vara någon risk?

Ska iaf följa ditt råd, börjar trappa ner på väs genast. Blir till att inhandla remover vid nästa besök i täby :)

Tack så mycket för input!

MVH

Jim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört extra nitrat men det verkar inte vara så effektivt i saltvatten mot cyano som i sötvatten.

Ett experiment jag körde nu sist som nästan helt slagit ut cyanon i mitt fraggkar är väteperoxid(3%), 5ml/100l i en vecka och cyanon gav sig.

Framgång lär variera med den metoden men i min burk fungerade det väldigt väl.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört extra nitrat men det verkar inte vara så effektivt i saltvatten mot cyano som i sötvatten.

Ett experiment jag körde nu sist som nästan helt slagit ut cyanon i mitt fraggkar är väteperoxid(3%), 5ml/100l i en vecka och cyanon gav sig.

Framgång lär variera med den metoden men i min burk fungerade det väldigt väl.

//NiXoN

Håller med dig om att det är oerhört effektivt mot cyano i sötvatten, men det verkar betydligt mindre effektivt i saltvatten. Kanske det fungerar bättre om man kommer upp i högre halter nitrat runt 10-15 mg/l?

Väteperoxid har jag bara punktbesprutat, dock har cyanon kommit tillbaka ganska snabbt på samma plats. Kanske skulle testa att dosera över ett par veckor och se om det biter!

Du märkte inte av några biverkningar på korallerna av väteperoxid?

En sak som teoretiskt borde fungera är ozon, dock kan jag konstatera att det inte fungerar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade öka till nitraten till 20 men det gav ingen verkan, konstigt nog så verkar cyanon klara nitraten som "tillsats".

Ozon har ju diskuterats som medel mot cyano men som sagt så funkar det inte, väteperoxiden är ju oxiderande men den verkar ge resultat.

Jag har punktmarkerat dom värsta ställena med sprutan men VP´n ser ut att ha verkat även på andra ställen i karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt värre:) doserar du enbart ättika som kolkälla? fungerar det ?

Cyano sloss jag med också så fort jag kommer ner i näringsvärdena så kommer den smygandes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack picko1! Doserade VÄS (vatten ättika socker), men har nu trappat ner och tänkte pröva lyckan utan. Har doserat enbart ättika tidigare tillsammans med kalkvatten i ATO, men då var syftet mer att höja potensen på kalkvattnet :)

Visst är det trist med den här förb*****e cyanon!!! Har jag inte fått bukt med skiten om ett par månader så blir det till att göra något drastiskt...

Hmm, det där är intressant JonasW! Det verkar som att vissa får mycket goda resultat av lite högre koncentration av nitrat, medans det för t.ex. NiXoN och mig själv har varit verkningslöst.

Har nu slutat med kolkälla helt och stoppat fosfatremover i en strumpa i sumpen. Tänkte låta karet puttra på och höja upp nitraten en bit till för att se hur det går. Var även på Triton och köpte ett gäng turbosniglar till som får hjälpa mig med att störa cyanon så mycket som möjligt. Jag skulle egentligen ha haft en till Maxspect Razor 160W, men de var tillfälligt slut. Har beställt en på deras webbshop nu, så med lite tur finns det en att hämta till veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite frågor hur fungerade ditt kar med vatten ättika sock köra vatten istället för vodkan? Jag har bara kört en liten stund jag tänker på ättikan är ju ganska sur hade du bra ph osv?

Liksom fungerar det med ättika och socker så varför inte vodkan passar rätt så bra i min mage istället:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte heller jätteinsatt när det gäller olika kolkällor, men den egentligen största skillnaden är väl mängden kolatomer i en viss mängd vätska och därmed olika doseringar. Oavsett vilken kolkälla man väljer att använda sig av är det mycket viktigt att börja smått och mäta sig fram, annars är det lätt att göra som mig, nolla nitraten och få ett cyanoutbrott...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev trött på stenröset i karet som var vingligt och svårt att placera ut koraller på, så tog och gjorde om scapen igår kväll. Tog ur all sten och borrade och gjorde revpelare istället. Första gången jag gjorde pelare, men blev hyffsat nöjd ändå! Nästa gång blir det att köpa död sten och bygga med, skulle blivit så mycket bättre om man inte hade så förbaskat bråttom att få ihop bitarna :)

Har även köpt på mig grejer för att starta upp zeolit, en helt ny metod som kallas zeo-light. Kommer bli spännande att se om det ger något resultat!

Tyvärr har jag inte lyckats fixa någon strypning till pumpen på reaktorn, så kan inte starta upp ännu. Försökte att strypa på utblåset, men det var ingen bra idé då locket lyfte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på triton och hämtade en till razor 160w idag, och vilken skillnad! Nu har jag ljus så det räcker och blir över, i hela karet den här gången :)

Kan vara placebo, mm jag upplever avsevärt tydligare tillväxtkanter och djupare färger på korallerna redan sedan jag började med zeo-light för knappt en vecka sedan!

Här är en taskig mobilbild, men bättre än inget :)

a7y5udem.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte få till några bilder så här på kvällskvisten, kan ju inte direkt påstå att jag är en duktig fotograf :)

post-6143-14468930645377_thumb.jpgDen här tror jag kan bli intressant när den fått växa till sig riktigt! När jag köpte den för drygt en månad sedan så var det bara några tunna "grenar". Den verkar växa ganska oregelbundet, och mycket på bredden.

post-6143-14468930645585_thumb.jpg En orange table-variant, växer så det knakar!

post-6143-14468930645793_thumb.jpgHelt klart en av favoriterna! Den har bara stått i karet en vecka, så hoppas den växer bra!

post-6143-14468930645992_thumb.jpg Den här börjar få en helt fantastiskt snygg blåfärg, en av favoriterna!

post-6143-1446893064621_thumb.jpg Den här kommer jag tyvärr inte ihåg namnet på, men den bör klassa in som en LPS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åkte iväg till min favoritlangare idag för att handla mer magnesium idag (som för övrigt har en vansinnig förbrukning), lite reagenser m.m. Slutade med att jag kom hem med en ctenochaetus strigosus, en zebrazoma flavescens, en centropyge loriculus och en turbinaria reniformis. Plus det som jag åkte iväg för såklart :)

i övrigt tuffar karet på, och nu känns besättningen komplett. Det enda som fattas i dagsläget är ett par mandariner, men den som väntar på något gott...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 1 år senare...

Tillbaka :)

tappade motivationen när jag aldrig fick bort xenian som terroriserat karet sedan start, och till slut exploderade det trots låga näringsnivåer. Nu har jag däremot fått bort skiten med hjälp av fenbendazol, så nu blir det nya tag!

returpumpen pajade i höstas, så just nu kör jag en alldeles för klen pump som retur. Även mina två WP-25:OR dog för några veckor sedan, så fick plocka fram mina gamla resunpumpar tillfälligt. Har beställt en jebao DCT4000 att köra som returpump, och två WP-40 som får sköta cirkulationen. Kommer styra WP-40 genom min reefangel som tidigare.

trappade även ner zeo-light och la ner det när motivationen dök, men det ska jag ta tag i igen när jag kommit igång ordentligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kära dagbok,

Igår kväll fick jag mina nya pumpar, och jösses! Returpumpen är helt knäpptyst! Riktigt nöjd, enda nackdelen är att jag inte kan kontrollera den med min ReefAngel men det är inte hela världen.

WP-40:orna har också riktigt bra flås. Kör de just nu i ReefCrest mode på 60% och vattnet flyttas riktigt effektivt. Färgerna på mina få överlevande acroporor börjar komma tillbaka och allt ser ut att vara frid och fröjd :)

Planen framöver ser ut som följande:

1. Hitta lämpliga pumphuvuden och bygga en doserpump till RA, tre kanaler borde räcka bra.

2. Jaga fraggar

3. På sikt starta upp ZEOLight igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...