Gå till innehåll

Laggemans 30L Aquatic Nature Cocoon 3.


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Dags att starta upp en tråd då karet har börjat få lite liv efter en lång vänta. :)

Karet är ett Aquatic Nature Cocoon 3 på 30 liter, måtten är 30x30x35cm.

I karet finns för tillfället det tillhörande hang-on filtret, en Aqua-El doppvärmare på 25W och en Koralia Nano.

Jag har tänkt att ha drygt 25 liter vatten i karet, i dagsläget har jag fyllt på med 25 liter för att se hur långt ifrån kanten det blir, saltat upp det med Red Sea Coral Pro, fick en liten hink av det saltet när jag var på invigningen av Saltkaret, tänkte att det var lika bra att använda upp det.

Jag har också köpt en 5-liters dunk idag enbart för att ta hand om vattenbyte i detta karet i framtiden. 5 liter vatten och 175gram salt, skaka och det är klart på ett par timmar.

Enkelt att förbereda direkt efter varje byte så det är klart inför nästa vattenbyte.

Inriktningen i karet är tänkt som fraggburk samt att ha knappar i flera färger och former samt Riccordea Florida som inte trivs i mitt stora kar, de bara skrumpnar ihop och försvinner, däremot fungerar andra typer av skivor hur bra som helst... Nåväl, det ska bli intressant att se hur det fungerar i nanot med en annan sorts skötsel. Jag har planer på att bygga en ytavrinnare och sätta på insuget till påhängsfiltret, men jag behöver nog lite pvc-rör i mindre dimension för det. Får se vad jag hittar i bra-o-ha lådan i helgen. :)

Det ska i en BTN slimline för att skapa en intern sump där tekniken skall gömmas, koralian ska också gömmas bak BTN'en, men ett hål kommer göras där streamern ska blåsa ut vatten för cirkulationens skull.

Som belysning ska det byggas ihop en nano-led av en kylfläns med ett antal 3W leds från Rapidled, en beställning på leds och upphängning är gjord, flänsen har jag redan och även en driver. Kommer köra alla leds i en slinga, 13 st totalt. Separat tråd om det bygget kommer så fort leds'en har landat i Hässleholm, där de ska hämtas upp tillsammans med BTN'en.

Var det någon som sa :nya bilder:

post-1377-14468923435524_thumb.jpg

När jag tog bilderna så hade jag även i doppvärmaren från det stora karet för att få upp temperaturen så fort som möjligt. Jag kommer lägga i någon liten sten från det stora karet för att få igång det lilla filtret i hang-on filtret så snabbt som möjligt. Inte för att det kommer ha en större renande effekt, men för att bli en bra grogrund för bakterier.

Så fort BTN'en är på plats ska startbakterier tillsättas för att få igång karet så snabbt och stabilt som möjligt. Det har fungerat i tidigare kar, nu är detta ett mindre kar, men jag vill fortsätta i samma regi som tidigare då det fungerat bra för mig. :)

Nu händer inte så mycket på ett par dagar, men ville ha igång tråden iaf.

post-1377-14468923434599_thumb.jpg

post-1377-14468923434855_thumb.jpg

post-1377-14468923435096_thumb.jpg

post-1377-144689234353_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad säger man, en smiley säger mer än tusen ord? :ler:

Det är väl på tiden att det blir något anständigt av det hela. ;)

Såg tråden där du skrev att dina florida inte trivdes i ditt stora kar, så tändes ett litet ljus hos mig i hopp om att kunna få köpa en eller ett par, men nu ser jag att du ska starta upp ett likadant kar som mig, någon gång hoppas jag dock komma över en florida, ska bli kul och se utvecklingen av ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt.. Låter som om det kan bli bra det här med BTN o led mm, hur har du tänkt det med BTN o sump lösningen.

Kommer hålla ögonen på tråden så får vi se hur det funkar, kanju faktiskt vara trevligt med ett litet kar i sovrummet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt.. Låter som om det kan bli bra det här med BTN o led mm, hur har du tänkt det med BTN o sump lösningen.

Kommer hålla ögonen på tråden så får vi se hur det funkar, kanju faktiskt vara trevligt med ett litet kar i sovrummet...

Tanken är att BTN'en blir som en avdelare till en intern sump där jag har påhängsfiltret och min nanostreamer som "retur".

ser låvande ut hoppas vi får se resultat när de kommer saker

I helgen som kommer ska jag hämta hem BTN'en samt ta en tur till närmaste zoogigant och se om jag kan hitta lite passande sten att limma upp på bakgrunden för att fästa knappar och skivor på.

ooooh ett Nano till. Roligt med flera Nano´s.

Begränsningarna blir roliga efter ett tag ;)

//Danielj

Därav att jag inte byter kar, utan endast har det som fraggtank så jag slipper ha pluggar och småbitar av koraller på botten i det stora karet. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt med ett likadant akvarium som mitt, jag ska följa utvecklingen på detta kar med spänning.

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Jag har mycket att leva upp till om jag ska kunna mäta mig med ditt bygge Hans. :)

I morgon kväll bär det av till Hässleholm för att hämta hem BTN'en och sen ska det byggas i helgen. :)

Jag har gjort två varianter på ytavrinnare som kan kopplas på hang-on filtret, får se om det behövs eller om ytrörelsen i "boxen" kommer vara tillräcklig för att hålla ytan ren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 st led till ca 30 liter,,, där sprack min gissning på att 12 st skulle va bra nog för ett 60 liters haha Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag kör 12st led till 18 liter! Nu blir man ju sugen på att fixa till sitt eget nano.. Har en burk revskumm hemma som måste gå åt.. Vad har du tänkt ha i hang-on filtret Jimmy? Det borde väl räka med vattenbyten en gång i veckan eller så.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I fredags var jag uppe hos Manne och hämtade hem en BTN som jag bytt till mig av Lasse samt en halv tub med transparant silikon så jag kan få till en kammare bak för att gömma tekniken i.

Nu har det dock uppkommit ett par frågetecken om hur jag snyggast och enklast löser det hela.

Ska man ta och kapa till en bit för veggen till sumpen och en bit att lägga över botten där man i förväg borrar ett antal hål utplacerade över hela ytan för att sätta fast fraggpluggar i?

Eller ska man skippa delen på botten och istället skaffa ett par bitar väldigt porös/grenad död LS som man lägger i karet där man med lätthet kan placera ut pluggar i "grenverket" på stenen?

Eller ska man skippa någon typ av inredning helt och köra på fraggraster över hela bottenytan?

Tankarna går innan man sätter igång och tömmer ur karet för limning...

Ljusrampen till nanot är klar så långt att jag testkört belysningen ytan fläkt och jag kan med lätthet köra passivt utan att flänsen blir mer än ljummen. :)

Kör med 8xRB, 4xCW och 1xNW. JAg ser ingen skillnad på CW och NW med mina ögon, så kan inte säga att det hade blivit någon skillnad att köra enbart det ena eller andra.

Alla 13 dioder har 40-graders linser, men det känns mer som 20-graders faktiskt när man tittar i vattnet från sidan. JAg kan med lätthet sätta rampen 20-30cm ovanför karet och ändå bara få koncentrerat ljus på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikonet fick sig en släng med korallsand, sen hittade jag en hink med korallkross som stått i garaget ett antal månader. Tänkte använda det som bottensubstrat.

Avrinningen till sumpen är tänkt att ske i det "jacket" som är i mitten på BTN'en. Vi får se hur det fungerar i praktiken. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller nog med lasse här tyvärr, men det blir nog bra ändå :-) Ytspänningen gör konstiga saker vid överrinnigar.

Kommer du köra med osmolator till karet förresten? För det känns som att det kan gå ganska snabbt annars med avdunstningen tills pumpen går torrt då den sitter så högt upp? Fast du kanske ska köra med täckglas, då minskar ju dunstningen kraftigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med täckglas och utan osmolator i en vecka ungefär, avdunstnigen i hela karet låg på ca 5mm, sett till baksidan så blir det kanske det 4-dubbla, dvs ca 2cm. Pumpen ligger en bra bit under utan, iaf sen innan, men märker jag att det blir för låg nivå så får jag limma på en bit BTN till på den "avsatsen" som är på baksidan av BTN'en, då får jag upp nivån ytterligare, sen får man lösa avrinning bak på något annat vis. Som sagt, ska testköra och se hur det blir. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ikväll fick jag fyllt upp karet igen samt fyllt på med korallkross. Avrinningen fungerar faktiskt rätt så bra, det är en nivåskillnad mellan visningsdelen och sumpen och det är ingen hinna på ytan. :)

Däremot lite dis efter att jag lagt ner korallkrossen.

Ska kolla lite värden i karet imorgon när det fått stå och dra runt ett tag och sen blir det kanske ett vattenbyte om fosfaten är för hög.

Lite bilder på det hela nu ikväll:

post-1377-1446892361297_thumb.jpg

post-1377-1446892361124_thumb.jpg

post-1377-14468923611509_thumb.jpg

post-1377-14468923611913_thumb.jpg

post-1377-14468923612133_thumb.jpg

post-1377-14468923612381_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...