Gå till innehåll

Aqua Medic Blenny


Wretling

Rekommenderade inlägg

I somras sålde jag mitt gamla kar på grund av bristande intresse +kostnader men jag kanske skulle ha tänkt efter lite innan :)

post-4365-14468923872462_thumb.jpg

Mitt gamla 500 liters

Den var inbyggd i väggen och det blev lite tomt efter den och jag ville ha ett nytt, jag tänkte först på en ”shallow reef” för en av sakerna som var jobbig med det gamla var djupet och höjden (120x70x60). Jag fastnade för en Aqua Medic blenny pga. av måtten (40x50x40).

Nu har jag iallafall fått igång det och köpt lite ls, I det gamla körde jag på ca 10%sten (kg) av totala mängden vatten. Denna gång kör jag bara 4,5kg och istället för stora tunga stenar är det väldigt ihåliga stenar med gott utrymme under så vattnet kan cirkulera runt ordentligt. Verkar smartare än att betala för tunga kompakta stenar + att efter ett tag med det gamla karet så tog iallafall korallerna över allt utrymme.

post-4365-14468923872609_thumb.jpg

Man kanske inte ser på bilden men den är väldigt ihålig och gott med utrymme under.

Jag kommer köra bb för att minska alla partiklar som flyger om kring (hade lite problem med det i förra) Men man kanske ändrar sig.

Ljuset i Blennyn hoppas jag räcker till att börja med, jag hade tänkt mig max ett par acroporor och då ljuset är mer koncentrerat än lysrör så kanske det fungerar. Nu kanske man slipper kalkalger på glaset då t5 sprider ljuset så mycket. Jag har en extra 3w royal LED som jag avslutar ”ljus”dagen med.

post-4365-14468923873642_thumb.jpg

Till detta ville jag ha styrbar pump så jag köpte en tunze 6055 (ingen styrenhet till den än)

Jag köpte även en tunze osmolator 3155 så jag slipper fylla på vatten varje dag.

Förra karet körde jag balling men jag ska försöka köra kalkwasser tillsammans med tunze 3155, få se hur det fungerar. Fast man måste kanske ha lite koraller först :)

En nackdel med en Blenny är att jag tycker om kirurger och favoriten var min gamla Japonicus. Jag får satsa på nån mindre stimfisk istället, anthais kanske kräver ett större kar?

Är det nån som har några andra förslag?

post-4365-14468923873063_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...