Gå till innehåll

Dags för mig att testa LED bygget :)


wrang

Rekommenderade inlägg

Ja då var det dags för mig att sätta klona i led belysnings tankarna men först så funderar jag hur mycket denna kylfläns klarar och ifall de är optimala som kylfläns

Har 7st utav denna modellen.

post-736-14468923999129_thumb.jpg

7x8,5cm

höjd 4cm (flänsar 3,2mm aluminium 0,8mm)

FInns det nått sätt att se hur mycket varje kylfläns kan klara eller får man testa sig fram?

Har köpt en Drivare Inventronics 40w

1050mA suitable for 4-10 Cree XP-G LEDs

post-736-14468923999316_thumb.jpg

post-736-1446892399949_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kolla igenom de byggen som finns med kylflänsar av olika salg, jag tror att du kan komma snyggt och slimmat undan om du använder dig utav en fyrkantsprofil och sen om det behövs, en fläkt på den direkt, utan en kylfläns emellan som höjer hela bygget på höjden som denna gör.

Ska bli kul o se hur den slutliga designen blir. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är att du kan belasta vanligt 4-kants rör i alu rätt mycket innan det blir för varmt, och en vanlig liten fläkt kan klara av att kyla dem tillräckligt.

Spana in Mannes fraggramp som kyls av en enkel 120mm fläkt, 4st 30x30mm rör, 500mm långa, bestyckade med ett 20-tal leds, rören blir inte ens ljumna. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är gjord för att klara en P4 på 70w under 55 grader om jag ser rätt så en 50w led bör den klara utan problem om det är fri luft runt om.

Tejpa dit mätkroppen till en digitaltermometer och fyll upp med en klick kiselfett så att den får flänstemperaturen. Om den blir för varm så får du bara minska strömmen i lysdioden men den risken är liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt tack så mycket alla för ideer och hjälp!

Vet ej riktigt hur jag tänkt ;) men köpt en driver å så är ideerna igång. Kylflänsarna hade jag liggande.

Helst hade jag velat haft den inbyggd i min befintliga ramp men tror att det blir för varmt. Vill helst slippa fläktar huvudtaget. De kylflänsar jag har liggandes är för breda för att få in i rampen men att såga av dom på bredden funkar.

Så om man går efter det ni skriver å denna Kylfläns klarar typ 30-50watt så 2st 3watts borde funka även om jag delar på den....

Cree XP-G är ju 20mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kruxet är inte värmen från LEDen i ditt fall.. Det är Mh värmen som ställer till det.. Nu kan jag inte måtten som du kan få "plats" med i rampen, men bästa sättet i sådant läge är tyvärr fläkt i gavlen så du får in sval luft mot kylflänsen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kruxet är inte värmen från LEDen i ditt fall.. Det är Mh värmen som ställer till det.. Nu kan jag inte måtten som du kan få "plats" med i rampen, men bästa sättet i sådant läge är tyvärr fläkt i gavlen så du får in sval luft mot kylflänsen..

Ligger mellan 41-65gradet inne i armaturen när jag mäter

post-736-14468924005014_thumb.jpg

post-736-14468924005205_thumb.jpg

post-736-14468924005404_thumb.jpg

Får lätt in en 40mm fläkt på vadera sida av mh-lampan

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På det sättet som du visar så kommer du få en fin vinkel på blåljuset - det kommer att gå mot baksidan där dina koraller förhoppningsvis växer upp på höjden. Kan du få det Estetiskt tilltalande så skulle jag nog köra på den lösningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 år senare...

Har nu fått lite mer ideer ang detta bygge.

Drivare tänkte jag mig från Helvar LED driver Multi med dali styrning (LC1x30-E-DA DALI LED Driver)

Om jag skulle ta bort mina 2x8watts blåa lysrör å komplettera med 3watts led istället, undra vilka blå nm man skall köra med för att få lite mer effekt men ändå bra ljus

ytan som kan tänkas byggas på är bara 26x4cm på vardera sida och en maxhöjd på 6cm

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...