Gå till innehåll

Behöver hjälp med en uträkning.


Aquario

Rekommenderade inlägg

Nej det är helt bakvänt. Det som menas är att en liter Remosphos kan ta upp upp till 30 gram fosfat.

Jag skulle rekommendera att du kör med 50 gram per 100 liter vatten och byt en gång per månad när karet är riktigt igång. Om du har mer än 0,1 mg/l så börja med hälften och byt varannan vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Har köpt Remophos i söndags och sköljde den i kranvatten. tog ca 400 gr till mitt 1000 liters akvarie. Har en reaktor där jag lagt mediet i. med en 1500L/h pump

Har nu haft grumligt vatten och brunt over allt sedan söndags.

kommer grumligheten att försvinna? är det en kemisk reaktion ? hade 0,16 PO. har jag gjort nåt fel eller det blir så när man har nytt media?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt Remophos i söndags och sköljde den i kranvatten. tog ca 400 gr till mitt 1000 liters akvarie. Har en reaktor där jag lagt mediet i. med en 1500L/h pump

Har nu haft grumligt vatten och brunt over allt sedan söndags.

kommer grumligheten att försvinna? är det en kemisk reaktion ? hade 0,16 PO. har jag gjort nåt fel eller det blir så när man har nytt media?

Jag förmodar att det är järnbaserad fosfatremover. Som stig skriver ingen rörelse i reaktorn. Jag skulle göra ett vattenbyte och suga rent så mycket som möjligt.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att du har för starkt flöde. Max flöde bör vara ungefär en akvarievolym per dygn. Och det får absolut inte röra sig i filtret.

En akvarievolym per dygn? Inga fosfatfilter rekomenderar så lågt flöde....

När man pratar fluidiserande filter så betyder det vän att mediat är suspenderat?

Hur snabbt bör man max sänka högt fosfat? Jag mätte ikväll och såg stt det var skyhögt, så jag hat uppenbarligen hagt aldrles för lite media/flöde.

Körde 750 l pump på ett RE 3.5 med 2 dl järnremover och 2 dl kol till 800 l vatten. Inget rörde sig

Nu la jag i 3 dl kol, ca en dl alu-remover och 8 dl järnremover samt bytte till 1000 l pump. Järnremover trycks upp i taket men yr inte omkring.

Läge att tänka om på nåt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag står fast vid högst en akvarievolym per dygn för fosfatfilter.

Det kan ge en halvering av fosfatvärdet per dygn och mer skall vi inte utsätta koraller för. I kolfilter kan vi ha betydligt högre flöde.

Om järnmediet rör sig skavs det av små järnpartiklar som kan hamna i porerna på huvudet på t.ex kirurgfiskar och orsaka inflammationer(HLLE). De kan skada koraller också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Galet lågt flöde, har ändå rätt stort kar... Vet ibte riktigt hur ja skulle åstadkomma ~ 30 l/h...

Är detta en ligt en teori om ha lång kontakttid mellan vatten och media, ekler är det enbart för att inte ha rörelse och mekaniskt slitage?

Jag fyllde upp filtret med vadd iaf och ströp pumpen till ca hälften...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är både kontakttid och att det skall ligga still.

Om man skall utnyttja mediat till 100% skall flödet inte vara mer än 1 medievolym per timme!

Men så stora fosfatreaktorer har ingen. Men när man styr flödet kan man gott fylla upp rektorn till 2/3. Har man 1 eller 2 kilo i reaktorn kan det räcka något år. Man kollar Fosfatvärdet ut från reaktorn. Det skall vara noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig haft fosfatmedia förut. Måste man ha en reaktor? Kan man inte ha en strumpa eller dylikt i en lugnare del av sumpen exempelvis?

Det brukar gå bra att köra i en finmaskig nätpåse också. Åtminstone för små och medelstora akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig haft fosfatmedia förut. Måste man ha en reaktor? Kan man inte ha en strumpa eller dylikt i en lugnare del av sumpen exempelvis?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Jag kör på det viset. Har lagt en mediapåse med remover och en med kol vid utblåset från skummaren samt innan bubbelfällan. Fungerar utmärkt i mitt 490-liters.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
On 7.10.2014 at 09:47, stigigemla sa:

Det är både kontakttid och att det skall ligga still.

Om man skall utnyttja mediat till 100% skall flödet inte vara mer än 1 medievolym per timme!

Men så stora fosfatreaktorer har ingen. Men när man styr flödet kan man gott fylla upp rektorn till 2/3. Har man 1 eller 2 kilo i reaktorn kan det räcka något år. Man kollar Fosfatvärdet ut från reaktorn. Det skall vara noll.

 

Så tanken är att lägre vattenflöde ger en mer effektiv upptagningsförmåga per enhet media. Men kan man praktiskt köra så lågt flöde genom en reaktor eller riskerar man svavelväte?

Tänker om man t.ex. har 1 liter. Då skulle flödet vara på 1 liter/timme för att utnyttja mediat till 100% (om jag har förstått riktigt) är det då inte risk för syrefria zoner inuti filtret?

Undrar också.. om man har så stor belastning att den volymen media man har i reaktorn inte hinner ta ut tillförseln av fosfat till akvariet när man kör ett långsamt flöde kan man då bara öka flödet för att få en mindre upptagningseffekt men samtidigt ett mer effektivt filter eftersom mer vatten blir processerat.. eller tar det ut varandra så att den enda möjligheten att få bukt med fosfatproblem om man tillför mer än vad mediat kan exportera är att öka mängden media? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Jag brukar rekommendera en akvarievolym vatten per dygn genom reaktorn och 0,1 % media av akvarievolymen.

Men ditt kar är så våldsamt överbelastat att jag tror inte att det går att få rätt på det genom fosfat och nitratreducering.

 

Ok men hur länge har du mediat i då?

 

Jag kör på 0,05% media av akvariets volym nu och det sänker värdet men jag får byta media så ofta att jag börjar söka efter ny metod istället. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...