Gå till innehåll

Lasses Percula 120


Lasse

Rekommenderade inlägg

Bild 1 och 4 kan man titta på och bedöma. Bild 1 ser bra ut i mina ögon, inte så mycket brunt kladd, Euphyllian på bild 4 är ganska brun i stammarna.

Så antingen kommer inte ljuset åt på Euphillian eller så är det fosfat i vatttnet. Men akvariet har varit igång länge så jag tror på ganska låg fosfat.

Gissar på 0,04:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall ta en liten film senare under dagen så ni får se helheten men som sagt - de flesta av er är inte i närheten av det värde jag fått från Triton Lab. Jag har aldrig mätt fosfaten i detta kar förut, aldrig. Jag har arbetat efter lite andra riktlinjer vad gäller färger och överlevnad. Jag tror inte på teorin om fosfat som orsak till bruna koraller. I inlägg 306 i denna tråd så finns en acropora som jag har haft i ca 5 år. I alla kar jag sett denna klon så har den varit den brun - men inte här - här är den grön och den sitter liter skuggigt. Korallen på bild 1 har varit här i en månad men inte ändrat färg i större utsträckning. De olika tung och "platt" korallerna har färger som med råge överträffar hur de såg ut när de kom in. Dessutom de är köttiga på ett sätt jag aldrig sett innan. Jag ligger högt i jod och kalium och har lite koppar i systemet. Jod är ca 5 gånger för mycket enligt riktlinjerna och kalium ca 1,5 gång över. Kalcium över 500. De höga värdena för spårämnena skall jag försöka bedöma lite längre fram men det kan vara idé att ta det lite försiktigt med doseringarna. Men ett är säkert - joden har betydelse för färger. Men dessa nivåer skall tas ner. det är ca en månad sedan jag tog provet och jag har fortsatt att dosera spårämnen så de bör vara högre nu. Denna dosering är dock stoppad och jag överväger att byta vatten några gånger. Dock är det ett vågspel att ändra för fort så jag lutar just nu åt att ta det väldigt piano och inte göra vattenbyte. Jag kommer att göra vattenbyte om det kommer att se kritiskt ut. Fosfatnivån är jag dock inte orolig för - den dödar inte men jag kommer utgå från den nivå jag har nu och gå neråt för att se om jag får bättre tillväxt. Vad gäller nivån så fortsätt gissa. Två har ringat in värdet

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Janne titta på inlägg 306 och det finns en till levande acropora som fick mycket av underdelen avskavd av en okinawae goby men som sedan har behållit sitt utseende och blivit lite bättre i färg - kommer bild senare

@ Laggeman - du är suverän!!!!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är att under denna tid sedan värdena togs (de är inte lägre nu) har det tillkommit minst 3 koraller. Jag har inte haft något problem att tillföra nya koraller från kar med låga näringsvärden sedan jag började med att dosera spårämnen - sent i somras. Montiporan på bild 1 kom i julas, samma med den stora bubbelkorallen. En acropora är introducerad i höstas. I mitt kar verkar inte fosfaten spela någon större roll för överlevnaden och färgningen i alla fall. Det verkar finnas andra faktorer som är viktigare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är att under denna tid sedan värdena togs (de är inte lägre nu) har det tillkommit minst 3 koraller. Jag har inte haft något problem att tillföra nya koraller från kar med låga näringsvärden sedan jag började med att dosera spårämnen - sent i somras. Montiporan på bild 1 kom i julas, samma med den stora bubbelkorallen. En acropora är introducerad i höstas. I mitt kar verkar inte fosfaten spela någon större roll för överlevnaden och färgningen i alla fall. Det verkar finnas andra faktorer som är viktigare.

MVH Lasse

Absolut Lasse, jag lyssnar och läser:). Varje teorii och ide och test är värd att prövas och respekteras. Och det är kul när vi går på djupet med en tanke och ide:) Så kör på Lasse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Janne titta på inlägg 306 och det finns en till levande acropora som fick mycket av underdelen avskavd av en okinawae goby men som sedan har behållit sitt utseende och blivit lite bättre i färg - kommer bild senare

@ Laggeman - du är suverän!!!!

MVH Lasse

Det skulle vara roligt att veta vilken färg din Acropora skall ha? Polyperna kan nog inte bli brunare, om en Acropora går mot brunt eller grönskimmer tyder på mycket näring. Det är mycket annat som ställer till det också, koppar + andra spårämnen som är höga.

Det rolig med den är att den har bra polypexpansion, men det tror jag tyder på stabila förhållande. Jag har alltid hävdat att det är bättre med stabilt dåliga värden än att en massa parametrar åker berg och dalbana i jakten på bra värden.**

Visst överlever den men den ser ut som en krympling(ingen ståtlig Acropora med skira koralliter) och den har varit med om vävnadsdöd. Troligen en tålig sort, en svårare hade varit död för längesen.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra artikel och jag kommer att stoppa min införsel av metaller också. Sedan testen har jag börja dosera denna del och det betyder järn. järn var 0 vid testtillfället och jag tror att det så skall bli - det betyder ingen järnbaserad fosforreduktion i mitt akvarium.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att Järn m.m kan ge en ökad algtillväxt var väl ingen nyhet direkt. Vad som blir så fel är att att det är lätt att dra slutsatsen att använd inte järn så får du inga alger och du kan ha hög fosfat och korallerna kommer bli jätte-fina. Men när fosfaten sjunker och korallerna börjar att ljusna, det är då det är dags att tillsätta järn m.m för att t.ex öka intensiteten på den gröna färgen. Tyvärr börjar många tillsätta spårämnen m.m för tidigt i sina kar och får då motsatt effekt. MEN vi har helt olika krav på vad som är snyggt och inte. Vill man inte ha de naturliga färgerna så visst kan man ha både hög fosfat och nitrat, Det är upp till var och en.

Jag har en polare som för två år sedan hade 3,50 (eller så högt som Hanna test gick i stort sett) och 50 i nitrat. Inga alger heller, o inga koraller heller. Hade inte tillsatt varken kH, Ca Mg eller spårämnen på hur lång tid som helst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse! Väldigt snyggt akvarium! Kikade på svaren av vattenanalysen. Använder du kranvatten som top off och vattenbyten? Ska själv skicka för analys och vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig för svar. Använder själv kranvatten och mäter vattnet väldigt sällan. Ser mättesten mer som en fingervisning eller tendens gällande akvariets hälsa. Men det är möjligt att jag ändrar mig efter att ha fått provsvaret :) Jag tror på stabilitet över tid och att välja ett sätt att sköta mitt akvarium på. Kör numera ett stabilt blandrev och har fina färger på hysterix och pocillopora. Möjligtvis observerar jag minskad tillväxt på mjukkoraller, bortsett från xenian och capnella (växer som ogräs).

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som har hänt på senare tid är lysdiodbelysningarna. I starkt ljus påverkas korallerna inte lika mycket av hög fosfathalt. Min hypotes är att korallerna kan hålla maximal tillväxt med färre zooxanteller då.

Men går fosfathalten upp ser man skillnader. Sedan är det också stor skillnad mellan olika koraller vid vilket fosfatvärde de börjar bli bruna eller mörkna. För grön Pocillipora eller Rosa hystrix t.ex kan man nog ha 0,2 i fosfatvärde i riktigt starkt ljus utan att se skillnad.

I naturligt ljus (utomhusförsök) har man sett att någon korall (ingen referens - det är länge sedan jag läste detta) får minskad tillväxt med fosfathalt över 0,25 ppm. Man vet till och med att hög fosfathalt motverkar kalcifieringen.

Xenia och Capnella är koraller som trivs i hög organisk näringshalt. Capnella avger gift(er) till vattnet som kemisk krigföring mot andra mjukisar.

Så för Andreas del skulle jag gissa att effektivare skumning + aktivt kol skulle ändra balansen mellan korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig. Jag följer ditt resonemang. Jag använder aktivt kol och kör skummaren 12 h / dygn. Jag antog att färgerna på stenkorallerna berodde på ändring i näringsvärden. Antagandet baserades på färgskiftning från brun till rosa/lila. Färgskiftningen skedde under några månader. Antog då det samma med mjukkorallerna att den minskade tillväxten berodde på lägre näringsvärden. Detta sammanföll under samma period dvs skillnaderna på stenkorallerna och mjukkorallerna. Korallerna hade då stått under led belysning några månader.

Lasse, ber om ursäkt för övertagande av tråd.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Järn och gröna färger kanske stämmer när det gäller växter men jag är inte 100% på att det gäller korallers gröna färger. Varför järn är nödvändigt för växter är att den är essentiell för uppbygget av klorofyll - klorofyll är ett grönt pigment. Koraller har en hel del andra proteiner som är aktiva i fotosyntesen - även om både klorofyll A och C finns med. Den gröna färg vi ser på många koraller bedömer jag inte ha direkt med klorofyllen att göra utan det är andra pigment men framförallt är det flourescensen som bidrar med det gröna. Mina gröna färger är mycket intensiva utan järn. Jag är ganska övertygad om att många algfria akvarier har 0 i järn - titta på de resultat som har offentliggjorts - oftast järn = 0

@ Andreas. Jag använder kranvatten men är osäker på om kopparhalten beror på det. Om så är fallet (vilket jag skall undersöka) kommer jag försöka hitta en lösning på det. Till en början blir det mer Easy Life och mer genomspolat kallvatten.

Vad jag ville med att publicera siffrorna är att få igång en debatt - inte förespråka höga fosfathalter. Men - mina värden visar att åtminstone i mitt kar så stämmer inte en hel del av de påstående som florerar om hur skadlig hög fosfat är. Med hög menas då värden strax över 0,05 ppm och folk uppmanas att jaga värden annars inträffar korallernas omedelbara apokalyps. Så är tydligen inte fallet för mig - långt ifrån. Det finns tidigare i tråden två väldigt bra länkar - titta på dem, speciellt denna - och det kanske kan anas att det finns andra sanningar också. Det finns även en tråd på RC

Jag har väl en del teorier om hur det hänger ihop men jag hoppas att vi kan ha en ordentlig disk. i denna tråd om fenomenet så skall jag utveckla dem.

En sak till - ta fosfatvärdet på 2,3 med en nypa salt. Det är beräknat på en fosforförekomst (rent P) i vattenkolumnen och kan därför innehålla en del organiskt fosfor också) - men högt är det

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här lamt har det inte vart här inne sedan jag började 2006. Inga upprörda känslor - inga elaka kommentarer - inga teorier - inga diskussioner. Nåväl idag tog jag för första gången en Hanna Checker i min hand - fick bli den som mäter PPM :). 2,27 i fosfat en månad efter förra provet. Korallerna (läs stenkorallerna) ser oförtjänt fina ut - de har inte tjuvläst resultatet. Några fiskarter (kardinaler) och eremiterna har dock haft bättre dagar. Har förlorat de flesta kardinalerna och eremiterna springer inte som tidigare. Nu skyller jag inte detta på fosfatvärdet men det måste vara något annat i vattnet som orsakar det här. Kopparvärdet kan vara misstänkt men snäckor, borstmaskar, koraller, sjöborrar och andra djur mår bra. Kopparen tror jag inte kommer från kranvattnet eftersom jag inte märkt något i min andra kar och Red Sea Max har varit igång 1,5 år längre. Jag tror jag överdoserat spårämnen, framförallt jod och kalium. Jag har även använt Color C som innehåller Järn, Mangan,Koppar,Kobolt, Aluminium,krom och nickel. Det här visar att det kanske i framtiden är viktigt att använda tjänster såsom triton Lab för att se att man ligger rätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här lamt har det inte vart här inne sedan jag började 2006. Inga upprörda känslor - inga elaka kommentarer - inga teorier - inga diskussioner.

Jag tror "acroexperterna" inte är så upphetsade för de vet att noll nitrat och fosfat inte är bra. De vet också hur man tunar in fosfat och nitrat inom vissa intervall för att strypa zooxanthellerna precis lagom så färgerna blir finast (enligt dem). Som du själv har varit inne på så kan man med rätt mängd spårämnen också styra färger. Det är deras grej. Häftigt är det, tycker jag men lite för komplicerat för min smak. Du har ju inte ett fantast-sps-kar (men mycket coolt blandkar tycker jag:)) så det är svårt att dra slutsatsen att man kan ha ett ooh-aaah -ooh fantastiskt sps-kar med 2,5 i fosfatvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...