Gå till innehåll

Revpelare med cirkulation?


maca

Rekommenderade inlägg

Hej,

Planerar att bygga om lite i min tank och går och grunnar på att bygga en revpelare, antingen med GF rör eller VP , frågan är vilken dimension som är lämplig? 20, 25, 32?

Jag har sökt men inte hittat några bra bilder på pelare med cirkulation, jag antar att det bara är att tex plugga botten av röret och sedan borra lämpligt antal med utblås, men är det någon som har tipps på länkar till inspiration?

tanken är ett Lido 120 , så det blir inga gigantiska pelare utan tanken är att leda en del av returen från den tilltänkta sumphörnan till pelaren.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett rätt så högt kar ett tag på ca 100 liter, i det hade jag en enkel revpelare enligt denna principen, jag tog och byggde ihop av VP-rör med vanliga tillhörande 90-graders böjar, borrade stenen med 20mm borr, sen trädde jag på dem tills jag blev nöjd. Borrade ett antal 5mm hål längs med just med tanken att jag skulle få ut smuts från stenen samt att det inte skulle bli stillastående vatten i röret. Jag hade en maxijet 1000 som jag matade med vatten via en ytavrinnare. Det funkade bra, men karet blev inte långvarigt i min ägo så jag kan inte säga om det var ett lyckat koncept i det långa loppet eller om det bara är ett sätt att göra det krångligare. :)

Jag tror att du får bra ciirkulation bland stenen om du bara ser till att ha ett brett flöde i karet, även om du har en pelare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...