Gå till innehåll

Byte av led till annat fabrikat, nyare utgåva.


Henric

Rekommenderade inlägg

Jag har en Maxspect G2 armatur och jag funderar på att byta ut en del led mot andra. Jag är osäker på om det är semiled eller cree jag har idag.

Hur är det om jag skulle byta mot nya led som ger ett större ljusflöde men ändå samma effekt på. Det borde fungera men vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strömmen är fast (bestämd av rampen), men den får ju inte överskrida max för den LED du tänker koppla in. Varje typ av LED har för varje strömstyrka en given spänning, och den får inte skilja sig för mycket från den LED du byter ut för om den totala spänningen över alla LED i en slinga hamnar utanför det intervall som rampen klarar av så riskerar den ju att gå sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Maxspect g2 160. Tyvärr vet jag inte om det är semiled eller Cree i den Och jag har inte skruvat isär den heller. Jag funderar på om de är stämplade med fabrikatet.

Är det stora vita chip 30w , 2st eller är det stora blå chip 4st ??

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Maxspect g2 160. Tyvärr vet jag inte om det är semiled eller Cree i den Och jag har inte skruvat isär den heller. Jag funderar på om de är stämplade med fabrikatet.

Semi-ledarna har en rund lins som sitter på en keramisk sockel (dvs de blå och vita LED´arna ser likadana ut) - i CREE armaturen är det de vita som är CREE och de har ljuskällan direkt på plattan -fyrkantiga typ 2x2mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Semi-ledarna har en rund lins som sitter på en keramisk sockel (dvs de blå och vita LED´arna ser likadana ut) - i CREE armaturen är det de vita som är CREE och de har ljuskällan direkt på plattan -fyrkantiga typ 2x2mm

Ok, men det kanske är så att du vet svaret för jag köpte den hos er. Det var jag som köpte den sista du hade på hyllan.

Den fungerar klockrent, men det skulle vara kul att veta vad man har för möjligheter framöver med andra led.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta Magnus. Det är två stora vita chip.

Det skulle vara intressant om det fanns en teknisk beskrivning på rampen. Maxspect vekar bara ha info på den nyare rampen Mazarra.

Det innebär att din ramp är helt med SEMI Leds.. Så nu vet du det..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skickade ett mail till Maxspect och frågade om g2-rampen och fick följande svar:

Hi Henric,

So sorry for the late reply, we are having our Chinese New Year holiday and will be back to the office tomorrow.

In the G2-160w there are 32pcs of 3w SemiLEDs (Royal Blue, Cool White and Violet), driven at 700mA, and 2 pcs of 30w Cool White LEDs, driven at 1A, 26v.

You can use the new LEDs from Mazarra to replace any 3w LEDs on the G2 products, but they will all be driven at 700mA. The 30w LEDs can not be replace since the votige will be too hight.

2012-01-31


maxspect

Thanks and Best Regards!

梁卫昕

Vico Liang

Product Manager

__0@Foxmail.net

www.maxspect.com

广州达至电子科技有限公司

Email: service@maxspect.com

tel:+86 20 28930081

Fex:+86 20 34273943

Mobile: +86 13826214123

Så nu vet jag vad jag kan förvänta mig. Det innebär att jag inte kommer att få ut fullt ljus av en nyare typ av 3w-led men ändå ett större ljusflöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...