Gå till innehåll

Vilken uppsättning led bör jag välja till mitt kar


Tobbe

Rekommenderade inlägg

Hejsan allihopa!

Tänkte att jag kunde få lite hjälp med att dimensionera belysning till mitt kar av er som kan detta.

Karet är 150 cm långt 90 cm djupt och 70 cm högt (dock är det bara plats att hänga belysning på 60*150 cm då akvariumet är inbyggt i en vägg). Jag har kollat in aquastyleonline vilket verkar vara prisvärt.

Det är alltså led som gäller, jag har idag 3 *250 mh med luminarc small och 4*54W t5 rör.

Kommer leds att vara tillräckligt för djupet i mitt kar?

Jag har de flesta sps rättså högt upp i karet men det finns koraller på alla djup i karet.

Tacksam för svar

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Råkar du vara i närheten så kan du kolla in min DIY LED. Mitt kar är 1800*750 , 55 högt..

Jag hade 3*250w Mh samt 2*80 t5

Ny har jag ca 500w LED.

Du bör satsa på något ramp som har linser i rampen om du ska ner 70cm vatten.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju sett ditt kar Tobbe och det är ju uppbyggt som en sluttande vik. Linser i framkant/mitten och utan linser där du har högt skulle jag ha tänkt på. I ditt fall skulle det inte vara fel med en snedramp i framkanten också som lyser upp halvhögt på slutningen i bak. Jobba med en lösning som Manne gjort med ett eller flera Janne86 kort där du kan intensitetbegränsa grupper med 6 LED eftersom du har ett så kuperat kar. Variera typen av chip. Ta tiden att åka ner till Manne och se på hans lösning eller om du är här uppe någon gång - kom och titta på min. Ta tid för att se hur andra har gjort - det finns många lärdommar att dra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju inte möjlighet att styra med mer än timers så det får bli en ganska enkel lösning tänker jag mig. Själv funderade jag på att ta 4 st *24 leds med måtte n 20*50 cm och lägga dem på längs med karet. Frågan är ju om det räcker annars kan man ju komplettera med fler leds med tiden. då kan man ju ha linser framtill och utan baktill. Fördelen jag har är ju att det kan se ut nästan hur som helst då det är gömt i ett rum baktill.

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse!

Hoppas allt är bra, hjälper det att ha starkare leds eller kan man bara komplettera med fler för att nå samma resultat. Man kan ju bygga upp sitt rev på ett naturligt sätt där man har mer ljuskrävande koraller längst upp och tvärtom. Mina 250W MH tror jag inte heller når ner med nått vidare ljus på botten faktiskt men det fukar ju ändå.

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit inne och kollat på 50 och 100 w chip på AC-RC kan man byta ut sina MH mot dem med en bra reflektor på eller får man för dålig spridning på ljuset. Sen kan man ju komplettara med lite perifert ljus runt de starkare ledchipen. Du har väl en del såna chip Lasse. Vilken storlek motsvarar samma ljusutbyte som en 250 w MH? Vilekn uppbyggnad hade du gjort Lasse idee´r.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta på i slutet på denna tråd. Har du lite is i magen så avvaktar du och väntar till Magnus har experimenterat färdigt :) Jag har ingen erfenhet av 50 och 100 wattarna - däremot har jag kört AC-RC:s 10 wattare i ett år nu med mycket bra resultat. Magnus lösning med standardmodeller från datakylning är väldigt bra tycker jag. Jag kör en fläktkylning avsedd för grafikkort till mina moduler på 9 * 10 watt med mycket gott resultat. Hans idée är några 100 wattare av blandmodell (både royal blue och vitt på samma chip) med lins för att trycka ner (reflektor behövs inte med de linslösningarna som finns - där ingår en reflektor) samt några 50 wattare för spilljuset (utan linser)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag fundrear på 30 wattarna 15 st 3 rader om 5 st och sen kanske några 10 wattare för spillljuse. Är 30 wattarna tillräckligt för att nå ner med linser på tror ni.Jag landar någonstans runt 500 w vilket borde vara tillräckligt tycker jag.

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Fel av mig, jag trodde det fanns 30 w men det är tydligen 20 eller 50 w som gäller. Man kanske kan köra 8 st 50 w och 10 st 10 w för spilljuset. Är inte risken att 100 w blir lite för koncentrerat på en mindre yta istället för att sprida ljuset mer med fler chip och färre w/chip?

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse!

Tror du att 50 wattarna kommer att vara tillräckligt med ljus till mitt kar eller ska man sikta högre? Det finns ju en hel del vettigt i det spannet med 50 w tycker jag. Det finns ju också heat sinks och drivers till vettiga priser.

Min ramp kan ju fästas på vägen så att man kan vika den uppåt när man ska ner i karet.

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätter du några med linser så kommer det nog att räcka till med ljus även på botten, tror i alla fall :) Jag läste ju nästan 400 i PAR med mina tio watts på ca 30 - 40 cm djup. eventuellt kommer jag att bygga en prototyp på 50 Watt för att testa lite grejer jag tänkt på och då får vi reda på hur djupt det går.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätter du några med linser så kommer det nog att räcka till med ljus även på botten, tror i alla fall :) Jag läste ju nästan 400 i PAR med mina tio watts på ca 30 - 40 cm djup. eventuellt kommer jag att bygga en prototyp på 50 Watt för att testa lite grejer jag tänkt på och då får vi reda på hur djupt det går.

MVH Lasse

Tror du att den lösningen med durkplåt i alumunium räcker för att kyla ner 50 w leds med fläktar som blåser ner på plåten. Det är ju både en billig och riktigt enket lösning jag har för mig att de har en tjocklek på 6 mm det blir ju rätt mycket gods som tar upp värmen.

MVH Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - kan inget direkt säga men det borde fungera med modifieringar.

Hör med Johan W. Hans ramp tar ju teoretiskt 430 watt och han har en 3 mm durkplåt och han kör iofs grupper på ca 10 watt (1 XLM och 2 RB). Du kommer att få punktbelastningar på 50 watt och lite beror det väl på hur snabbt värmen sprids ut. Om du skulle välja en jämn aluminiumplåt på låt oss säga 6 mm så skulle du ta höjd för att i värsta fall kunna placera en liten processorkylare med heatpipesteknik över de värsta punktkällorna - eller varför inte en sådan här lösning som innebär att du kan blåsa ut värme i vardagsrummet (återvinning). En sådan lösning kan ju också kanske användas till en durkplåt - förutsatt att det finns tillräckligt med plana ytor mellan förhöjningarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - kan inget direkt säga men det borde fungera med modifieringar.

Hör med Johan W. Hans ramp tar ju teoretiskt 430 watt och han har en 3 mm durkplåt och han kör iofs grupper på ca 10 watt (1 XLM och 2 RB). Du kommer att få punktbelastningar på 50 watt och lite beror det väl på hur snabbt värmen sprids ut. Om du skulle välja en jämn aluminiumplåt på låt oss säga 6 mm så skulle du ta höjd för att i värsta fall kunna placera en liten processorkylare med heatpipesteknik över de värsta punktkällorna - eller varför inte en sådan här lösning som innebär att du kan blåsa ut värme i vardagsrummet (återvinning). En sådan lösning kan ju också kanske användas till en durkplåt - förutsatt att det finns tillräckligt med plana ytor mellan förhöjningarna.

MVH Lasse

Durkplåten är ju plan på undersidan så upphöjningarna vänder man uppåt då får man en helt slät yta att montera på, sen kan man ju montera tvärstag på den och klä in den med plexi på ovansidan och undersidan samt sidor. På den sidan man inte monterar leds så gör man hål till fläktarna kanske 4 st som blåser ner på plåten och på undersidan har man då ett skydd över ledarna mot saltstänk/vatten. Man kan ju även göra hål genom durkplåten så att luften cirkulerar runt på både ovan och undersida och sen hål ut i sidorna. Har sett att många som har ett 60 cm högt kar körmed 3 w leds kan det veerkligen räcka till för att penetrera ner i djupet föri så fall borde ju 10 w vara tillräckligt om man kompletterar med lite flera. Däremot har ju 50 wattarna en fördel med att de har en blandade våglängder på ljuset. Tror jag ska satsa på denna lösningen, jag är tacksam för all hjälp och förslag.

MVH

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här kommer jag med en fråga också.

Kollar runt lite på Rapidled och hemmabygge, verkar bli en historia med 78 watt varav 27 watt är med linser (alla leddar i bygget är 3 wattare förutom månljuset).

Lite blandade färger men mest cool white, blue och royal blue, 2 röda för lite variation och månljus.

Mitt akvarium är 45 cm djupt (vatten), 80 L i huvudkaret. 50% av korallerna kommer ligga på 20-10 cm djup, 30% på 30 cm djup och 20% på 40 cm djup.

Tror ni detta kommer räcka? Eller kan jag rent av dra ner? Tanken nu är att dom ska ligga på 3 drivers med olika tider för lite mjukare variation över dygnet. Lins-ledarna är i planen lagda över de djupare områdena.

[TABLE=width: 277]

[TR]

[TD=width: 100][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle avvakta lite i väntan på att Janne får sin styrning klar - då skulle du kunna få en dimbar lösning vilket jag skulle föredra när du har ett så grunt kar. 78 watt är 26 LED - lägger du till två så kan du köra 4 slinger med 7 LED. använda 4 av CAT:arna på Jannes kort och styra med hans styrkort. Då får du dimning, möjlighet att ställa max intensitet och mera. Vänta tills du varit här och tittat.

MVH Lasse

@ Tobbe: Nu har jag en 100 wattare på gång som ett testbygge - återkommer. Införskaffningspris kring 2000 kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte Jannes kort för 16 slingor med 6st 3W'are per slinga?

Det är max läget det :-)

Du använder ju endast det antal slingor du behöver av de 16, men det kan ju vara lite slöseri att inte använda fler än fyra.

Men man kan köra ända ner till 1 st 3Wattare per slinga om man vill och då har man riktigt finmaskig styrning.

Men 2 st per slinga kanske skulle passa i detta fall om man inte vill spara på drivare för utbyggnad.

Dock måste man då fixa fram ett nätagg som ligger på ca 7 Volt, har för mig att det finns lämpliga på eBay.

MVH

/Janne

Edit: såg nu att Lasse skrev 7 st per slinga, missade det så svaret blev kanske lite felriktat, det är faktiskt oftast möjligt att köra med 7 per slinga, men det beror ju lite på. Problemet är ju RB, men de nyare från Cree (minns inte vad de heter på rak arm) ska det fungera med. Bara man håller sig på max 24 Volt eller strax över 24 Volt i total framspänning över LED-strängen och kan mata det hela med 25Volt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju lite till vad man matar med i ampere. RB av XP-E har 3,4 V vid 700 mA (ca 2,3 W) och fungerar 7 st med ett nödrop, vill man köra i 1000 mA (3,5 FV och 3.5 W) får man nöja sig med 6 i slinga samma gäller XP-E av den vita typen. den vanligaste vita typen är XP-G och den ger vid 1000 mA ca 3,35 i FV och funkar då med 7 i slinga med ett nödrop, vid 700 mA så är FV ca 3,20 och då funkar det mesd 7.

Tar vi XT-E så ger den bara ca 3,15 i FV för RB så där går det bra med 7 i slinga

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har hittat fina grejor från Hong Kong som skall leda till min belysning. Har fått hem dem och byggt ihop en modul för testkörning, där var ett fint drag i den. Tanken är att där skall in 6st sådana, för att täcka av ytan 160x60cm (Djup 60cm), på rad i en aluminiumprofil med endast linsen synlig från undersidan. Det blir 2st 20000K och 4 st 10000K, senare skall jag komplettera med 4 st 10w royal Blue tror jag.

Pris med frakt för en sådan här uppsättning ligger på ca 540 kr st.

53 dollar - 1pc 50W 20000K, 4000 lumen, White High Power Led 50Watt Lamp + Waterproof Driver

15 dollar - 1pc White 100w 50w Led Heatsink FAN Aluminium Cooling NEW

12 dollar - 1pc 44.5mm LED Lens Reflector with Base for 20-50W Light

Försökt få dit bliderna men där blir ett rött ! efter bilden och sen kommer jag inte längre, Why?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...