Gå till innehåll

Mitt första akvarium


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har precis startar mitt saltvattens akvarium projekt. Jag kan säga direkt att jag har ingen erfarenhet av akvarier över huvud taget, så jag vill starta denna tråd som en total nybörjare och se vart detta leder till, och jag hoppas att jag kan få råd och hjälp under tidens gång.

Jag har förstått hur pass dyr denna hobby är, och med min strama ekonomi så kommer detta att ta tid tills jag ens kan dra igång akvariet. I vilket fall som helst så kommer detta att ske...bara en tidsfråga :ler:

Beställt är ett ett 240 liters akvarium från Akvarielagret som mäter 120x40x50 cm med välvt frontruta. Jag har beställt detta med en avrinnigs kammare med botten genomföring (5cm från varje kant á 45mm) eftersom jag vill använda en sump. Mitt mål är att skapa en saltvattens miljö med ett mindre antal fiskar (främst clown fiskar), anemoner och förhoppningsvis koraller som trivs.

Min idé är att jag skaffar akvariet, sumpen (med kännedom av skimmerns höjd), och sedan en lämplig möbel innan allt annat. Senare siktar jag på att köpa 2 cirkulations pumpar (Maxijet 3000), en flödespump till sumpen, doppvärmare/termostat, skummare (TUNZE 3115), AquaMedic "Ocean Runner" á 2500L med kontroller om möjligt, Arcadia 1x150W +2x18W +timer, och en helvetes massa PVC slangar och kopplingar. Sedan tillkommer givetvis LS, salter, tester, sand, BTN bakgrunder, osv.

Det jag undrar över för tillfället är Er åsik över min konfiguration och planerad utrustning. Sen undrar jag över behovet av nitrat/fosfat filter, kalcium reaktor och UV-c. Kan detta augmenteras senare med min konfiguration, och behövs ej (i större utsträckning) i början? Jag funderar även på omvänd osmos filter för allt vatten innan första starten och skulle vilja höra era erfarenheter och åsikter.

Jag bifogar nedtill lite bilder över mitt akvarium och planer över sumpen.

Översikt: 1.jpg

Sumpen: 2.jpg

Mycket tacksam för Era åsikter,

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det ser ju bra ut, Men jag skulle nog ta bort det borrade hålet i sumpen, jag ser ingen större nytta med det. Om du ska köpa en ny skummare så rekomenderar jag Deltec mce 500 före Tunze 3115, det handlar om ungefär samma pengar men en betydligt bättre skummare. Jag skulle nog ha gjort sista facket i skummaren lite större, för det är där vatten nivån kommer att sjunka när det dunstar.

Fosfat och nintratfilter är ingen nödvändighet, Fosfatremover kan du ha i ett fack i din sump. Det underlättar om man har en kalkreaktor, men du har ett ganska litet kar så det går utmärkt att vara utan. UV-c är ett krav om du ska ha känsligare fiskar. Har du möjlighet att köra med Osmos från början så gör garna det, det hjälper att minska algtillväxten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaret!

Jag har baserat designen på olika källor på nätet, inklusive från guiden här. Det jag inte riktigt förstår är flödet i refugiumet . Återpumpen kommer att pumpa åtminstonde 2500L i timmen, vilket kommer att medföra ganska hög genomströmning i hela sumpen.

Då frågar jag:

1) Behöver jag kunna reglera flödet genom refugiumet separat (utöver återflödes kranen i retur röret) eller kommer vatten strömmen på ytan att inte störa refugiumets botten (d.v.s riva upp alger och sand som kan blockera pumpen), men röra om tillräckligt för att återföra det nitrat-renat vattnet och microorganismer med min nuvarande design?

2) Bör jag använda en svagare pump eftersom jag kommer att ha 2 cirkulations pumpar på bottan av själva akvariet och en ocean runner nära ytan?

3) Om jag senare vill installera ett nitrat filter och UV-c, kommer dessa att vara externa med separat cirkulation till och från sumpen eller ska dom vara integrerade i sumpen med egna kammare?

Vänliga hälsningar

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så enkelt som möjligt. Skippa borrningen från utavrinningen, led röret rakt ner i sumpen. Skippa refugium, du kanske vill ha utrymmet till andra saker senare tex UVC och Kalkreaktor. Man behöver inte göra allt på en gång, och det är bra att ha extra plats i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu följt era råd och bytt ut vissa delar. Som jag ser det nu, så kommer jag att köra med en 98 liters sump med plats för ett refugum, men kommer troligtvis inte att skapa den direkt. Jag har läst lite andra trådar på skimmers och Deltec:en verkar vara riktigt omtyckt. Så tackar för era förslag! :smiley20:

Newbe: Jag trodde att UVC och Kalkreaktor monterades utanför sumpen med separat cirkulation, eller har jag missförstått?

Här är en uppdaterad översikt;

oversikt.jpg

Jag har kollar in Aquabee UP3000 som retur pump. Jag tror inte att nivån kommer att överstiga 180cm och att jag kommer att använda 1.6cm rör, men vill gärna veta vad ni som har en tycker.

Kan AquaBee pumpen och en Tunze Turbelle Stream 6010 (7000 l/t) med kontroller räcka för god cirkulation i hela akvariet?

Sen undrar jag åter om flödet genom refugiumet. Om sista skilje skivan är av akrylglas och perforerad med hål och pumpen drar igenom nästan 3000 liter i timmen, kan det bli för turbulent?

Sista frågan (för nu =) är om det går att koppla in en stoppventil i retur röret som hindrar vatten från att sugas ner från akrariet till sumpen om pumpen skulle sluta pumpa?

Vore mycket tacksam om ni kunde besvara detta!!! :snurrig:

Hälsningar

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattennivån i karet sjunker inte mer än en cm om pumparna stoppar.

Det blir knappt 2 cm i sumpen. Inga problem alltså.

Jag tror det är större problem med att pumpkammaren där vattennivån ändras är liten. Skall du köra med täckglas på akvariet är det inga problem, men annars, åker du bort över en helg kan returpumpen börja suga luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som stigigemla skriver så vore det fördelaktigt om sista facket i sumpen med returpumpen vore större dvs. innehåller större vattenvolym.

Jag skulle ge skummaren ett mindre utrymme och ett större till returpumpen... typ byta storlek på de två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar! Skisserna och bilderna är skapade i ett program som heter Cinema 4D, som är ett 3D modellerings & rendrerings program.

Jojjens, din skiss ser riktigt bra ut. Om jag gör så får skimmer kammaren bli 20cm, bubbeltrap ~15cm, retur kammaren 30cm och refugiumet 20cm. Eftersom jag förmodar att fosfar/nitrat filter och calcium reaktor (om man vill skaffa detta senare) monteras utanför sumpen, så behövs inte 30 cm i första kammaren.

Blir det någon bubbel bildning i refugiumet från återflödet som i sin tur bildar bubblor när det rinner ner i retur kammaren? Kan man inte då skapa en ny bubble trap där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips kan kanske att ha en ytavrinning med en kam från refugiumdelen med ett rör ner så att det inte börjar plaska allt för mycket när vattennivån i returfacket sjunker. Detta bör även ta bort eventuella bubblor. Minskar även till viss del risken att eventuella sniglar mm i ref.delen tar sig in i returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett sista exempel, om jag uppfatta din beskrivning rätt. Om jag har en genomföring i skiljeglaset för refugiumet med en slang som går ner till botten av retur kammaren och i refugiumet fäster jag en hemmagjord avrinnings kammare i PVC med flera hack i. Detta borde hålla sniglarna borta. Såg ett exempel på detta tidigare.

Vilken vore vettigast med tanke på effektiv genomströmning i refugiumet och få luftbubblor?

ex4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt tycker att du skall köra som på sissta skissen. Kul ide att ha returen i "mitten" å refugiumet vid sidan

Denna bilden gillar jag skarpt.

nemo.jpg

Har du lust att göra lite snygga ikoner till Saltvattensguiden som man kan ha under artiklarna??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den senare är i stil med vad jag menar.

Sen när du ändå är igång och bygger så är det inte fel att som Nitro skriver, att ha en fäskvattentank. Försök få till det om du har utrymme.

Jag hade från början tänkt att ha det som du ritar i din senaste skiss, men det slutade med att jag ersatte refugiumdelen med en färskvattendel. Tyvärr har jag inte plats för både och... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för alla kommentarer! Nivåreglering finns nu på min lista. Jag hittade en AquaMedic SP3000 för 960:- som jag hoppas kan duga. Räcker en plastcistern på 20 liter sötvatten som blir stående brevid sumpen?

wrang: Tackar! Jag kan gärna göra det om du vill, kontakta mig bara. Får bli mitt sätt att bidra då jag måste spara varje slant till akvarie bygget :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer möbeln som blir lika bred som akvariet (120cm) och 20 cm djupare för att ge god plats under för sumpen och annat (60cm). Jag tänker ha en plywood skiva under och över på 15mm. Undre skivan och reglarna kommar jag att köra silikon i kanterna och sedan måla med glasfiber lim för att täta botten ifall ett mindre läckage skulle ske.

ex5.jpg

Bör man måla hela insidan hellre för att motverka fuktskador?

Fick planerna från an tidigare tråd där dom byggde en riktigt stor tank. Som där tänkte jag ha 6 reglar på 4.5x4.5cm stående och en regel ram under och över på 4.5x7cm. Sen tillkommer yttligare 10 reglar som står på undre ramen och håller upp den övre.

Hoppas 70cm höjd är tillräckligt. Skimmerns höjd är runt 50, så 20 cm extra bör räcka. Vill hålla höjden lite lägre p.g.a den mycket lilla vält risken.

Bygge startar så fort tanken är klar för hämtning. Enda riktiga osäkerheten just nu är om AquaBeen (UP3000) kommer att räcka.

Tusen tack för all feedback!

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan ja detta bygge ser riktigt bra ut kul att du tänker igenom detta innan man börjar bygga och läser på hur andra gjort.

Du ställde frågan om en "backventil" finns billigare sätt med att göra ett hål uppe vid ytan från retur röret borra ett tex 4mm hål ca 1cm under ytan skulle det då stanna så rinner bara det vatten som är ovan hålet och häverten bryts då den börjar suga luft.

Bubbel fällorna behöver du ej göra så många räcker med en ner å en upp tycker jag.

Lite avis att man ej byggde sumpen som du skissat på min förra. Kanon ide med att ha ett refugium vid sidan. Du kanske kan ha lite Mangroveskott i detta ;)

Japp jag hlör av mig på din mail

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

http://www.melevsreef.com/55g/55sump.html finns en liknande sump som jag fastnade för. Och med jojjens förslag så övertygades jag. Angående magrove så får jag läsa på lite till om fördelarna. Tänker då på växtens höjd med taket inne i möbeln och dess belysning.

En riktigt viktig fråga till dig wrang är om jordfelsbrytare. Vägguttaget där akvariet ska stå har ingen jordning. Ska jag då ha en jordfelsbrytare innan alla andra kopplingar?

Hälsningar

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Utstrand,

Jag beställde akvariet från Akvarielagret i Lördags då dom hade en 35% rea. Jag beställde det med avrinnings kammare med skiljekam och bottengenomföring. Totalt kostar det 2290:-

Jag vet ej när den är klar, hoppas dock på innan helgen då möbel bygget kan starta. Sumpen blir nästa beställning.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt trevligt;)

Bor rätt nära Akvariebolaget så:P

Hoppas du får det snart då, var de en helt egen ritning, eler såg du ett kar å bestälde hålet å kammen?

Själv måste ja nog fixa lite mer plats här hemma först:( (eller ny lägenhet)

Men de var inte så värst farligt häller, trodde det skulle vara mycke dyrare!

Lycka till med allt, nu lär de roliga börja;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag hoppas det. Ser mycket fram emot bygget. Kommer dock att ta tid tills jag har råd att ens testa karet :ledsen:

Jag beställde kammaren till en av deras 120x40x50 akvarier med välvd ruta. Jag begarde att kammar glaset sattes snett i vänstra hörnet efter jag sett detta i olika kar på nätet.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag håller själv på att planera mitt panorama akvarium på 300liter med tillhörande sump på 112liter och fått en hel del nytta av din tråd. Ska ha en beckettskummare som jag kommer att bygga själv, ska försöka mig på och bygga en streampump, välvd akvarie-ställning, ytavrinning osv. Mycket pga ekonomi men även för att det är kul.

Hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Nelson,

Låter riktigt spännande att du bygger så mycket själv. Jag har sett massor av bra DIY sidor för nästan allt. Skulle själv göra det om jag kunde, dessutom är jag för nojjig för att lita 100% på min egen konstruktion ifall det skulla börja spricka/läcka :ler:

Säkert känner du till denna tråd, men skriver den hära ifall. Obegränsat med hembyggen: http://www.reeffrontiers.com/forums/showthread.php?t=3648

Hälsningar

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...