Gå till innehåll

Mitt första akvarium


Dez3d

Rekommenderade inlägg

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ok, i väntan på helgen då resterande delar av retur rören skall limmas så har jag införskaffat bakgrundsfärg (Toplac Östersjöblå) och skissat lite preliminärt på vilka invånare som ska få bo i karet.

Tänkte höra med er vad ni skulle tycka om följande samling till att börja med. Givetvis kommer invånarna att komma hem vartefter;

Fiskar:

2 st. Clowner (Amphipron ocellaris)

1-2 st. Blå djävul (Crysiptera cyanea)

1-2 st. Gobi (Nemateleotris decora)

1 st. Gobi (Valenciennea pullaris) för sandrengöring

1 st. Kirurg (Zebrazoma desjardini)

Räkor & Kräftor:

3-4 st. Putsarräkor (Lysmata Amboinensis)

2 st. Blåbenade Ermitkräftor (Clibanarius Tricolor)

Övrigt:

Skivanemoner (Discosoma Spp)

Mjuk korall (Cladiella sp.)

Ocellaris anemon (Heteractis magnifika) - om min vattenkvalité tillåter efter långre tid, och om temperaturen är stabil

Har även flera andra mjukkoraller på listan men hör gärna era råd

Tänkte vid senare tillfälle kanske sätta i en dvärjdrake (Dendrochirus zebra) om möjligt.

Nägra kommentarer på dessa val, verkar detta vara ett vettigt mål?

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver akut råd av er till helgen då resterande PVC delar skall limmas. Ena returen ska går direkt till karet, utan att passera swcd:n

x.jpg

Ska jag köra med rör konfigurationen på bilden, där röret är genomborrat med massor av hål eller ska jag bara tillsätta en 90 graders böj uppe vid ytan som låter vattnet rinna ut för högre syresättning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

antar att det mesta flödet går till din squid så det blir väll ej så mycket över till detta rör.

Kör som det är men sätt på en sådan som Linnex förslår så får man lite mer snurr på vattnet.

Glöm ej bara att borra (2-4mm hål) ca 0,5 -1cm under vattenytan i detta rör så att en ev hävert stoppas om det blir strömavbrott

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hydro Flo. Det medföljer olika passningar till pumpar men man får limma fast dem på PVC rör. Jag satte dem med gängtejp när jag testade.... har ännu inte gjort om det och det händer att de lossnar. När jag får tummen ur så limmar jag nog fast dem med lite silikon eller smältlim. De passar i ett 25 rör.

Jag köpte mina på Drakfisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen! Har inte haft mycket tid över till karet men har ändå hunnit limma alla PVC rör och målar akvariets bakre ruta blå (bilder kommer innom kort). Var tvungen att lyfta ut karet och lägga det utomhus inför frost och kyla då färglukten blev för stark inne i huset och jag blev lite orolig för barnets skull. Ganska läskigt att balansera karet helt själv :smiley3:

Jag har nu beställt alla sista delar som behövs (AquaMedic Salt, refraktometer, Hydro-Flo, värmare, Nivaumat 3000, 6 salifert tester och Loc-Line) och beställt offert på nytt membran till min osmos.

Under tiden tänkte jag passa på att koppla elen och vill höra med wrang angående min nivåvakt. Min nivåvakt kommer att omfatta en mikrobrytare där elen kopplas via kabelskor:

Nivåvakten var en smart lösning. bara den hålls tätt så det ej blir nån korrition eller rost på det hela. det är ju ändå 240V som är "synligt"

Kan jag "kapsla in" kabelskorna i ett silikonhölje?

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej stigigemla, jag har skrotat iden med frigolit just p.g.a det du sa. Tänkte ha något plast/pvc rör innuti 35mm röret, dock måste vikten ner för att det ska flyta kraftigt nog för att hålla kontakten. Lyssnar gärna på förslag till flottör.

Om detta inte går, kan någon hänvisa mig till något som säljs för att just bryta pumpen vid låga nivåer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, här kommer nästa uppdatering med bilder.

Som jag nämnde tidigare är rörsystemet klart (ska bara limmas på ett ställe) och rörfästen sillikonas på glaset. Jag har målat bakgrunden och har fått mina Loc-Line delar levererade. Kanske inte direkt snyggt, men framtida anemoner och koraller borde uppskatta draget.

front.jpg

vanster.jpg

hoger.jpg

sida.jpg

Jag har beställt allt som behövs utom LS. Dessa saker är: Hydro-FLO munstycket till 2:a returen, liten MaxiJet till att röra om salt i en av två 100L tunnor inför vattenbyten, AM nivaumat 3000 till autopåfyllnad, digital doppvärmare, Salifert Ammonium, Nitrit, Nitrat, pH, KH och Sillikat tester, refraktometer, AM Reef Salt (25kg), Aquacare pumpvakt (skrotar mitt bygge, vill vara säker) och en ny Aquacare Classic 90 osmos (allt från svenska butiker). Jag köpte en begagnad osmos, som jag i slutändan väljer att inte chansa med.

Jag beräknar med en uppstart nu i mitten av November.

Tänkte införskaffa levandesten 3-4 dagar efter saltet fått cirkulera, vill då gärna höra era åsikter om vart man ska vända sig för bra LS till bra pris i sthlm? Tänkte slänga i 30 kg.

Fler bilder nästa gång på elektroniken när den kommit!

Hälsningar

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, är det bra LS kvalitetsmässigt? Tänkte mig 30 kg LS, men funderar att eventuellt köpa 40 istället. Vore detta klokt vid uppstarten? Sen är jag nyfiken på hur ni gör när ni köper LS:en. Hur tvättar ni stenen, och med vad? Finns många ideér om detta har jag läst på utländska forum, men vore tacksam om era erfarenheter.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ls är väl lite grann som färsk frukt, ursprunget är lite mindre viktigt än hur den hanterats på väg hit till butiken.

Stenen som JR har är "cured", dvs klar att stoppa i burken,men jag brukar doppa dom i en hink med saltvatten för att skölja bort "vägdammet"

jag håller på att man ska ha ca 20% Ls i normalstora kar,det har alltid funkat för mej!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jr har just nu ruskigt fin sten som tidigare nämnts för 140 :- /kg. Denna sten har legat i deras korallakvarium under en lång tid och inkörd och säkert full med roliga saker. Om jag hade haft plast skulle jag köpt av den innan den tar slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...