Gå till innehåll

Planeringstråd - Laggemans nya Optiwhite


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Ungefär två år höll jag ut innan jag var tvungen att uppgradera.

Inget fel på min nuvarande kub, men då jag saknar lite fler stimfiskar så har jag nu bestämt mig för att uppgradera då ett större stim ser bättre ut i ett större kar. ;)

Måtten blir 1000x1200x600, dvs 720 liter utvändigt, gissar på ca 750 L vatten totalt inkl. sumpen. Tre sidor fram i optiwhite, 12mm glas runt om.

Jag har stött och blött måtten sedan oktober förra året och fått offerter på 4 olika storlekar på kar under tiden. Tack till Majornas Glas och Håkanstorps Zoo som stått ut med alla frågor. :)

Tanken är att jag ska borra med tre hål i karet, två ner och ett upp, det har fungerat klockrent i min nuvarande tank och ses väl nästan som standard i dagsläget. 1x25 + 1x32mm ner, 1x32mm upp som delas av till 2x25 innan det når vattnet.

Jag kommer att välja en lite udda lösning på avrinning och retur. I varje hörna bak i karet så är det tänkt att bli snedställda hörnor, en i varje sida. I det ena hörnet blir det överrining med kam längs med hela hörnet, har satt måttet till 22cm ut från hörnet i karet, så det blir ca 35cm kam. På andra sidan blir det en lika stor box, men denna kommer att gå hela vägen upp till stagen, pga att jag vill montera min Vortech MP10 i hönet så jag får den att "streama" snett över hela karet. Alternativet hade varit att byta ut den mot en MP40 istället, men jag vill montera karet in mot väggen så gott det går, det är också ett av kriterierna från frugan som varit lite motig längs vägen. ;) (Vortech MP10 är specad för upp till 10mm glas, jag kommer ha 12mm i karet.)

Returen sitter med genomföring i den andra boxen och delas sedan upp till 2x25mm som går upp över kanten och sen ner i karet igen. Hela bakgrunden kläs in med BTN slimline som jag har tankar om att klä med bitar av levande/död sten sen för att få lite av en "revkeramik"-känsla och som ger gott om utrymmen att fästa upp koraller på.

Stagen kommer att giras 45 grader så att man får stag som ligger på samma nivå över botten, dvs ingen överlappning. Detta ger också min tanke med "torrboxen" bästa förutsättningar att hålla sig torr också. :)

Bänken kommer att byggas i trä enligt den modell som diskuterats i denna tråden, samt att jag kommer att svetsa en ram att ha i botten på denna med ställbara fötter på, allt för att kunna få karet i våg även när det är fyllt med vatten.

(Även detta karet kommer stå på andra våningen i huset och intill en vägg, men ca 40cm längre ut från väggen och belasta två balkar istället.)

Tekniken kommer att vara i princip den samma som jag har idag, returpump Laguna Freeflow 4500l/h, cirkulation i karet kommer inledningsvis att bestå av returflödet och en Vortech MP10. Önskan är att i framtiden öka upp med en Tunze 6095 i den andra boxen där avrinningen är, riktad inåt karet, om jag inte sätter den på ena kortsidan utanför boxen.

I sumpen kommer min Bubble Magus NAC7 att bubbla vidare. Jag har en ny reaktor för pellets på gång, och kommer inte att köra på returpumpen som drivkraft för det utan en egen pump, vilken det blir återstår att se. Har en Maxijet 1000 liggandes, kanske den kan fungera.

Inrednigen kommer att bestå av den sten jag har nu samt lite ny sten för att få in lite ny bakterieflora.

Det kommer att vara en hel del öppna ytor med en del överhäng med sten. Jag har samlat på mig ett stort antal bilder med inspiration, både från kar här på guiden, men också från kar utomlands. Jag hoppas på att kunna få till det riktigt bra iaf. :)

Denna tråden blir en diskussionstråd och det kan komma en del bilder på bänkbygget tex, när väl karet är på plats så kommer det en ny tråd om det. Mitt gamla kar kommer att få en biljett till Helsingborg där en (förhopningsvis) lycklig ägare kan ta hand om det och sköta det vidare. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 172
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Allt låter väldigt välgenomtänkt och ska bli spännande att följa projektet. :) Måtten är inte de vanligaste heller så det är ju lite roligt. :P

Är det anthias som är tanken med stimmet?

/André

Nej, jag hade tänkt att satsa på en lite snällare frökenfisk istället som jag haft förut och som varit helt oförarglig:

Neopomacentrus azysron

Det blir säkert andra stimfiskar också, men ingen anthais, jag har inte den tiden de behöver med konstant matning som krävs i mina ögon, så foder automat är också ett givet val i nya karet. :)

låter kul! när får du det nya karet?

Det är inte beställt ännu, och det ligger 4 veckors leverans på det, så planen är att eventuellt hämta det den 24'e mars när vi är uppe i Göteborg på Sjöfartsträffen. Ifall nu de som ska åka med ger sitt samtycke att åka långsamt hem med släp (one-way). ;)

Grymme kul tråd att följa, önskar dig lycka till:)

Har du några tankar kring belysningen än?

Tack Larry!

I dagsläget skall jag köra vidare på min befintliga ramp, den kommer dock att delas och köras i två delar, 5+4 sektioner, sen finns det möjlighet till utbyggnad med en sektion till längre fram.

Idag har jag roat mig lite med att rita upp ställningen för att kunna mäta upp hur mycket material som kommer gå åt, det hjälper att svärfar har en brädgård kan jag säga. :)

Men skruv behöver köpas in, samt material till stålramen i botten. Har räknat på 2"x4" i dagsläget, eventuellt blir toppramen i lite kraftigare material. Den kommer sedan att kläs in i plywood och målas för lite stänktålighet. Jag har även tänkt att köra med en överbyggnad då det var ett av kraven från frugan, att hon inte skulle behöva bli bländad av karet när vi kollar på tv. Men det är helt ok för mig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte beställt ännu, och det ligger 4 veckors leverans på det, så planen är att eventuellt hämta det den 24'e mars när vi är uppe i Göteborg på Sjöfartsträffen. Ifall nu de som ska åka med ger sitt samtycke att åka långsamt hem med släp (one-way). ;)

-Tummen upp Bara roligt med nya projekt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-Tummen upp Bara roligt med nya projekt :)

Tack! Håller med dig. :)

Ser ut som en snygg och trevlig fisk. Får hoppas du lyckas bra med både fisk och bygget. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tackar!

Finns ett fint kar på reefcentral med liknande mått. Kan inte länka, men tråden heter "the iwagumi reef" i alla fall. Ska bli spännande att se hur måtten ter sig, och den dirade sargen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1909479

;)

Äntligen lagge! Låter som denna möblen ska bli komplett denna gång :):):) låter som du har en trevlig "resa" framför dig i detta projekt.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack! Ja, det är spännande nu när det är dags att börja dra i allt för att få det på plats så småningom. :)

Tror detta kommer bli ett riktigt schysst bygge med väldigt intressanta mått -Tummen upp

Tack!

Dum fråga men varför sidoavrinningen? Vore det inte "bättre/roligare" med att centrera dem i två motstående trianglar för att slippa se rör m.m?

//Danielj

Ingen dum fråga alls, jag bifogar en pdf så ser du hur jag tänkt mig det hela.

doc20120214093341.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag hade tänkt att satsa på en lite snällare frökenfisk istället som jag haft förut och som varit helt oförarglig:

Neopomacentrus azysron

Det blir säkert andra stimfiskar också, men ingen anthais, jag har inte den tiden de behöver med konstant matning som krävs i mina ögon, så foder automat är också ett givet val i nya karet. :)

Den har jag bara bra erfarenheter av. Tålig och snäll. Jag hade ett stim på 15-20 stycken tillsammans med ungefär lika många Chromis Viridis. Det var ett väldigt fartfyllt akvarium! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så himla kul när man är inne i planeringsstadiet och har allt roligt liggandes framför sig. Ska bli trevligt att följa dina framsteg med detta kar och se hur det utvecklar sig.

Kan bara hålla med! Det är störtkul att planera allt. :)

Låter som ett roligt & genomtänkt projekt som jag kommer att följa.

Mvh

Roger

Tackar. :)

Jag ritade upp hur insidan av den vänstra boxen kommer se ut, lite i grova drag då, med Vortechen på rutan och returen som delar sig och sedan går upp över kanten och ut i karet.

box_v1.pdf

Kommer gå upp 32 i genomföringen och sen gå över till 2st 25mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg denna avrinning när jag surfade runt, kanske kan ge några idéer.

http://www.livingreefs.com/d2minis-real-130g-rimless-cube-build-thread-t22481p14.html

i mitten av sidan ser man bilderna

Grymt läcker avrinning , känns väldigt genomtänkt, men den verkar ta stor plats i anspråk..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Jimmy , flänsarna har kommit , det har ingen betydelse om du får en om det blir en plan packning eller ? den kostar ca 25 kr en o ring 100kr , det blir inte nått extra jobb , mvh stefan

Kanon Stefan! Du gör som du tycker, jag är bara glad för all hjälp jag kan få. :)

trevliga mått du valt.:smiley20:

var har du beställt karet o när beräkanr du kunna dra igång?

Tack! Hade jag haft möjlighet så hade det blivit 1400x1400x700 men man kan inte få allt. :)

Det är inte beställt ännu, men jag har fått svar från Majornas Glas, Håkanstorp har inte kommit tillbaka med offert på min ritning så jag har för avsikt att köpa det från Göteborg denna gången.

Tanken är att bänken ska stå klar i Mars när det är träff där uppe så jag kan ta hem karet den dagen. Sen har den som ska ta över karet sagt att jag kan flytta över allt i lugn och ro så jag inte behöver flytta mer än en gång.

Grymt läcker avrinning , känns väldigt genomtänkt, men den verkar ta stor plats i anspråk..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Det karet i den länken är precis en storlek större än det jag har idag, men mindre än mitt kommande, ska rita upp en sådan lösning till mitt kar i morgon och sedan bestämma mig för vad det blir, en eller två boxar. :) Du får ett mail imorgon med en bild så får du säga ditt också. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...