Gå till innehåll

Hur känsligt för metaller ?


Mazi

Rekommenderade inlägg

Jag använder flytande magnetalgskrapa som verkar vara säker.

Det är ingen fara att skrapa rutor med rakblad eller blad för brytbladsknivar men man måste skölja av bladen i sötvatten efteråt annars rostar de snabbt.

Alla pumpar av vanliga fabrikat är saltvattensäkra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med plast också ? Jag har för mig att jag har läst att tex sugproppar kan lösas upp och sånt. Jag är inte säker, men jag har för mig att jag har läst det. Och ljusramperna då ? Kan dropparna inte dra med sig nåt ner eller är det ingen fara ? Tex om det fastnar droppar på lysrören som det gör i mina sötvattenskar med heltäckande ramp. Eller ska man ha täckglas under den heltäckande rampen ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpar som används till saltvatten har antingen inkapslade metalldelar som aldrig kommer i kontakt med saltvattnet eller har dessa delar i keramik. Satlvatten är starkt korriderande på metaller och det är salterna, vilka fälls ut som resultat av reaktionen, som är giftiga. Plastmaterial som innehåller mjukningsmedel kan vara farliga i längden, då dessa kan avge ämnen under en lång period som ackumuleras i vattnet. Doppvärmarens alla metalldelar är också välinkapsalade (finns de som inte är det, men det borde framgå att de inte är lämapade för saltvattenbruk).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...