Gå till innehåll

Volym resp. Cirkulation


vahagn

Rekommenderade inlägg

Ville bara kolla hur det ser ut hos er andra:

- Vad har ni för förhållande mellan volym på karet resp. cirkulation (inkl. retur)

Själv har jag 390l resp. 3400l/h (ska öka med 7000l/h => 10000l/h)

Vore intressant att se hur detta relation förhåller sig hos medlemmar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

300 liters med en cirkulation på ca: 6000l/h(jag hade 9500L/h men det blev för mycket ingenting växte så jag tog bort en pump och nu växer allt mycket bättre.

Mvh Göran

Göran, vad är det du har i karet? Norbergs kar är mindre än ditt med en dubbel så större orkan!

Jag tror att jag börjar komma närmare skälet till brunalgerna i mitt kar... 3400l/h (som reduceras efter tryck-höjd och ett antal vinklingar) är alldeles för klen för ett kar på 390L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

325 liter. En Aquabee up 1000 för filtersystemet (ingen lyfthöjd, bara förluster i filter). 2 st Fischer TKP 2000 med vågsimulering (bara en som går, de byter med drygt 6 timmars mellanrum). TKP 2000 alternerar med 5 s intervaller mellan 70 och 40%. Fall off nattetid med 20% (50 och 20%).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Göran, vad är det du har i karet? Norbergs kar är mindre än ditt med en dubbel så större orkan!

Jag tror att jag börjar komma närmare skälet till brunalgerna i mitt kar... 3400l/h (som reduceras efter tryck-höjd och ett antal vinklingar) är alldeles för klen för ett kar på 390L.

Hej Hahagn!

Jag har lite blandat en stor anemon(Stichodactyla Haddoni), Zoanthus, Discomosa, Sarcophyton Glaucum, Sinularia sp, samt en sak som jag inte vet vad det är någon sort plankton fångande sak.

Jag har inga som helst problem med brunalger, använder osmos.Däremot en j...la massa glasrosor som jag har gett upp på att bekämpa nu får det bli något som äter up dom istället.

När jag hade som mest cirkulation så verkade som saker inte trivdes så jag provade att ta bort lite och jag tror det att det var det som gjorde det.

Mvh Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, Göran. Fast redan som det är så har du ändå dubellt så strömt i ditt kar samtidigt som mitt är något större. Hoppas innerst inne att min brunalger beror på stillastående vatten och att de försvinner när cirkulationen ökar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det var inte felskrivet Jannemannen! Och hade jag möjlighet skulle jag gärna ha mer cirkulation! Mitt akvarium är anpassat för småpolypiga stenkoraller! De kräver turbulent vatten!

Fiskarna älskar det turbulenta vattnet! De simmar gärna upp i den starkaste strömmen och släpper av så de surfar genom akvariet!

De possitiva effekter jag har sett av stor omsättning på vattenvolymen är att:

Kirurgerna blev mycket piggare av att vattnet blev bättre syresatt!

Lättare att få ur detrius ur akvariet då det hålls i suspension längre! (lättare att hålla bra vattenkvalitet!)

De småpolypiga stenkorallerna växte bättre och blev knubbigare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...