Gå till innehåll

Ny Kamera


Reuben

Rekommenderade inlägg

Hallå där,

nu är det såhär att jag har ingen erfarenhet av fotografering men vill gärna komma igång och kunna ta lite vettiga bilder på mitt akvarium :)...

Till att börja med kommer jag nog att köra mest med autoinställningar men vill gärna ha möjligheten att göra det i framtiden när man börjar lära sig lite.

Skulle någon kunna tipsa om något bra? Vill inte lägga över 5papp på kameran, men får gärna kosta mindre :)

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej, nej faktiskt inte, jag går lite efter era rekomendationer, hur stor skillnad är det på system / vanlig? Hur pass användarvänliga är dem i början? Klarar man sig med en systemkamera eller bör man lära sig med en vanlig först?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker en systemkamera är att rekommendera, men kom då också ihåg att jag är en riktigt fotonörd:)

En systemkamera är sammanfattat en kamera som man kan bygga ut med olika objektiv, blixtar, mellanringar och gud vet allt vad det är. En sådan kan vem som helst lära sig använda. Man kan också 'växa' med en sådan. Dagens systemkameror är riktigt avancerade, men har också inställningsval för den som snabbt och enkelt utan större kunskap kan ta riktigt bra bilder. De finns i alla prisklasser och många olika märken/modeller.

Jag rekommenderar ett startkit som innehåller kamerahus, ett eller flera objektiv, kanske väska och lite annat lullull. Prisklasser från runt 5000 kr och upp till hur mycket som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många märken på marknaden och alla är bra. Canon och Nikon är de största vilket gör att det också finns en ordentlig begagnadmarknad på objektiv och andra tillbehör. Du får en riktigt bra kamera med objektiv för ca 5000 kr, om du ökar till 10 000 så blir snäppet bättre, och om du ökar till....;)

Gå in på någon hemsida och jämför märken, kit och priser. Några exempel

- Cyberphoto

- Rajala

- Scandinavianphoto

Det absolut bästa är att gå in i en Fotobutik eller stor kedja typ MediaMarkt och känna och klämma på prylarna. Där kan du också få hjälp, men tänk på att alla väldigt gärna vill sälja. Jämför priser noga det kan skilja väldigt mycket. Jag bytte kamera i höstas och spara 5000 kr bara på kamerahuset genom att välja rätt köptillfälle och ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in blocket, där kan du göra fynd på olika modeller/kit. Jag håller med Ingemar satsa på en systemkamera där har du något att bygga på om intresset ökar. Inställningsmöjligheterna ökar radikalt om man jämför med en kompaktkamera. Att sedan kunna sätta på en lös blixt och ex fota utomhus med blixten ger snygga bilder. Macro o microobjektiv för riktiga närbilder mm. Bara plånboken sätter stopp.

Här är ett ex på ett kanonköp enl mig på blocket.

Köpa i Kina? Inte en aning :)

http://www.blocket.se/malmo/Nikon_D90___objektiv_och_kameravaska_38812767.htm?ca=12&w=3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundera på om garantin på kameran är mer värt än den tusenlappen eller två du sparar på att köpa den i Kina ifall något skulle hända så att du måste lämna in den på reparation.

Mitt tips är att även kika på begagnatmarkaden ifall du vill köpa en systemkamera, det är många som köper en fin kamera men som sen upptäcker att den inte går att stoppa ner i handväskan eller är så lätt att bära med sig överallt och istället ger upp den för en mindre kompakt eller semikompakt. Det är även många som fastnar och istället byter upp sig.

Köp ett bra hus, men lägg i så fall lite mer pengar på ett bättre objektiv, där har du mycket att tjäna.

Jag kan ärligt säga att jag nog hade klarat mig bra utan min systemkamera (Nikon D70S) då jag inte har den med mig så ofta när vi går hemifrån, och absolut inte på fest, då åker kompaktkameran ner i fickan istället. Ändå köpte jag ett nytt 18-200mm objektiv när vi var på vår bröllopsresa i höstas med baktanke om att även kunna använda det till att fotografera framtida barn osv.

Hade jag valt ny kamera idag så hade nog valet landat på en Canon PowerShot SX40 HS, har en arbetskollega som köpt en sådan och det lilla jag sett av den gör den väldigt intressant i mina ögon, mest för att den har en fantastisk optisk zoom, men även en hyfsad storlek för "fest" och liknande events. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaaaa, se upp!

Blocket kan vara ok men det kan också gå åt skogen. Jag blev blåst där på 2200 kr för 1,5 år sedan. Det var 55 personer till som blev blåsta vid samma tillfälle. Det var en målvakt som kammade hem pengar åt yrkeskriminella. Åklagaren lade ner caset. Jag har handlat på Blocket och Tradera i många år, både köpt och sålt, men denna gång fick jag mig en tankeställare.

Blocket och andra ställen kan vara helt ok, men det är F2F som gäller för en lyckad affär:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart har själv en kompis som blev blåst på en mobiltelefon. Man får använda bonnförnuft är dealen för bra är den oftast det. Men Rueben bor i GTB och där borde det finnas en del på beg marknaden som kan inhandlas på plats utan att skicka, förskottsbetalning osv. Men man kan bli blåst på nätet oxå det var vell en stor fotobutik som blåste skiten av en massa människor förrförra julen.

Aaaaa, se upp!

Blocket kan vara ok men det kan också gå åt skogen. Jag blev blåst där på 2200 kr för 1,5 år sedan. Det var 55 personer till som blev blåsta vid samma tillfälle. Det var en målvakt som kammade hem pengar åt yrkeskriminella. Åklagaren lade ner caset. Jag har handlat på Blocket och Tradera i många år, både köpt och sålt, men denna gång fick jag mig en tankeställare.

Blocket och andra ställen kan vara helt ok, men det är F2F som gäller för en lyckad affär:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bonnförnuft räcker inte när yrkeskriminella är på G.

Göteborg är en perfekt plats för den som söker begagnat. Jag är dock inte imponerad av begagnadpriserna vad gäller fototillbehör, de är alldeles för höga. Ofta får man betala 70-80% jämfört med nypris och det gör jag aldrig. Max 50% annars köper jag nytt.

Jag gjorde precis en snabbsökning under Säljes på Fotosidan. Ca 150 sälj annonser just nu i Göteborg. Fotosidan's Köp & Sälj är en hyggligt seriös marknad, men även där finns skumma typer. F2F är att föredra. Kvitto gör att man kan undvika stulna prylar som det också finns gått om, men det förekommer också förfalskade kvitton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan givetvis aldrig skydda sig till 100% när man köper begagnat. Du kan bli blåst på många olika sätt. Ett kamerahus som sägs har fotat 1500 bilder men kanske har 25000 bakom sig. Ett hus där ngt av programmalternativen inte fnkar som det ska. Stulna prylar osv. Men med kunskap om det man ska köpa, f2f samt betalning med prylarna i hand minskar riskerna ganska ordentligt.

Samma sak gäller allt oavsett vad man ska köpa men det är baksidan när man vill handla begagnat. De aldra flesta är nog trots allt normala människor som vill sälja sina beg prylar. Annars så kan man ju alltid handla nytt om man tycker att man har råd att lägga de pengarna.

Handla på nätet så kolla in dessa, helt seriös.

http://www.japanphoto.se/

http://www.scandinavianphoto.se/

På scandinavian fins även en del begagnat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp begagnat-

-Jag har köpt många kameror och objektiv på blocket.

Folk som har en systemkamera, särskilt semiprofessionella är ofta rädda om dom.

Det är sällan att det är fel på dem och skulle du ha oturen att den går sönder så är det just Otur.

Det finns tillräckligt många som betalar överpriser för nya saker för att ha både livrem och byxhängslor.

Är den tryggheten viktig för en och man blir lyckligare för en garantilapp så ska man givetvis köpa Nytt.

-Själv har jag svårt att kika på samma garantilapp något år senare och konstatera att den var värd de där tusenlapparna extra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tilläggas ska att WIKING skriver mycket klokt i sina inlägg ovan.

Ska man köpa begagnat så ska man göra klipp, det räcker inte med "lite billigare"

-Jag har med blivit blåst på liknande sätt. Den gången klandrar jag mig själv som var lite för blåögd.

Jag hade som jag alltid har telefonkontakt med säljaren och på det sättet kan känna av personen, men denna gången hade jag fel.

Beloppet var för mig 4500kr och via en annons på blocket. Åtalet lades ner.

Trist, men jag vet med vad jag sparat på att köpa begagnat vid andra tillfällen, och Inget har varit defekt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tillägga att den/de personer som blåste mig och ca 55 andra personer drog in runt 300 000 kr, och de kom undan utan straff. För övrigt så har jag köpt splitter nytt objektiv och blixt på Tradera till väldigt attraktiva priser, så fynd går absolut att göra.

Men, för att nu återgå till trådskaparens ämne (ber om ursäkt för OT Reuben) så vill jag föreslå följande länkar att läsa:

Vilken systemkamera passar dig: http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/vilken-systemkamera-passar-dig-1.484100.html

Guide: http://www.kamerabild.se/polopoly_fs/ladda-ner-megaguiden-till-systemkameror-som-pdf-7.168748.html!/megaguide_ny.pdf

Men glöm inte det viktigaste av allt. Gå till en butik och känn, kläm och titta på några olika modeller. Känslan i handen betyder mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att ge ett konkret tips så kanske en Nikon D90 kit och en 60mm Marco eller en 90mm Tamron Marco skulle kunna vara en lämplig start som både går att leva med och växa med. En lös blixt tex Nikon Sb 800 och en TTL kabel till det. Dessa prylar är bra och som beg har de kommit ner i rimliga pengar. -visst är det fortfarande en hel del pengar, men de flesta av oss inom akvariehobbyn blinkar inte ens när vi går ur butiken med en liten vit plastburk i handen och 495 kr fattigare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kläm o känn, trivs du med kamerans meny? Storlek ligger den bra i näven? Vill du kunna filma med kameran? Vikbar display? Oftast säljs systemkamerorna med ett medföljande 18-55 optik detta med ett bra minneskort räcker till att börja med. Sedan kanske man vill köpa till ett 70-210 optik samt en separat blixt. Köp inte dyrare än du behöver de flesta använder A läget till säkert 95%. Lås dig inte vid megapixlar du kommer ändå förmodligen inte att fota med full upplösning för bilderna blir så satans stora.

Vill du att kameran ska va smidig, ta med i skidbacken, fester osv kanske du ska satsa på en kompaktkamera. Fotar man mycket så kanske det blir en av var till slut. Jag kör med en Nikon d90 och en billig kodak som är vattentät till 3m kostade typ 600kr. Funkar bra vid stranden, vattenlanden, , festerosv tar bra bilder när vädret är ok.

Lycka till :)

Hej, tack för alla svar! Hmmm svårt svårt.. Är så dumt för jag har verkligen ingen aning vad jag skall köpa, känns som man lätt blir påtryckt något man inte egentligen behöver :P
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Kina skulle jag nog avråda. Dels är det risk för att menyer mm inte blir som du tänkt dig. Men framför allt så kostar märkeskameror (typ Canon/Nikon) inte mindre i Kina, om det är original (och glöm kopiorna). Faktum är att svenska priser står sig rätt bra. Själv har jag köpt min utrustning (Canon 5D MarkII +objektiv samt några kompaktkameror) hos Cyberphoto (inte billigast men suverän service), tyska Pixass (bra firma och inga skattter/pålägg) och amerikanska B&H Photo (ritkigt billigt men risk för extra tull+moms). Ska du till New York någon gång kan f ö ett besök på B&H Photo starkt rekomenderas (då tillkommer ca 7% i sales tax på internetpriserna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kompaktkameror i all ära, men så länge det inte går sätta på en rejäl blixt så faller dem platt enligt mig.

Snabbhet i autofokusering är nästa svaga länk.

Håller med i allmänhet, men läs på lite om V1:an så kommer du bli förvånad just när det gäller externa tillbehör och autofokus. När det gäller autofokus slår den min D7000, vilken ändå får anses som en okej amatörkamera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller blixt så är det ett riktigt bra tillbehör. Jag har den sällan på kameran dock, föredrar att styra den trådlöst. När jag fotograferar i akvariet så använder jag i stort sett aldrig blixt, det blir ofta reflexer eller skuggor som jag ogillar, men kanske borde jag börja använda den även där. Vi har ju redan ofta bra belysning i karet och en modern kamera erbjuder bra ISO inställningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...