Gå till innehåll

Vattenbyten och Balling


Stiffler

Rekommenderade inlägg

Jag håller för fullt på att komma igång med Balling för första gången och undrar hur ofta man bör göra vattenbyten. Då karet är hyffsat nytt (5 mån) är jag van vid 10% byte varje vecka men hoppas slippa detta framöver....

Ändrat av Stiffler
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 % var vecka är väldigt mkt vattenbyte..... detta kan du lugnt minska till 20%/ månad när du fått igång din balling. Detta förutsätter att du är noga med att tillsätta alla ämnen som är avsedda för balling. Vilken metod skall du köra!?

balling light tror jag rekomenderar 10% byte var vecka medan balling classic en annan rekomendation jag inte riktigt har koll på.... Jag körde iaf 20%/ månad och det funka klock rent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för det, det var skönt att höra :) Jag har kört så stora byten i början för att få bukt med fosfat och nitrat men nu är det under kontroll.

Jag kommer kör light. Har dock inte kunnat komma igång ordentligt eftersom karet förbrukar väldigt lite mg och ca, kör än så länge bara kh dagligen. Lyxproblem men ändå segt att få vänta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när du byter 20% var vecka så håller du egentligen uppe dina nivåer på ok nivå genom enbart vattenbyte..... Jag har för mig Thomas Ländström som har ett knöka fullt kar med koraller enbart byter vatten 20 eller 25% var vecka o inget mer och klarar sig på det. Kan hända att han har en kalk reaktor .... jag är lite osäker där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...